חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"יודע שהחיים בעיר לא פשוטים בכלל" 

יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר, בראיון מיוחד לסקופ: תוקף את ראש העיר ומזמין אותו להידברות, מסביר למה הטבות המס נכנסו להקפאה מספר על התוכנית החדשה לטובת העסקים בעיר וגם עונה על השאלה החמה: האם הוא מתכוון להתמודד לראשות העיר | מילן מועלם | צילום: דוברות ח"כ קושניר, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ אלכס קושניר הפך בשבועות האחרונים למטרה עבור תושבים רבים באשקלון שמאוכזבים מהעובדה שהעיר ככל הנראה, כבר לא תכלל ברשימת הערים הזכאיות להטבות מס. 

קושניר עמד בראש המאבק לקידום הצעת החוק להטבות מס והצעה שהגיש לפני מספר חודשים עברה בקריאה טרומית ובתמיכה רחבה. 

אלא כשהחל לכהן כיו"ר ועדת הכספים, כינס חבר הכנסת ישיבה בה התברר שהדרך להטבות מס לא כל כך קלה וכי ההתכנות שתושבי אשקלון יקבלו את ההטבות המיוחלות היא נמוכה מאוד. 

קושניר טען כי כשהנושא עלה לדיון בוועדת הכספים, התברר לו כי לא נעשתה עבודת מטה בשנים החולפות למרות שפוליטיקאים רבים התחייבו כי הטבות המס לעיר כבר ממש מעבר לפינה. 

חבר הכנסת נחשף באותה ישיבה גם להתנגדות מצד ראשי הערים של אשדוד ובאר שבע שדורשים גם הם להיכלל בהצעת החוק. לטענתם, אין הבדל בין תושבי אשקלון לתושבי הערים האחרות בדרום וכי גם הם זכאים לאותן הטבות. 

מול טענות אלה לקושניר היה קשה להתמודד שכן ראשי הערים טענו שאשקלון היא לא העיר היחידה שעומדת בקו האש וכי אשדוד ובאר שבע ספגו לא פחות בתקופת שומר החומות. 

אמנם בימים אלו ישנה עבודת מטה של משרד המשפטים ומשרד האוצר בנוגע להטבות אך התמונה מתבהרת מיום ליום ונראה כי תושבי העיר לא צפויים לקבל הטבות במס, בטח לא בתקופה הקרובה, אלא אם תהיה מערכה חסרת תקדים שתגרום למערכת הפוליטית ולדרגים המקצועיים לפעול. 

ומה יש לקושניר לומר בנושא? חבר הכנסת הצעיר ממפלגת ישראל ביתנו, עובד מסביב לשעון בכנסת. בחודשיים האחרונים בקושי ביקר בביתו לטובת העברת תקציב המדינה ומאז הוקמה הממשלה, גם הוא זז בחוסר נוחות בכסאו כשנושא הטבות המס לתושבי העיר עולה. 

קושניר שכאמור עמד בראש המאבק, הצטער לגלות שהליכוד, כך לדבריו, שעמד בראשות המדינה לאורך 12 שנים, פיזר הבטחות אך לא ביצע כלל עבודה רצינית או התקדמות בנושא. לטענתו, כשהגיע לקדם את הצעת החוק, ולאור הבטחות רבות לתושבים במשך שנים, ימצא נתונים כלשהם לגבי מספר התושבים, עלות הטבות המס למדינה והיתכנות כלשהי למימוש הצעת החוק. 

בראיון לסקופ, מלשכתו העמוסה בעשייה בכנסת, מספר חבר הכנסת על התפקיד החדש, היחסים הרעועים עם ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם ועל אהבתו לעיר. 

ח"כ קושניר, אתה מלא בביקורת כלפי הממשלה הקודמת. 

"לאורך שנות שלטון הליכוד שמענו לא מעט הבטחות לעיר אשקלון, ומחיפוש מהיר בארכיון אפשר למצוא כמה סרטונים מעניינים. למשל סרטון של ראש העיר גלאם עם בנימין נתניהו, בו ביבי מבטיח מיגון, הטבות וכוח לעיר. לאחר הסרטון הזה שפורסם ב2019, לא זכור שהליכוד עשה או קיים משהו. אבל זה לא הפריע לתומר לקרוא להצביע לליכוד ולתמוך בתקציב שלא הזכיר את העיר. אפשר גם למצוא סרטון של אריה דרעי אומר שסוכם שיגיעו להסדרה על אשקלון, שתהיה כמו העוטף. עוד שקר, לא סוכם ולא נעשה דבר. אח"כ בקמפיין הבחירות של הליכוד תומר יצא בסרטון שאומר "אשקלון חזקה עם הליכוד". לא זכור שאשקלון קיבלה איזו הטבה שמחזקת אותה. להפך. כולנו ראינו מה יצא מההבטחות הללו. מפלגת שלטון ב-12 שנים האחרונות, הבטיחה ולא קיימה. הועבר תקציב ועוד תקציב, ואשקלון? לא הוזכרה באף ישיבת ממשלה". 

מה לגבייך? יש תושבים שמרגישים מרומים אחרי שהבטחת שיהיו הטבות. 

"כאשקלוני כל חיי, אני יודע שהחיים בעיר לא פשוטים בכלל. ומי שלא גר פה ולא חווה את המציאות הזאת, פשוט לא יכול להבין. לכן גם אני הרגשתי מרומה פעם אחר פעם כששמעתי את הבטחות הסרק של הליכוד, והרגשתי שמשתמשים בנו התושבים לצרכים פוליטיים קטנים. לכן, כח"כ מהאופוזיציה הדבר הראשון שעשיתי היה לנסות לקדם את העיר בהטבות. עם כניסתי לקואליציה, ולתפקיד יו"ר ועדת הכספים, התחלתי בהידברות ישירה עם משרד האוצר כדי לקדם את העיר מהפוזיציה החדשה. בזמן הזה כבר הספקתי לקיים דיון בוועדה על הנושא, וגיליתי שלא נעשתה שום עבודת מטה בנושא אשקלון. ללא נתונים או היתכנות לביצוע חוק כלשהו שיטיב עם תושבי העיר. משתמע מכך שלא רק שההבטחות היו ריקות מתוכן, אלא אפילו לא ניסו לעשות מאמץ כלשהו לבדוק את העניין לאורך השנים. אמרו ושיקרו בעיניים. אנחנו על זה כל הזמן וזה לא פשוט בכלל כפי שזה נראה". 

ומה כן עשיתם לטובת אשקלון מאז הוקמה הממשלה החדשה? 

"הבחירה הראשונה שעשיתי והיא הייתה מיידית לדאוג קודם כל לביטחון תושבי העיר. לדאוג למיגון שלצערי לוקה בחסר. לראשונה בהיסטוריה העברנו בהחלטת ממשלה תקציב של רבע מיליארד שקלים למיגון הדרום, ובעיקר אשקלון. כל ראש עיר שהיה שומע בשורה כזאת לעיר שלו, היה מרים טלפון לברך על ההחלטה, ולברר מה זה אומר בפועל. באופן מאוד תמוהה, תומר מיהר לרוץ לתקשורת ולומר "התקציב הזה הוא אשליה". הדבר היחיד שמשתמע מכך הוא שיש פה עיסוק בפוליטיקה קטנה. איך תקציב של רבע מיליארד ש"ח הוא אשליה? זלזול כזה בתקציב שמגיע לעיר בפעם הראשונה? ברור שיש פה מישהו שמושך בחוטים. בנוסף, עם הקמת הממשלה שר האוצר אביגדור ליברמן אישר את הקמתם של 11 מפעלים בעיר אשקלון, שיתנו בוסט לפיתוח העיר. 11 מפעלים שמפלגת הליכוד הבטיחה אך לא קיימה.  כמו כן, אני מקדם הצעת חוק שמטרתה להכניס את נפת אשקלון להיות חלק ממשרד הנגב והגליל ואני פועל לקדם אותה מול שר החקלאות ונגב גליל עודד פורר. אם המהלך הזה יצליח, זאת תהיה בשורה ענקית לעסקים בעיר שיקבלו הטבות שהיום לא מקבלים. כל הצעדים הללו קרו רק ב-4 חודשים, בלי הרבה דיבורים, רק מעשים. אז תדמיינו אם הממשלות הקודמות היו עובדות קצת למען העיר ב-12 שנה, איך העיר הייתה נראית היום"

*********************************************************************************************************************

היחסים בין קושניר לגלאם, למרות היותו יו"ר ועדת הכספים שבעצם הוא אחד התפקידים החשובים בכנסת, רעועים מתמיד. 

לפני כשבועיים, קרא ראש העיר גלאם לחברי הכנסת, לא להצביע בעד התקציב מאחר ואשקלון לא מוזכרת בו. בסופו של דבר התקציב עבר ובהחלטת ממשלה עברו גם רבע מיליארד ש"ח לטובת מיגון, סכום שאותו מתחייב קושניר להעביר את רובו לטובת מיגון דירות באשקלון. הראשונה להנות מהטבת המיגון תהיה באוכלוסיה החלשה בעיר שאין לה את האפשרות הכלכלית לבצע מיגון. בשלב הבא יוענק סבסוד והלוואות בתנאים מיוחדים לבתים הדורשים מיגון, עד שהעיר תהיה ממוגנת כולה. קושניר אגב, מבטיח שבניגוד להבטחות המס, את פירות החלטת הממשלה שנוגעת למיגון, נראה ממש בקרוב באשקלון. 

מה חשבת על דרישתו של ראש העיר שלא לתמוך בתקציב?

"פוליטיקה קטנה. הארכיון לא שוכח שראש העיר קרא לתמוך בליכוד למרות שלא הביאו דבר לאשקלון ואילו עכשיו כשיש סוף סוף בשורות ותקציבים לעיר, הוא התהפך ויצא בקריאת זעקה לא להעביר תקציב למדינת ישראל. לכן חורה לי מאוד לראות איך ראש עיר הופך את תושבי העיר למשחק פוליטי קטן, עושה צעדים חסרי אחריות כמו קריאה להתנגדות תקציב המדינה. שנים זרו לתושבי אשקלון חול בעיניים עם הבטחות סרק, מבלי לבדוק את השטח ולו פעם אחת. אז אם כבר עולה הספק , אז רק ביחס לדבר אחד: מה מניע את ראש העיר? האם זה דחף לרצות את יו"ר הליכוד, או חשש לכיסאו לקראת הבחירות המוניציפליות ב2023?".

אתה רומז שאתה מתכוון להתמודד לראשות העיר? 

"אני כרגע מתמקד בתפקיד שלי מכאן, כדי לעזור לכלל האזרחים. עוד שנתיים, אלוהים גדול". 

יש בינכם יחסים כלשהם? ניסיתם לעבוד יחד? 

"אין שום יחסים או קשר, הדלת שלי פתוחה בפני כולם. חרדים, חילוניים, אשקלונים ולא אשקלונים. כמובן שפתוחה בפני ראש העיר תמיד, רק שיבואו. היה דבר אחד שביקשתי מתומר כל השנים. באזור נווה הדרים, כל יום ילדים עוברים את הכביש בדרך לבית ספר בלי מעבר חציה. מדובר בסכנת נפשות. ביקשתי דבר פשוט מאוד, לבנות כיכר, זה היה לפני שנה וחצי, עד היום זה לא בוצע".

מדוברות עיריית אשקלון נמסר בתגובה: "במאבק למען תושבי אשקלון, אלכס קושניר אינו הנושא. ראש העיר אשקלון מנהל מזה שנים מאבק עיקש מול גורמים בממשלה ובכנסת על הטבות המס ומיגון השכונות הוותיקות ועל מעמדה של העיר נוכח המציאות הביטחונית מולה היא מתמודדת, ואף הוביל לשורה של הישגים חסרי תקדים במאבק, כשלראשונה בתולדות העיר היא זכתה להכרה כאזור עדיפות לאומית לתעשייה, תעסוקה ומסחר, אזור פיתוח א' לאזורי התעשייה והוקצו לה עוד 250 מיליון שקלים לפרוייקטים בתחומי חינוך, רווחה וביטחון, וכן תקציבים להתחדשות עירונית. בזכות מעורבותו של ראש העיר בנושא זכתה גם הצעת החוק שהועלתה בנושא לתמיכה רחבה מכל סיעות הבית. לצערנו, אלכס קושניר, שהיה אמור היה לדאוג לכך שיהיה גיבוי תקציבי להצעה לא עשה את המוטל עליו, ועל כן נותרה ההצעה על הנייר ללא גיבוי מעשי בשטח. גם לסוגיית המיגון, המדובר ברסיסי תקציבים והבטחות סרק. חבר הכנסת קושניר יודע היטב כי התקציב הנדרש למיגון השכונות הוותיקות עומד על כמיליארד ו-400 מיליון שקלים ולכן ברור כי הסכום המעורפל שהוא מתהדר בו לא יעניק את המענה האמיתי לסוגייה ולא מביא שום בשורה משמעותית בתחום.אנו מצפים מכל גורם שיכול להשפיע, להתגייס למאבק החשוב על הביטחון האישי והכלכלי של תושבי אשקלון, לא מטעמים פוליטיים אלא מטעמים עניינים בלבד. ראש העיר נחוש להמשיך במאבק שעדיין מתנהל למען תושבי אשקלון וישמח לראות גם את חבר הכנסת קושניר נרתם למאבק ומקדם אותו מתוקף תפקידו החשוב יותר במעשים ופחות בכותרות בעיתונים".

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר, בראיון מיוחד לסקופ: תוקף את ראש העיר ומזמין אותו להידברות, מסביר למה הטבות המס נכנסו להקפאה מספר על התוכנית החדשה לטובת העסקים בעיר וגם עונה על השאלה החמה: האם הוא מתכוון להתמודד לראשות העיר | מילן מועלם | צילום: דוברות ח"כ קושניר, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דילוג לתוכן