חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

להתמחות במשרד עורכי דין גדול – מה המשמעות?

קרדיט תמונה: FREEPIK

להתמחות במשרד גדול, כמו גם להתמחות במשרד קטן או בינוני, יש יתרונות וחסרונות. אלו אינם נקבעים בהכרח על פי גודלו של המשרד, כמו על פי אופיו וטיבו, אך ישנה נטייה לקטלג משרד עורכי דין באופן דיכוטומי, כדי לעשות בחירה מראש.

הסקירה שלהלן באדיבות אתר המלצות עורכי הדין הגדול:  https://www.lawyer-reviews.co.il/

קבלה להתמחות במשרד עורכי דין גדול, היא ללא ספק, קשה יותר מאשר במשרדים אחרים. הטעם לכך הוא כי משרדים גדולים, תרים אחרי סטודנטים בעלי מצוינות אקדמית. כך, יצרו לעצמם משרדי עורכי דין גדולים, את היוקרה, בעיני הלקוחות ובעיני הסטודנטים גם יחד.

מהם היתרונות והחסרונות של כל התמחות? מהם ההבדלים בסיכויים להתקבל? והאם ניתן להגיע למסקנה חד משמעית על מקום ההתמחות הטוב ביותר?

התמחות – משרד גדול או קטן, זו השאלה

תקופת ההתמחות, דומה באופן מסוים לשירות הצבאי, במובן זה שכל מתמחה יכול לדווח, על חוויה אחרת מן ההתמחות שלו. אם נשוחח עם עשרה מתמחים אשר התמחו במשרד עורכי דין גדול, נוכל לקבל מכל אחד מהם, תגובה אחרת לגמרי וכנ"ל כמובן לגבי משרד קטן או בינוני.

הבנה ננסה לבחון את היתרונות והחסרונות של התמחות במשרד עורכי דין גדול וקטן:

  1. רמת השכר: במשרדי עורכי דין גדולים, שכרם של המתמחים לרוב גבוה יותר מאשר במשרדים קטנים ובינוניים. אולם, תמורתו יתבקש המתמחה לעבוד מספר שעות רב יותר ועומס העבודה שלו יהיה גדול יותר. במשרדים קטנים ובינוניים, יהיה לרוב השכר נמוך יותר, אך שעות העבודה, יהיו קרוב לוודאי, נוחות יותר.
  2. סוג ההתמחות: ישנם סטודנטים הסבורים כי קבלה למשרד עורכי דין גדול, משמעותה בהכרח, טיפול בתיקים מענפי משפט שונים וזהו גורם המשיכה. חשוב להבין כי אין הדבר תמיד כך. במרבית המשרדים גדולים, ישנן מחלקות שונות ועל כן, יכול והמתמחה ישתבץ במחלקה מסוימת אשר בה יעביר את כל התמחותו ויכול ויבחר המשרד, להעביר את המתמחה ממחלקה למחלקה. באותו האופן, יכול מתמחה לעבוד במשרד עורכי דין קטן או בינוני אשר שם, יטפל, במסגרת ההתמחות בתיקים בתחום אחד בלבד או יעסוק במספר תחומים. גודלו של המשרד, אינו מעיד בהכרח על סוג ההתמחות ולכן, יש לברר נושא זה, כבר בשלב הריאיון.
  3. השתלבות במעגל העבודה: בחלק ניכר מן המשרדים הקטנים והבינוניים, מגיע המתמחה לשנת התמחות ובסיומה, הוא עוזב את המשרד. הסיכוי להישאר במשרד כעורך דין, הוא אינו גבוה היות שהמשרד אינו מתרחב ועל כן, אין לו צורך בעורך דין נוסף. לעומת זאת, במשרדי עורכי דין גדולים, מועסקים מספר מתמחים ועל כן, בדרך כלל, מוצעת לאחד מהם לפחות, משרת עורך דין במשרד. ניתן לומר כי זהו היתרון המובהק היחיד של התמחות במשרד גדול על פני משרד קטן, שהרי כאן גודלו של המשרד, אכן משנה ומגדיל את הסיכוי להישאר במשרד, לאחר תום ההתמחות. מלבד יתרון זה, כפי שניתן לראות, צריך לבחון כל מקרה לגופו ולבדוק האם ישנם יתרונות להתמחות במשרד עורכי דין גדול מסוים.

הבדלים בקבלה להתמחות

משרדי עורכי דין בישראל, הגדולים שבהם, מחפשים, במרבית המקרים, מתמחים בעלי ציונים גבוהים מאוד בתואר, אשר היו פעילים חברתית בקהילה, בזמן הלימודים.

ישנה עדיפות ברורה למצטייני דיקאן, כאשר עבורם מתקיימים סיורים מיוחדים במשרדי עורכי דין, טרם יוזמנו לראיון. על כן, מטבע הדברים, קבלה להתמחות במשרד עורכי דין גדול, קשה יותר מאשר במשרדים אחרים.

כפי שראינו, ישנם יתרונות וחסרונות להתמחות במשרד גדול, באותו האופן שישנם יתרונות וחסרונות להתמחות במשרדים קטנים ובינוניים.

אין ספק כי עבור סטודנטים רבים, השאיפה היא התמחות במשרד גדול ומטרה זו, מהווה עבורם את המוטיבציה להשקיע בלימודים ולקבל ציונים גבוהים. זוהי מגמה מבורכת, לשאוף למצוינות אקדמית, אך בד בבד, חשוב להבין כי התמחות במשרד גדול, אינה בהכרח טובה יותר, מאשר התמחות במשרד עורכי דין קטן או בינוני.

בסופו של יום, טיבה של ההתמחות, נקבע על פי פרמטרים אחרים מגודלו של המשרד, לדוגמא, אופן השתלבותו של המתמחה במשרד מבחינה מקצועית וחברתית, עניין או העדר עניין בתחום ההתמחות, עמידה בציפיות המאמן, תנאי ההעסקה ועוד.

האם יש מסקנה?

מן האמור לעיל, אנו מבינים כי בחירת מקום ההתמחות, אינה יכולה להתבסס באופן בלעדי על גודלו של המשרד והדבר נכון הן לגבי משרדים גדולים והן לגבי משרדים קטנים או בינוניים. יש לשקול בקפידה את כל הפרמטרים הרלוונטיים למקום ההתמחות, החל משעות העבודה  ותחום ההתמחות וכלה בסיכויים להשתלב בהמשך כעורך דין במשרד.

גודלו של המשרד, קטן או גדול, איננו מבטיח כשלעצמו, התמחות פורייה וטובה, אלא רק בבחינת שאר השיקולים, ניתן לגבש החלטה מתאימה. האם גדול יותר הוא בהכרח טוב יותר? במאמר זה הוסבר בהרחבה על היתרונות והחסרונות של כל התמחות, כאשר המסקנה הברורה היא שטיבה של ההתמחות, איננו נקבע באופן בלעדי על בסיס גודלו של המשרד וישנם פרמטרים רבים אחרים רלוונטיים.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן