חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ניכור הורי – על התופעה, הגורמים ודרכי הטיפול

קרדיט לתמונה Freepik

ניכור הורי זו תופעה אשר מתארת סיטואציה שבה ילד מגיע למצב בו הוא מבטא ניכור עמוק כלפי אחד מההורים שלו, ברוב המקרים על רקע הסתה משמעותית נגדו. בימינו מדובר על בעיה של ממש שכן, קיימים הרבה מאוד מקרים שונים של ניכור הורי שבמסגרתם ילדים פיתחו סלידה עמוקה כלפי אחד מההורים שלהם, בדרך כלל לאחר הסתה שבאה לאחר תום הליך גירושין. אז מהם הגורמים של ניכור הורי, והאם ישנן דרכי טיפול? ובכן, במהלך כתבה זו, החלטנו להסביר לכם כל מה שצריך לדעת באשר לתופעת ניכור הורי וכל הסובב סביב נושא זה.  אפשר לנסח קצת יותר טוב.

מאפיינים

בעת בה אנו מדברים על ניכור הורי, חשוב לציין כי המאפיינים יבואו לידי ביטוי בצורה שונה אצל ילדים שונים. אולם, כדאי לדעת כי ברוב המקרים, הילדים הנמכרים ? יסרבו בכל תוקף לדבר עם ההורה המנוכר שכלפיו פתחו את התופעה ?. לפעמים הילדים גם יסרבו להסביר מדוע הם מתנהגים כך מלכתחילה. אין ספק כי הורים הסובלים מניכור מתמודדים עם מצוקה גדולה מאין כל שיעור, כזו אשר כוללת הרבה מאוד כאב, חוסר אונים, צער וכמובן בדידות – כך שהטיפול בתופעה זו הוא ללא כל ספק אחד הדברים החשובים ביותר בתחום המשפחות בעידן המודרני שבו אנו חיים.

רמות של ניכור הורי

כאשר מדובר על תופעת ניכור הורי, נהוג לחלק אותה ל-3 רמות שונות בקרב המומחים:

 

  • ניכור הורי קל – שיתוף פעולה עם ההורה המנוכר והקשבה חלקית להוראותיו, אך עם ביקורת וזלזול כלפיו, ותוך כדי הזדהות יתרה עם ההורה בעל המשמורת העיקרית.
  • ניכור הורי בינוני – ניכור הורי שיבוא לידי ביטוי בחוסר יחד למה הכוונה? מצד הילד להורה המנוכר, חוסר כבוד וקרירות כללית.
  • ניכור חמור – ניכור חמור יכול להגיע עד לכדי מצב שבו הילדים מפחדים מההורה, סולדים ממנו לחלוטין ואפילו מסרבים בכל תוקף לשמוע אותו, לדבר איתו ולהיפגש עימו. ניתוק מוחלט של הילדים מההורה המנוכר.

אז איך מטפלים בניכור הורי?

טיפול בניכור הורי מתחיל קודם כל עם טיפול נפשי בילד שמגלה ניכור כלפי אחד מהוריו שכן, מדובר על תופעה שברור כי ההורה המנוכר סובל ממנה מאוד, אך אל תטעו – הילד סובל לא פחות. אמנם, חשוב לציין כי הטיפול אמור להיות עדין ורגיש מאוד מאחר וזו תופעה מורכבת, וישנו צורך של ממש באיחוי הקשר, תוך כדי התחשבות בצורך בהורה בעל המשמורת העיקרית – מבלי שתיווצר פגיעה כלשהי בקשר החזק איתו שעלולה לערער את היציבות של הילדים. אין ספק כי מדובר על לא פחות מסיוט מתמשך עבור כל הורה שסובל מתסמונת זו, ומדובר על מקרים לא קלים בכלל – אך חשוב לציין כי זו לא בעיה הרת גורל שכן, טיפול פסיכולוגי או טיפול אצל פסיכותרפיסט עשויים לבוא לידי ערך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן