Search
Close this search box.

צוואה וירושה – דגשים מרכזיים וחשיבות ליווי עורך הדין בתהליך

 

בסופו של יום, למה אנו מייחלים אם לא להבטיח את יציבותה ורווחתה של המשפחה שלנו? החוק בישראל מעניק כלים בעלי חשיבות עליונה ותוקף משפטי מחייב המאפשרים לנו להבטיח כי המחויבות הזו תמשיך להתקיים גם לאחר שנעזוב את העולם. הצוואה היא אחד מהמסמכים המשפטיים העתיקים ביותר בעולם ומאפשרת לכל אדם להסדיר את עיזבונו ואופן חלוקתו ליורשיו, בכל אופן בו ייבחר. זוהי אחת ההחלטות החשובות שיהיה עליך לבצע בחייך ותקבע במידה רבה עד כמה רצונך ואורח חייך יקוימו באופן מלא בכל הקשור לחלוקת רכושך. כאן, ריכזנו כמה תובנות חשובות שכדאי לקחת בחשבון לקראת עריכת הצוואה שלך.

מה הופך צוואה לתקפה?

כדי שצוואה תהיה תקפה בישראל, עליה לעמוד במספר דרישות משפטיות ספציפיות:

  • מסמך בכתב: על הצוואה להיות כתובה, בין אם בכתב יד או מודפסת. צוואות בעל פה מוכרות רק בנסיבות חריגות, כגון כאשר מדובר בצוואות שניתנו ברגע האחרון, צוואה המכונה גם "צוואת שכיב מרע". עם זאת, ביסוס תוקפן המשפטי עשוי להיות מורכב ותמיד מוטב לנסח צוואה בפני עדים אשר על תקפותה לרוב אין עוררין.
  • כשירותו של המצווה: על האדם העורך את הצוואה, המכונה מצווה, להיות מעל גיל 18 וכשיר רפואית, מנטלית ונפשית לקבל החלטות אודות רכושו.
  • חתימות ותאריך: על הצוואה להיות חתומה על ידי המוריש ושני עדים. עדים אלה חייבים להיות נוכחים בזמן החתימה. כמו כן, יש לציין במיקום ברור את תאריך עריכת הצוואה.
  • זהות העדים: לא ניתן למנות עדים שהינם נהנים בצוואה. מקרה כזה עשוי לפסול את הצוואה.

סוגי צוואות

המשפט הישראלי מכיר במספר סוגי צוואות.

צוואה בכתב יד

נכתבת במלואה על ידי המצווה וחתומה אך ורק על ידו. מדובר בצוואה פשוטה מאוד, אך חשוב לוודא כי היא כתובה באופן ברור וחד משמעי כדי למנוע פרשנות שגויה שלה או לעורר מחלוקות. יש לציין תאריך בו נכתבה כי רק הצוואה האחרונה תקפה.

צוואה בפני עדים

נכתבת על ידי המצווה, אף בפני שני עדים שאינם נמנים בין הנהנים בצוואה. העדים חותמים גם הם על המסמך לאחר שהמצווה הצהיר בפניהם שו צוואתו. זהו סוג הצוואה הנפוץ ביותר. לרוב עורך דין העורך את הצוואה ואיש צוות ממשרדו יהיו העדים לצוואה אך אין מניעה שיהיו עדים מטעמו של המצווה.

צוואה בעל פה (צוואת שכיב מרע)

על ההצהרה להיאמר על ידי המצווה עצמו בציון תאריך ונסיבות, בפני שני עדים אשר ינסחו זיכרון דברים ויפקידו אותו אצל רשם הירושה. צוואה זו תוכר על ידי בית המשפט רק ככל שיבוסס כי המוריש ניצב בפני סכנת מוות פתאומית ונסיבות עריכת הצוואה דרשו זאת. ככל והמצוואה נותר בחיים לאחר 30 ימים, הצוואה תבוטל.

צוואה בפני רשות

זו צוואה המוגשת לגורם רשמי או נעשית באמצעותו . הגורם הרשמי יכול להיות חבר בית דין, רשם בית משפט, שופט, רשם לענייני ירושה או נוטריון. על המצווה להצהיר בפני הגורם הרשמי שזו צוואתו. על הגורם לאשר ע"ג הצוואה שהיא נרשמה ושהמצווה הצהיר שזו צוואתו.

מדוע חשוב לערוך צוואה בסיוע עורך דין?

עו"ד צוואה באשקלון, מומחה בתחום דיני הירושה יוכל להבטיח כי הצוואה שלכם תואמת את כל הדרישות המשפטיות, מה שמפחית משמעותית את הסיכון לפסילת הצוואה, התנגדות אליה או סכסוכי יורשים מורכבים. כמו כן, ניסיונו ובקיאותו של עורך הדין באופן ניסוח הצוואות יבטיח כי כל רצונותיכם יבוטאו באופן חד משמעי וברור. לא פעם, עורכי דין מומחים בדיני ירושה מסייעים למצווים לקחת בחשבון היבטים, שהלקוחות כלל לא העלו על דעתם ומאפשרים לכסות באופן מיטבי את התרחישים האפשריים שיכולים לסכל את הצוואה כגון שיקוליי מס, תסריטים אפשריים כמו – מה קורה כאשר הנהנים קטינים או בפשיטת רגל.

רוצים לקבל סיוע מקיף לכל אורך תהליך עריכת הצוואה שלכם? עו"ד קרינה אלכסנדרובסקי הינה מומחית בתחום דיני הירושה ומביאה עמה שנים של ניסיון ורבבות של לקוחות מרוצים. יחד, נבטיח כי רצונכם האחרון יקוים באופן מלא. למידע נוסף, ניתן להשאיר פרטים כאן ואנו נדאג לחזור אליכם בהקדם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן