חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סיפורה של שכונה

בזמן שהשכונות הצפוניות זוכות לשדרוג פעם אחר פעם עתיקות נשארת מאחור ושוקעת בביוב, באשפה, בשלוליות ובהזנחה | חלק א' |  מילן מועלם

את התמונות הבאות לא תראו בשלטי החוצות: כך נראית שכונת עתיקות בשנת 2022. ביקרנו השבוע בשכונה והתמונות אם לומר בעדינות, היו קשות. ביוב זורם בחצרות הבניינים ובסמוך לגני ילדים, מרצפות שבורות, תאורה מיושנת וחשוכה, אפס פיתוח ברחובות הצדדיים ובעיקר תסכול שאוחז בתושבי השכונה שליוו אותנו בסיור וביקשו להעביר מסר לראש עיריית אשקלון, תומר גלאם וסגניו.

כשמתקבלות במוקד העירוני תלונות על מפגעים בשכונת עתיקות, לרוב נסגרות הקריאות בשל הטענה כי מדובר בשטחים פרטיים, אך בזמן ששכונות ברנע ואפרידר, זוכות לשדרוג מתמיד ופיתוח מידי שנה גם באזורים שכיבכול מוגדרים פרטיים, עתיקות נותרה הרחק מעיני המצלמות ונראה שלאיש לא איכפת מהתנאים הירודים וההזנחה של שכונת ילדותנו.

תברואה

ביקור ברחובות הצדדיים בשכונה חושף את המציגות העגומה: האשפה המושלכת בסביבת הפחים לרוב נשארת לאורך מספר ימים ולא מפונה בתדירות הנדרשת. תושבים רבים נאלצים לפנות בעצמם למוקד העירוני בכדי להזכיר לעובדים שיש לפנות לא רק את הפחים, אלא גם את הפסולת המושלכת מסביב. 

התושבים מספרים: "בכל הנוגע לעתיקות ולבניינים "הנסתרים", יש מי שעוצם עיניים הרי לכאן לא מביאים פוליטיקאיים וכאן לא מצלמים כתבות תדמית, זה לא פסטורלי כמו ברנע והמרינה. באופן כללי אנחנו חווים ברשת הנדסת תודעה על השכונות הצפוניות משל הם הפנים של אשקלון. צר לנו אבל הפנים של אשקלון הם דווקא השכונות הותיקות. במקרה של נפילת טיל, כאן יתרחש האסון הבא ולכאן יגיעו צוותי הצילום של החדשות הארציות ואז מה תגיד עיריית אשקלון שכל העולם יצפה בהזנחה ובאשפה הפזורה ברחובות? זה עלול להיות מביך. כל מה שלא על כביש ראשי, מוזנח ובעצם מרבית השכונה היא לא על הכבישים הראשיים".

ביוב

תשתיות הביוב בשכונת עתיקות הן מהותיקות בעיר. בלא מעט בניינים בשכונה הביוב עולה על גדותיו ומציף את האזור בריחות לא נעימים ואף כאלה שעלולים להזיק לבריאות התושבים. לפני מספר חודשים תושבי רחוב יהודה הלוי בעתיקות פנו אלינו וטענו כי ריח הביוב ברחוב גורם להם לסגור את חלונות הבתים כדי שלא יחדור פנימה ויגרום למחנק. למרות טענות העירייה כי מדובר בשטח פרטי, המפגע טופל בסופו של דבר אחרי מחאה ברשתות החברתיות.

גם השבוע כשסיירנו בשכונה, ניתן לראות את תשתיות הביוב המוזנחות הנמצאות בחצרות הבניינים אך שוב, בעירייה טוענים כי מדובר בשטח פרטי והאחריות היא על התושבים.

"צריך לזכור שעתיקות היא שכונה שמאוכלסת בעיקרה בזוגות צעירים שאין באפשרותם לעמוד ביוקר המחיה של ברנע, בעולים חדשים, באנשים מבוגרים וגם בעובדים זרים שמתגוררים כאן. אין התאגדות של ועדי בית. אנחנו בקושי מצליחים לאסוף 20 ש"ח בחודש עבור ניקיון המדרגות. עיריית אשקלון יכולה להפנות חלק מהתקציבים בהם היא מתהדרת לטובת שיפור תשתיות הביוב בשכונה", אמרו התושבים.

ומה לגבי הטענה כי מדובר בשטחים פרטיים? ובכן תושבי השכונה לא מתרשמים מהאמרה המכובסת ואומרים: "אם זה שטח פרטי, למה המקלטים שלנו נמצאים בשימוש על ידי תנועות נוער שהוענקו להם על ידי עיריית אשקלון? אי אפשר להיות הרב נוח בנושא הזה. אם מודיעים שמדובר בשטח פרטי אזי שהעירייה לא יכולה להקצות את המקלטים שלנו לטובת פעילות ציבורית תהיה אשר תהיה. יש כאן צביעות והטענה הזו היא על מנת להתחמק מאחריות. לראש העיר טוב לראות את התמונות הללו? הוא חושב שכך צריכה להיראות "העיר המבוקשת בישראל"? אנחנו מקווים שהתמונות יזעזעו אותו והוא יפעיל חוקי עזר עירוניים או ימצא פתרון בדיוק כפי שמצא בסמוך לשטחים פרטיים בשכונות ותיקות אחרות. אם רוצים אין זו אגדה. העירייה מתדהרת שקיבלה מאות מיליונים בהחלטת ממשלה לפני שנה ובכן שתציג לאן הלכו התקציבים כי כמו שאת רואה, לעתיקות הם לא הגיעו ובניית גן שעשועים היא לא בגדר מצווה אלא בגדר חובת הרשות וזה הדבר היחיד שהם יכולים לומר שעשו בשכונה בשנים האחרונות".

תאורה

מי שנסע בתקופה האחרונה ברחובות הראשיים בעתיקות יכל בקלות להבחין כי התאורה ברחובות הינה תאורה ישנה, חלשה ומסוכנת. בעוד שבשכונות הצפוניות נהנים התושבים ממסלולי הליכה מוארים ומפותחים, בעתיקות המצב שונה בתכלית. 

"אשתי רוצה לצאת לפעמים להליכה בשעות הערב והיא פשוט מפחדת. כפי שאמרתי, בשכונה מתגוררים עובדים זרים, והשכונה חשוכה וזאת ממש פרצה קוראת לגנב. את לא תראי כאן נשים צועדות בבטחה ועושות ספורט ברחובות כמו בטיילת או בחוף הצפוני. פיתוח התאורה הוא צו השעה. זה ישפר גם את החזות של השכונה ואולי יאפשר להנהגת העיר לראות טוב יותר את המציאות הקשה כאן".

מקלטים

לפני כשבועיים התבשרנו שאשקלון זכתה בדגל היופי ובכוכב זהב על חמש שנות התמדה בתחרות וקבלת חמישה כוכבי יופי למקלטים במשך חמש שנים ברציפות. 

ראש העיר, תומר גלאם אמר עם הבחירה: "הזכייה בפרס מעידה על ההשקעה הגדולה שלנו בתחום, כעיר המטווחת ביותר בישראל ואנחנו לא עוצרים בזה אלא ממשיכים לשפר ולשדרג את נראות ותחזוקת המקלטים הציבוריים באופן מתמיד. בשעת חירום, זהו לעיתים המרחב המוגן היחיד שתושבים יכולים לשהות בו וזוהי חובתנו לדאוג להם לסביבה נעימה ובטוחה בסטנדרטים הגבוהים ביותר. לצד זה, נמשיך לפעול על מנת שהמדינה תדאג למלא אחר חובתה למיגון השכונות הוותיקות. יישר כוח לכל העוסקים במלאכה מטעם הרשות ותודה למועצה לישראל יפה". 

לא ברור על אלו סטנדרטים מדובר ובאלו מקלטים ביקרה המועצה לישראל יפה, ודאי שלא במקלט ברחוב יוספטל, שם התייאשו התושבים מפתיחת קריאות למוקד ופנייה ללשכתו ולעוזריו.

התמונות שלפניכם צולמו ממש בימים האחרונים וכך נראה המקלט המדובר ביוספטל כבר שנים מבלי שאיש הגיע ונתן את הדעת על הסכנה שבמקום ועל ההזנחה המתמשכת. תושב הרחוב אמר: "אל תשאלי אותי למי פניתי בעירייה, תשאלי אותי למי לא פניתי בעירייה. לכולם. אני מצטערת לומר זאת אבל התייאשתי. אין לנו כבר כח לפנות ואנחנו חיים בתפיסת מה שיהיה יהיה. יפול עלינו טיל, שיפול. לעיריית אשקלון אין את הזמן כנראה לטפל במקלט המוזנח והמסוכן שלנו. האם הם מצפים שאם תפרוץ מלחמה נשב במקלט מלא בביוב וזוהמה? או שנמות מטיל או שנמות מהרעלה. בשומר החומות כלל הדיירים ישבו בבתים ולא טרחו לרדת למקלט מהסיבה הפשוטה שאין לנו אחד כזה שניתן להשתמש בו. העירייה משקיעה רק במקלטים אותם היא נותנת לתנועות הנוער או למקלטים שחשובים להם מסיבות כאלה ואחרות. אנחנו זועקים על המקלט שלנו כבר שנים ואיש לא מגיב". 

מעיריית אשקלון נמסר: "בהתאם למדיניות ראש העיר להשקעה בשכונות הוותיקות, בוצעה בשכונת 'שמשון' השקעה חסרת תקדים בשנים האחרונות, שלא נראתה כמותה מעולם ובהיקפים של מאות מיליוני שקלים. ההשקעה נוגעת בכל תחומי החיים בהם תשתיות, בטיחות, שיקום וחידוש בניינים, תחבורה, פנאי, שיפוץ והקמה של מוסדות חינוך ועוד במטרה לשפר באופן ניכר את סביבת המגורים של התושבים באחת השכונות הוותיקות בעיר. כך למשל, בוצע מהפך במרכז המסחרי הוותיק 'שילון' ברחוב יוספטל שכלל, בין היתר, הקמת גן משחקים, פינות ישיבה, הצללה ורחבה ציבורית חדשה ומהנה במיוחד; בוצעו עבודות שדרוג לרחובות החיד״א, הפורצים, חת"ם סופר, רבי עקיבא, אפרים צור, יאנוש קורצ'ק, שפירא, ועוד שכללו חידוש כבישים ומדרכות, תאורה מתקדמת; הוקם מגרש כדורגל חדש בבית הספר פלא יועץ המשמש את התלמידים ואת התושבים כאחד; מערך הכבישים החדש והמהפכני בדרום העיר שיפר לאין ערוך את התנועה לשכונת שמשון וממנה; תשתיות ניקוז שודרגו ברחובות רבים בשכונה, כאשר העיקרי שבהם ברחוב הרב יצחק ניסים שם הוקמה מערכת ניקוז תת קרקעית חדשה שהוכחה כמסייעת למניעת הצפות באזור; שלושה גני משחקים ברחובות נצח ישראל, שלום עליכם ויעקב גרופר שודרגו והותקנו בהם מתקנים חדשים, דשא סינטטי והצללות; גם תחום ההתחדשות העירונית קודם בשכונה לאחר שהוועדה המחוזית דנה בתוכנית תמ"א 38 ברחוב שפירא בשכונה, לראשונה בעיר; בוצע שיפוץ מקיף בשלוש מועדוניות יום, ידידות כלנית וסמדר ופרויקטים נוספים שבוצעו לרווחת התושבים בשכונה. כמו כן, ישנן תוכניות נוספות רחבות היקף שיצאו אל הפועל בקרוב. עיריית אשקלון תמשיך לפעול ביתר שאת על מנת להגיע למוקדים נוספים בשכונה ולשפר את איכות חיי התושבים בכל תחומי החיים".

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

בזמן שהשכונות הצפוניות זוכות לשדרוג פעם אחר פעם עתיקות נשארת מאחור ושוקעת בביוב, באשפה, בשלוליות ובהזנחה | חלק א' |  מילן מועלם
דילוג לתוכן