חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה קורה עם הילדים בגירושין של בני זוג חד מיניים?

קרדיט תמונה FREEPIK

במדינת ישראל זוגות חד מיניים אינם מוכרים כנשואים לפי חוק. אי לכך, באם זוג חד מיני רוצה להינשא לפי רוב הם יבחרו לטוס לחו"ל ולהינשא בחתונה אזרחית. רישום הנישואין בישראל יתבצע לאחר מכן מול מרשם האוכלוסין בהצגת האישור על עריכת הטקס. פתרון נפוץ לא פחות שזוגות חד מיניים בוחרים בו הוא חתימה על הסכמי ממון או הסכמים לחיים משותפים.

בהתאם לכך, אם זוג חד מיני ירצה להיפרד באופן רשמי הפרידה לא תתבצע מול בית הדין הרבני כמו זוגות שנישאים בחתונה יהודית, אלא בבית המשפט לענייני משפחה ותוך פנייה למרשם האוכלוסין לשינוי הרישום.

בכל הליך גירושין שבו בני הזוג מגדלים באופן משותף את ילדיהם, מסביר עו"ד איתי בוזגלו – יש להגיע להסכמות ולהסדיר את הנושא בהיבטי משמורת, מזונות ועוד. הסדרה זו נכונה גם ביחס לזוגות חד מינים המגדלים ילדים באופן משותף ובוחרים להיפרד. הסדרת הנושאים הנוגעים לילדים יכולה להיעשות בהסכמה של בני הזוג ובאישור בית משפט או באם לא מצליחים בני הזוג להגיע להסכמה, בהתאם לקבוע בחוק.

כיצד מכריע בית המשפט בנושא המשמורת בקרב זוגות חד מיניים?

בהכרעה ביחס למשמורת בית המשפט שם את הדגש על טובת הילד. עיקרון טובת הילד הוא הקו המנחה שעל פיו הפסיקה בישראל מונהגת בכל הנוגע להסדרי ראיה והסכמי משמורת. עקרון זה מנחה את בית המשפט ביחס לכל ילד ולכל בני זוג ללא התייחסות לשאלה האם שבני הזוג הם חד מיניים או לא.

על כן, ביחס להכרעה המשפטית ביחס לזהותו של ההורה בעל המשמורת הרשאית, בית המשפט ייקח בחשבון את השיקולים הבאים:

  1. טיב הקשר ואופי היחסים בין כל אחד מההורים לילד.
  2. סביבת המגורים של כל אחד מההורים.
  3. רמת הקרבה שהילד חש לכל אחד מהוריו.
  4. קרבה למוסד הלימודים, מסגרות פנאי, מסגרות חינוכיות וחברים של הילד.

כל זאת במטרה לבחון את המצב באופן המיטבי ולהגיע להכרעה שתמקסם את טובת הילד ותמלא את צרכיו בצורה  מלאה.

להרחבה בנוגע להליך הגירושין https://www.ahava.org.il/

האם להכרעות בנושא המשמורת יש ההשפעה על דמי המזונות?

כלל, כשהורים גרושים שאינם חד מיניים חותמים על הסכמי משמורת, דמי המזונות ישולמו על ידי ההורה שהינו בעל המשמורת הראשי, לפי רוב משלם המזונות יהיה האב. להוציא מקרים שבהם המשמורת משותפת ואז בדרך כלל המזונות יחולקו באופן שווה בין ההורים.

אולם, באם מדובר בזוג חד מיני, לא קיימת חקיקה המסדירה את חלוקת המזונות. ולכן בכדי להגיע להכרעה במקרים מסוג זה, תבוצע בחינה פרטנית של כל מקרה ונסיבותיו הוא.  כאשר הקו המנחה הוא שבן הזוג שנושא ברוב נטל גידול הילדים- יקבל מבן הזוג השני את דמי המזונות, זאת כאשר ישנו דמיון ברמת ההכנסה של שני ההורים.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן