חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"הכסף קיים, למה המיגון לא מתקדם?": ח"כ לשעבר אלכס קושניר שובר שתיקה בריאיון מיוחד

מי שהיה עד לפני חודשים ספורים יו"ר ועדת הכספים פותח את הכל ומדבר באריכות על הניסיון הכושל להביא הטבות מס לאשקלון, על כספי המיגון שנמצאים בידי הממשלה ואיש לא דורש אותם וגם על החיים באזרחות וחושף מה עשה ביום שאחרי הבחירות | מילן מועלם

ח"כ אלכס קושניר חזר בחודשים האחרונים לחיים בהילוך נמוך. אחרי שבילה ימים ולילות בוועדת הכספים בכנסת, קושניר חזר לחיק משפחתו ולעולם העסקים – עד הפעם הבאה כמובן.

בריאיון מיוחד מדבר כעת חבר הכנסת המתגורר באשקלון על החיים שאחרי הפוליטיקה וגם על השאיפות העתידיות וגם על האהבה לעיר, המיגון שלא מתקדם וסוגייה כואבת לו ולתושבי העיר – הטבות המס.

חבר הכנסת לשעבר, איך החיים באזרחות?

"בראשון בנובמבר היו בחירות, בשניים בנובמבר ראיתי את התוצאות ובשלושה בנובמבר קניתי אופנוע. חזרתי לאהבה הישנה. יש לי יותר זמן ואני מבלה יותר זמן בעיר. להגיד לך שאני אוהב את מה שאני רואה? לא".

תומר גלאם בכנסת

 

על פניו נראה שתושבי אשקלון מרוצים. כיכרות, מדשאות. הכל טוב.

"כל זה טוב ויפה ברמה של תפאורה ובידור. זה נחמד. זה מייצר נראות של עשיה אבל זה לא ממש פותר את בעיית התחבורה. עיר של 160 אלף תושבים. איך אנחנו גורמים לכך שנצממש את הפוטנציאל של מי שגר פה? נכון שיש פה אזורי תעשייה אבל הם לא מציעים משרות שהם ברמה גבוהה יותר גם ברמת השכר וגם במומחיות ואז קורה שאנשים יוצאים עצמם כל הזמן בנסיעה.

בנוסף, יש לנו בית חולים אוניברסיטאי ויש מכללה. למה זה לא מתקדם לכיון אוניברסיטה? יש פה פוליטיקאים מקומיים – לא ראיתי מאף אחד מהם חזון. איפה אשקלון תהיה בעוד עשר שנים? איזה ייחודיות תהיה לה? אני לוקח ערים אחרות כמו באר שבע שם מאוד ברור מה חזון העיר. פה אין כלום. אני שואל את עצמי האם התושב בעיר מסתפק בכיכר ומסיבה יפה וזהו. אני חושב שלא. אני חושב שחייב יותר".

ועכשיו לשאלות הקשות. אין מיגון לאשקלון.

"טוב שאת שואלת. לגבי מיגון, הובלתי החלטת ממשלה היסטורית 320 מיליון שקלים שמטרתם הייתה להביא מיגון לאוכלוסיות מעוטות יכולות. ההחלטה הזאת עברה ב- 14 במרץ שנה שעברה. מאז עברה יותר משנה ושום דבר לא מתקדם. שהיה הסבב האחרון היינו בביקור עם ליברמן בחמ"ל ושאלנו את ראש העיר מה קורה עם זה והוא התחיל להגיד שהמנגנון לא מספיק טוב והם בודקים. אולי ישנה בעיה עם בניינים משותפים אבל מה קורה עם בתום פרטיים? יכולנו לראות כאן ממדים כבר בחודש נובמבר. יש מנגנון עובד. זה קל ומהיר".

חמ"ל עירוני
עובדים בחמ"ל העירוני מסביב לשעון. צילום: אלדד עובדיה

 

איפה הכסף?

"הכסף קיים, הבעיה היא בביצוע. לא יודע אם הבעיה בעירייה או משרד השיכון אבל אני שואל למה אף אחד לא שואל ולא דורש. בקדנציה שלנו ראש העיר היה מגיע לוועדות בכנסת ודורש. למה עכשיו זה לא קורה? לא יורים עלינו יותר?".

מה הסיבה לאי הביצוע לדעתך?

"בסוף לפי דעתי השאלה היא של קרדיט והם לא רוצים שהקרדיט יהיה על השם שלנו, אבל הזמן עובר. בקדנציה הקודמת עבדנו עם ראש העיר. לא עניין אותי קרדיט. הביצוע תלוי במי שנמצא על ההגה".

אם כך, ראש העיר יכול לקחת את הכסף למיגון ברגע זה?

"כן, זה רק עניין של להתחיל לעבוד. יש גם תקנים למנהלת, לא יודע אם בכלל יצא מכרז. הכל פה שקט ועל מי מנוחות".

שיקולים פוליטיים. צילום: חיים צח לע"מ

 

איך אתה מסביר את הזחיחות?

"אין ספק שיש שיקולים פוליטיים. שאנחנו היינו בממשלה היה לו קל לבוא ולדרוש. שמחתי שיש ראש עיר שבא ודורש עבדנו ביחד, תקצבנו את מרכז החוסן שכבר עובד. רק צריך לבצע. רוצים לקחת קרדיט? קחו רק תנו מיגון לתושבים".

נקודה כואבת, למה אין הטבות מס לאשקלון?

"האמנתי בתקופת בחירות שאפשר לעשות את זה. אשקלון לא נופלת בהגדרה של נגב מערבי או עוטף עזה אז הגדרנו הגדרה חדשה 'ישוב תחת איום מידי'. הגדרתי חצי דקה זמן התראה. ההצעה אושרה בטרומית ואז הגיעה לוועדה שלי והייתי צריך לקדם את זה דרך פיקוד העורף, משרד האוצר ומשרד המשפטים. התחלנו לבדוק אם באמת אפשר לייחד את אשקלון ואז פיקוד העורף בא והציג מספרים וטענו שאין הצדקה לייחד את אשדוד ובאר שבע מבחינת מספר הטילים. שאתה נמצא בתפקיד של יו"ר ועדת כספים אתה עסוק בלא מעט דברים אבל הקדשתי לא מעט זמן לזה. הגעתי למסקנה שבדרך שהלכתי אי אפשר לייחד את אשקלון. לא הצלחתי. ואז גם ראש העיר וגם ח"כים מהאופוזיציה תקפו אותי על זה למרות שידעו מה הסיפור האמיתי. בקדנציה הקודמת כ"כ תקפתם אותי, אתם כבר חצי שנה בממשלה. תומר הוא חלק מהליכוד ותומך בראש הממשלה. אמורה להיות לו דלת פתוחה. למה אף אחד לא מדבר על אשקלון? לא מצפה שאפשר להעביר הטבות מס אבל תחשבו על דברים אחרים".

כתושב אשקלון, מה דעתך על השתיקה של ראש העיר?

"הכל שיקולים פוליטיים בסוף. מה ההבדל בין תומר גלאם שכל שבוע ביקר בוועדות הכנסת וגלאם של היום שלא מופיע בוועדות? בסוף תושבים צריכים לראות תוצאה. הטבות המס הם אירוע מורכב אבל בואו תראו לנו שאתם עושים. לגבי המיגון עשינו הכל רק תבצעו. חצי שנה וסבב מאחורינו ולא מתקדם כלום. ‏שאנחנו העברנו תקציב ראש העיר פנה לכל חברי הכנסת ‏וביקש לא להצביע על התקציב בלי הטבות מס לאשקלון. כשהליכוד העביר תקציב בלי מיגון והטבות מס – הוא שתק".

איך אתה רואה את אשקלון מנקודת מבטך?

"מאוד כואב לי שהעיר לא מתקדמת למקום שצריכה להתקדם. אין שיתופי פעולה בינלאומיים או עם רשויות אחרות. לא רואה תוכנית רב שנתית. אנחנו הופכים לעיר מקלט, עיר שבאים לישון בה. איפה אנשים יעבדו? אני מנהל כל מיני מאבקים ואנחנו גם מנהלים מאבקים בחריש שם בנו עיר בלי פתרונות תעסוקה והעיר הזאת הולכת ודועכת. אני מצפה מכל מתמודד לראשות העיר שיבוא עם חזון ואז הציבור יבחר".

למיטב ידיעתי עלתה האפשרות שתתמודד גם אתה לראשות. קיבלת שלל הצעות.

"קיבלתי הרבה מאוד הצעות להשתלב וגם לרוץ לבד. אני מאז 2018 נמצא במערכות בחירות וחושב שכל פוליטיקאי בריא לעשות פסק זמן ולחיות את החיים. חושב שפסקי זמן כאלה מחברים אותך למציאות ושאתה חוזר אתה בשל עם רגליים על הקרקע. זה לא הטיימינג הנכון. אתה לא יכול לקפוץ ממקום למקום, אתה צריך להתמקצע. התמקצעתי בכנסת ולקפוץ למוניצפלי זה לא מקצועי. אני מנסה להיות הכי מקצועי שיכול. אני עסוק בפעילות עסקית וציבורית. הטיימינג לא מתאים. אני מקווה שיהיו כאן מתמודדים נוספים שיציגו חזון אמיתי לעיר ויתחרו בראש עיר מכהן – התחרות היא תמיד דבר בריא וטוב".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן