חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מאשקלון להפגנות השמאל: תנ"צ חיים בובליל מסכם שנה סוערת

בריאיון ל'עכשיו 14' מדבר תנ"צ חיים בובליל מאשקלון על השנה הסוערת שעברה עליו ועל שוטרי מחוז תל אביב וגם מתייחס לתדמית המשטרה, השר בן גביר וניצב עמי אשד | צפו בריאיון המלא

במשך 25 שנות שירות במשטרת ישראל, תנ"צ חיים בובליל, תושב אשקלון – מפקד מרחב איילון במחוז תל אביב כבר ראה הכל, אבל השנה – אחרי שמונה חודשים של הפגנות מידי מוצאי שבת, אלימות כלפי שוטרים, חקירות מח"ש וביקורת נרחבת על פעילות המשטרה – בובליל החליט לצאת בכל הכח להגנת השוטרים גם במחיר אישי.

ביום בו עברה החקיקה הראשונה במסגרת הרפורמה המשפטית, פרץ גל מחאות אלים בסיומו נפצעו למעלה מעשרה שוטרים. לאחר מכן, התראיין תנ"צ בובליל בתקיפות לחלק מכלי התקשורת וחטף ביקורת קשה. בריאיון ל'חדשות 14' לקראת ראש השנה, מדבר בובליל בפתיחות על מצב המשטרה בחודשים האחרונים, מפקד המחוז היוצא עמי אשד והנכנס פרץ עמר וגם החקירות במח"ש ושכר השוטרים.

בלעדי | מההפגנות לעין הסערה: מפקד מרחב איילון מסכם שנה סוערת בריאיון לחדשות 14

No Description

שמונה חודשים שאין לך ולשוטרים שלך שבתות, מניחה שגם כשאתה בבית, אתה תמיד דרוך. איך מתמודדים?

"התקופה האחרונה באמת תקופה מאתגרת. חודשים שאנחנו עובדים בסופי שבוע עם מחאות, שוטרים עובדים קשה. זו עבודה סיזיפית לאבטח כל שבת את המחאות, אבל אנחנו עושים ומשתדלים לעשות את הכל על הצד הטוב ביותר. אני מקווה שנוכל להגיע לתקופה קצת יותר רגועה כי היום אני עומד על סדר גודל של 1500 פגרות חוב לשוטרים שלי ובמושגים של חברה כלכלית, להחזיר 1500 ימי עבודה לעובדים, זו משימה לא פשוטה. כולנו מצפים ומחכים לתקופה רגועה יותר, שהשנה החדשה תביא לנו קצת שקט, שיהיה לנו משעמם".

בשבועות האחרונים, בעיקר מאז שעברה החקיקה, קצת נכנסת לעין הסערה, הייתה עליך ביקורת ברמה האישית, על הצורה שדיברת, על התקיפות. הבהרת שאתה לא מוכן להתמודד עם אלימות כלפי שוטרים וחטפת על זה.

"אני ידוע כאחד שאומר את הדברים מהבטן. גם מהבטן וגם מהלב ואני תמיד משתדל להציג את הדברים לאשורם כפי שתמונת המצב משתקפת מהשטח, בטח לא על חשבון השוטרים שלי. כשאומרים לי שהשוטרים שלי הם אלימים, כשאומרים שהשוטרים שלי לא מתנהגים כראוי, באופן שאני יודע להגיד שהם מתנהגים כראוי כי אני נמצא איתם כתף אל כתף. אני לא משדר מהאולפן, אני נמצא ביחד עם השוטרים שלי בכל הפגנה, בכל מחאה. כשאומרים שהשוטרים אלימים אז הם בעצם פוגעים בי, ופוגעים בשוטרים שעושים עבודה מאוד מאוד קשה".

"אני בכלל חושב, שההערכה של גופי התקשורת לשוטרים היא, היא לא מספיק גבוהה. אני חושב שהתקשורת צריכה לדעת לחבק את השוטרים שעובדים קשה, שנותנים מעצמם, שעובדים שבתות, שחוטפים קללות, שחוטפים מכות, שעושים את העבודה הכי טוב שהם יודעים, באמת מתוך מסירות, ובשכר מאוד מאוד נמוך.

"כמפקד חשוב לי שיהיה מי שייצג את השוטרים נכונה וישקף באמת מה עובר על השוטרים האלה, וזה מה שאני עושה בכל הראיונות, כי מה שאני רואה קודם כול, זה את השוטרים שלי".

איך השוטרים עוברים את התקופה האחרונה – אלימות, ביקורת, חקירות במח"ש?

"מאוד לא פשוט. מאוד מורכב. גם באירוע האחרון של הפרות הסדר של האריתראים, מיד מח"ש נכנסו לתמונה. אני מבין כאיש חוק את הפרוצדורה שמח"ש צריכה לבדוק את הדברים מקרוב, ומח"ש עושה את העבודה שלה, אבל מהצד השני, אנחנו מלווים כל שוטר, גם בייעוץ משפטי, גם בתמיכה אישית. חלק מהתובנות זה קודם כל שהשוטר מבין שהבדיקה היא לא בהכרח כזאת שבאה להאשים אותו, היא בדיקה שבאה לבדוק, האם לצורך העניין האירוע האחרון, הירי בוצע למטרת שמירה על ביטחון הציבור או שמירה על ביטחונו של השוטר, ואנחנו משתדלים לשקף לשוטרים, שהליך הבדיקה הוא הליך פרוצדורלי, שחייב לעשות אותו, ולא כמישהו שבא לחפש אותם".

"אנחנו מנסים לעבוד בשיתוף פעולה עם מח"ש, כי יש הרבה מאוד מהדברים שאנחנו חושבים שהמפקדים צריכים לבדוק, שהמשטרה צריכה לתחקר את עצמה. לא כל אירוע ירי צריך להגיע למח"ש. לפעמים ירי בנסיבות מבצעיות, ירי בנסיבות של סכנת חיים, צריך להיבדק על-ידי המפקדים בתחקיר מבצעי, כי אנחנו מבינים שלא הייתה פה, כוונה פלילית.  בנסיבות מבצעיות, באירועים מבצעיים ומשמעותיים, אנחנו חושבים שהרבה מהסמכויות של מח"ש צריכות להיות בחצר המשטרתית, בחצר של המפקדים, והמפקדים צריכים לבדוק את האירועים".

מרגיש שמאז שעמי אשד עזב את המחוז יש ירידה גם בעצימות ההפגנות וגם בתקיפות של המפגינים כלפי המשטרה. המפגינים התחילו לקחת את המשטרה יותר ברצינות, הם יודעים שיש להם פחות מקום למשחק.

"תראי, בדרך כלל מפקדי המרחבים הם האחראים על זירות האירוע, בטח מחאות מהסוג הזה. המדיניות של עמי אשד, או המדיניות של מפקד המחוז הנוכחי היא לא משתנה כי היא בסוף מותווית מכוח הפקודות של השר, דרך המפכ"ל, מה אנחנו מתירים יותר ומה אנחנו מתירים פחות. צריך לומר, המפגינים חוסמים כביש מאוד משמעותי בתל אביב, לא איזו סמטה צדדית, סמטת החסידה באיזשהו מקום נידח. המפגינים חוסמים כל שבת רחוב משמעותי, קפלן, מנחם בגין, זה מקשה מאוד על התנועה בתוך תל אביב, זה מקשה מאוד על תושבי תל אביב ועצם האישור הרחב שניתן להם לסגור כל שבת את האזור הזה הוא כזה שלפחות מבחינת התפיסה שלנו הוא די והותר בהקשר של להביע מחאה ולכן אנחנו לא רואים צורך בסגירה נוספת של כביש ראשי במדינת ישראל, כמו איילון".

"המדיניות של ניצב פרץ עמר, הממ"ז החדש, היא מדיניות נוקשה בהקשר הזה של לעשות את הכל כדי שאיילון לא ייסגר. צריך לומר שגם מצד המחאה יש סוג של דעיכה לפחות ברצון שלהם לסגור את איילון בטח אחרי האירועים האחרונים שקרו עם העימותים עם השוטרים, שאני חושב שזה לא בטוח תרם למה שהמוחים רצו להשיג וכרגע נשמר סוג של סטטוס קוו".

אומרים שהמשטרה הפכה פוליטית. מצד אחד השר בן גביר, מצד שני עמי אשד שלא היסס להביע עמדה. מסכים עם זה?

"אני לא חושב שמשהו מחלחל לתוך המשטרה. אני קצין משטרה 25 שנה יש חוק מאוד מאוד מוגדר מה מותר לנו ומה אסור לנו, באיזה הנחיות אנחנו צריכים לפעול, מה החוק מתיר לנו, מה החוק לא מתיר לנו וזה נכון שבמסגרת מדיניות השר, יש מדיניות שאנחנו צריכים לממש אותה, אבל היא יורדת דרך המפכ"ל, דרך מפקד המחוז".

"לגיטימי מצד השר שהמדיניות שלו תהיה משהו כמו 'אני לא רוצה שאיילון יהיה סגור למשך זמן ארוך' או, 'חשוב לי לאפשר את חופש התנועה אל מול המחאה'. בתוך המדיניות הזאת יש לך מרחב פעולה. בסוף, גם אני כמפקד מרחב, אני לא נמצא בכל נקודה. אני לוקח את כל מפקדי התחנות שלי שעומדים במחאות, שהם אחראים על קטע מסוים או כביש מסוים, ובסוף, המפקד, אתה חייב להשאיר לו שיקול דעת לקבל החלטה, מתי הוא מפעיל, מתי הוא לא מפעיל, מתי הוא סוגר, מתי הוא מפזר, אנחנו לא רובוטים. זה לא הנחיות כתובות בספר הפעלה של מיקסר ידני שקנית באיקאה, זה לא עובד ככה. יש למפקד שיקול דעת נרחב מה לעשות, איך לעשות, ובמסגרת החוק הוא מפעיל את שיקול דעתו".

אם נחזור להפגנה שהייתה בשבת שעברה של האריתראים, בדיעבד, אתה חושב שלא היה צריך לאפשר את המחאה הזאת?

"תראי, אני חושב שיש פער גדול בציבור, מכיוון שהם לא מכירים את עבודת המטה שנעשתה בהקשר של המחאה הזאת וכל מיני אמירות שאני שומע, שבלי לפגוע באף אחד – הם בכלל לא בכיוון. הן באות מתוך בורות של עבודת המשטרה והעבודה המקדימה שנעשתה בעניין הזה. אנחנו בהפגנה של האריתראים, גם המתנגדים, גם התומכים, השקענו שעות על גבי שעות בעבודת מטה. ישבנו עם הצדדים, עשינו את הכול כדי ליצור הפרדה בין הצדדים".

אז מה השתבש? ראינו כאן מראות מאוד מאוד קשים.

"בסוף, אנשים לא מבינים שאני הייתי בשליטה מלאה על האירו של התומכים. התומכים היו צריכים להגיע למועדון. עצם זה שהיינו בשליטה וקבענו איתם שהם מגיעים רק באוטובוסים מאובטחים מנקודות מאובטחות, והאירוע לא מתחיל כל עוד אנחנו לא אומרים שהאירוע הוא מספיק בטוח – בואו ניישר את ההדורים, האירוע של התומכים לא התחיל בכלל, לא התקיים בכלל בגלל העוצמה של ההתנגדות. תארי לך שאני הייתי מקבל החלטה שגויה להכניס את התומכים למועדון, היו עשרות הרוגים בין שני הצדדים כי הם היו פוגעים אחד בשני. השוטרים שלי הפעילו את כל האמצעים – הלם, גז, עד שהגיעו למצב שהם יורים ירי חי".

"אם היו פה 40 הרוגים אריתראים, את היית באה ושואלת אותי – תגיד, אז היו שוברים את המועדון, בשביל זה להרוג 40 אריתראים? ולכן, קודם כל צריך לקבוע מה המדד להצלחה או כישלון ובסוף כששיקול הדעת שלך הוא או שיהיה פה נזק לרכוש כמו שהם שברו את החלונות או עוד הרוגים, אני חושב שהמפקדים שלי וגם אני קיבלנו את ההחלטה הנכונה שיכול להיות שעדיף שישברו ויטרינות במועדון, ולא יהיו פה עוד שקיות שחורות, כי אחרת המצב הרבה יותר חמור".

לקראת סיום, חשוב לא פחות, מרגיש שבתקופה האחרונה יש שחיקה במשטרה, בערך, בתדמית. אנשים פחות לוקחים ברצינות את המשטרה, מרשים לעצמם להתנהג בצורה פחות מכבדת כלפי המשטרה. מאיפה זה נובע?

"אני באמת מביע חשש, מיכולת המשילות של המשטרה, בהידרדרות לאורך הזמן ואני חושב שאנחנו כחברה אם לא נדע לכבד את המשטרה ואת הוראות השוטרים אנחנו נגיע למקום שאין ממנו דרך חזרה. אני אומר לך מילן, השכר היום של השוטרים, קשה לנו לעמוד בפער בהשוואה ליוקר המחיה. השר עושה מאמצים אדירים, כדי לשדרג בטח את השכר של השוטרים המתחילים. כל עוד הגוף שלידי, כמו עיריית תל אביב, משלמת הרבה יותר לפקח, או לסייר סלע, בטח במחירי השכירות שיש בתל אביב, באזור המרכז, שוטרים לא יכולים לגמור את החודש. כל שוטר שמתפטר יושב פה במקום שאת יושבת, ואני יושב איתו ומנסה להבין למה".

שנה חדשה בפתח, מה אתה רוצה לאחל לשוטרים, לעצמך?

"בשנים האחרונות בשירות המשטרתי גם בתקופת הקורונה, תקופת הסגרים בואכה תקופת המחאות – אנחנו עובדים במתח מבצעי מטורף. שוטרים עובדים ממש ממש  ממש קשה. הדבר הראשון שהייתי רוצה לאחל קודם כל, לשוטרים שלי ולי, שפעם אחת, אולי השנה הזאת, תהיה לנו שנה משעממת. שנה שנוכל להתעסק בהרבה דברים אחרים שהצטברו אצלנו ובאמת הייתי רוצה מפה לנצל את הבמה הזאת, אנחנו בפערים אדירים חסרים עשרות שוטרים בכל תחנה, ואני חושב שהשנה הזאת צריכה להיות שנת בשורה. כבר התחלנו את המסלול ואנחנו עומדים על 300 מגויסים. שנמשיך את המינוף לאייש את השורות של המשטרה ולתת תחושת ביטחון טובה יותר לציבור, ושנוכל לעמוד במשימות שלנו".

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

בריאיון ל'עכשיו 14' מדבר תנ"צ חיים בובליל מאשקלון על השנה הסוערת שעברה עליו ועל שוטרי מחוז תל אביב וגם מתייחס לתדמית המשטרה, השר בן גביר וניצב עמי אשד | צפו בריאיון המלא
דילוג לתוכן