חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אסון או פתרון

העבודות להקמת האמפי שינקז את הגשמים מרחוב הנמר ויתן מענה להצפות, בשלבי סיום, אך השכנים מתנגדים ודורשים מעיריית אשקלון להחזיר את הפארק ולמצוא פתרון תת קרקעי: "העירייה העתיקה בעיה ממקום אחד לאחר". הכתבה פורסמה בסופ"ש בעיתון סקופ | מילן מועלם   

במשך שנים סבלו בתים פרטיים ברחוב הנמר מהצפות משמעותיות, עד לכדי הרס של ממש ונזקים בלתי הפיכים בתוך בתי התושבים.

לפני כשנה, החליט ראש העיר תומר גלאם לשים סוף למצוקת תושבי רחוב הנמר ולהקים בסמוך אליו, אמפי ייעודי שצפוי לקלוט בשיאם של הגשמים 2,800 קוב מים.

על פי תוכנית העירייה, האמפי חובר למערכת הניקוז ולבורות החלחול אליהם יועברו מי הגשמים. משם יועברו המים אל תוך האדמה ולטענת הגורמים המקצועיים, מהווה פתרון מושלם לבעיה המתמשכת. 

ברחוב הנמר בירכו על הפתרון ומחכים כבר לעונת החורף הקרובה כדי לראות עד כמה הוא יהיה יעיל אך ברחובות הסמוכים קמה התנגדות חריפה של תושבים שטוענים שהאמפי שהוקם אולי יפתור את בעיית רחוב הנמר אך יצור בעיה נרחבת לתושבים המתגוררים בסמוך, בעיה תברואתית, בטיחותית וחזותית. 

במקום ריאה ירוקה- מתקן הנדסי

במקום בו הוקם האמפי היה שטח ציבורי בדמות פארק רחב ידיים ופסטורלי ששימש את תושבי הבתים הפרטיים והבניינים שמסביבו. 

הפארק בוטל כמעט לחלוטין ובמקומו הוקם האמפי, או במילים ברורות יותר, מאגר מים עצום ורחב שביטל את הריאה הירוקה ומטריד את התושבים שצופים מידי יום ב"מפלצת" שהולכת ונבנית בשכונה, כך לטענתם. 

התושבים שהתגבשו לקבוצה, פנו מספר פעמים לעיריית אשקלון והעומד בראשה, תומר גלאם. בסוף חודש מאי, הגיע ראש העיר לבקר במקום ולעקוב אחר העבודות. תושבים שניגשו לשוחח איתו נותרו ללא תשובות ולטענתם: "יצאנו ללא מענה ומידי יום המפלצת רק הולכת ומתעצמת ואנחנו מבינים את גודל המחדל שהולך להיות כאן. אנו מצפים ומקווים שבעיית ההצפות יפתרו עבור תושבי רחוב הנמר, אך לא יתכן כי עיריית אשקלון העתיקה בעיה ממקום אחד לאחר", אמרו השבוע תושבים ל'סקופ' והוסיפו, "הפרוייקט שנבנה הוא "חור שחור", מתקן הנדסי פתוח בלב שכונת מגורים עם משאבה , בורות חלחול ותעלה ניקוז פתוחה בקוטר עשרות מטרים המהווה סכנה ומטרד לציבור".

רחוב הנמר

 

את המאגר עוטפים קירות גבוהים במיוחד, עבורם נדרשה העירייה להגיש בקשה מיוחדת, בגובה 4 מטרים. קירות אלו מגודרים בגדר נמוכה שלטענת העירייה עומדת בתקן. 

תושבי השכונה מספרים כי מידי יום עוברים ברחוב עשרות ילדים והמאגר אינו בטיחותי כלל: "אנחנו מתריעים מפני סכנת מוות מנפילה או חלילה טביעה". 

כשביקרנו השבוע במקום, אחד ממנהלי העבודה אמר ל'סקופ': "אני עושה את העבודה שלי והכל על פי התקן. אם יש לכם תלונות על סכנת נפילה תפנו לעירייה". 

בנוסף, חוששים התושבים מפני מטרד תברואתי ובריאותי של מים עומדים במקום, ריחות רעים , מדגרה ליתושים ומזיקים אחרים. בעירייה אמרו מנגד כי המים לא צפויים לעמוד מעבר לשעות ספורות במקרה של גשם חריג וכי אין כל סכנה תברואתית במקום. 

כאמור במקום הותקנו משאבות תת קרקעיות שמטרידות גם הן את תושבי השכונה שטוענים: "במקרים בהם המשאבות יעבדו נסבול גם מרעש ועם זאת קיימת אפשרות כי גם אנחנו עכשיו נסבול מהצפה. באשקלון הישנה סגרו ואדי בעבר מאותן הסיבות והיום פותחים אותו אצלנו? כיצד לא מצאו מענה הולם יותר לאתגר ההצפות? לא ייתכן כי בשנת 2021 לא נמצא מענה הנדסי ראוי. לא ראינו כדבר הזה בערים דומות בתל אביב,  הוד השרון או אשדוד".

ניסיון אחרון לשינוי: האם התושבים יפנו לבית משפט? 

התושבים שניסו כאמור לדבר לליבו של ראש העיר ולשכנע את בכירי העירייה כי הפתרון של רחוב הנמר מהווה בעיה לרחובות הסמוכים, פנו בניסיון אחרון ליצור שינוי בגישת העירייה לעורכת הדין תמר קידר. 

בין היתר, שוקלים התושבים לפנות לבית משפט ולדרוש צו להפסקת עבודות עד אשר יובהרו הסוגיות המשפטיות שנמצאו בעייתיות על ידי קידר. 

בפנייתם הסבירו כי הם מעוניינים לקבל מענה תת קרקעי, כמו בכל מדינה מתוקנת ולא ע״י מתקן שאיבה פתוח המהווה סכנת נפשות ופגיעה בחיי התושבים והסביבה:"תושבי אשקלון ראויים למגורים נאותים ולא לחיי סבל בסמוך למתקן תשתית. אנחנו מבקשים לסגור את התעלה ברצפה צפה או כל פתרון אחר, להחזיר לנו את הריאה הירוקה לשכונה ואת איכות החיים שהייתה לנו ואיננה עוד". 

עו"ד תמר קידר, אמרה השבוע ל'סקופ': "התושבים המתגוררים ברחובות גמלא, קיסריה ולכיש פנו אלי לפעול בשמם, ביחס לבורות הספיגה שהוקמו על ידי עיריית אשקלון ברחוב הסמוך אליהם, רחוב הנמר. 

עו"ד תמר קידר. צילום: אדי ישראל

 

עיריית אשקלון לא פנתה אליהם לקבל את תגובתם להיתר המבוקש, בטרם מתן ההיתר, למרות שהם נפגעו ממתן ההיתר בשל עקירת העצים והרס הגינון המאסיבי שהיה קיים במקום, וששימש כריאה ירוקה. עולה כי ההיתר שניתן על ידי עיריית אשקלון מכוח תוכנית מפורטת קובעת את המגרש כמגרש שהינו בתכלית של "שטח צבורי פתוח" – שצ"פ. ההיתר כפי שהוא בשלב זה, מהווה לכאורה סטייה מהתוכנית הקיימת, שכן לפי סעיף 6ב' לתוכנית, הרי שמותר להעביר תשתיות תת קרקעיות בשטח בתנאי שלא יעמידו מגבלות לפיתוח וגינון מאסיבי. זאת ועוד, על פי סעיף 13ד' לתוכנית יש צורך תוכניות ניקוז יתואמו ויאושרו על ידי מהנדס העיר ויתחברו לרשת העירונית הקיימת. לא ברור לתושבים האם אכן תנאים אלו בוצעו.

לטענת קידר, ישנה בעיה משפטית בניסוח ההיתר, דבר המותיר שאלות פתוחות: "ההיתר אינו מציין ואינו מציג תוכנית פיתוח וגינון מאסיבי בשטח בורות הספיגה. מן הסתם, לא ניתן לבצע גינון כלשהו בשטח שאמור לספוג כמויות מים אדירות. בנוסף, יש חשש למסוכנות לגבי הגדר שתוחמת את שטח בורות הספיגה. הפתרון היחיד שיכול לעמוד בתנאי התוכנית המפורטת הינו לתקן את ההיתר כך, שיוקם מעל בורות הספיגה שאין מחלוקת שהינו תשתית תת קרקעית, קירוי בר קיימא, ועל גבי קירוי זה, לבצע עבודת פיתוח וגינון. יובהר כי התושבים אינם מתנגדים לפתרונות להצפות הקשות במקום. אלא שעיריית אשקלון תפעל בהתאם לתוכנית הקיימת ותסדיר את הפיתוח והגינון במקום כפי שהוצע לעיל". 

באופן תמוה ובניגוד גמור לפרוייקטים היוצאים מהעירייה, לאמפי שהוקם בשכונה אין הדמיה והתושבים לא באמת יודעים כיצד הוא אמור להיראות בסיום. ראש העיר הבטיח לתושבים שהמראה המוגמר של המאגר המפלצתי יהיה פארק ירוק ויבוצעו בו עבודות גינון ותחזוק אך גם כשפנינו לעירייה התבשרנו כמו התושבים, שלפרוייקט זה לא הוצגה הדמיה. 

תגובות 

מעיריית אשקלון נמסר: "במשך עשרות שנים סבלו תושבי רחוב הנמר מהצפות חוזרות ונשנות וממי גשמים שחדרו ישירות לתוך בתיהם. הפרויקט, הראשון מסוגו בעיר, שהושקעו בו משאבים ותקציבים חסרי תקדים, בוצע בצורה ההנדסית המקצועית, המוקפדת והבטיחותית ביותר במטרה אחת – למנוע את ההצפות ולהקל על תושבי הרחוב בעונת החורף. הפרויקט תוכנן כך שמערכת הניקוז החדשה תוכל לקלוט אלפי קוב של מי גשמים ולהעבירם אל מערכת הניקוז העירונית, ללא קשר לרחובות הסמוכים והוא כולל גם את גינון המקום, הקמת מדשאות וטיפוח סביבתי. נוסיף כי הפנייה שהתקבלה בנושא קיבלה את מלוא המענה והמידע ואף נערכו מספר סיורים במקום עם הגורמים המקצועיים".

מאיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון:"הפתרון המדובר נמצא בשלבי גמר של הבנייה, וכשיר כבר כעת למתן פתרונות למניעת הצפות, במידה והיורה יירד כבר בימים הקרובים. פתרונות החדרת עודפי נגר באיזורים בהם ישנם קשיים בהחדרה מיושמים כבר שנים רבות במגוון ערים ויישובים. ביקרנו במקום ולהתרשמותנו הפתרון שמבוצע ייתן מענה לאירועי ההצפות החוזרים ונישנים בשכונה זו. השכונה ממוקמת במרזבה טיבעית בין ריכסי הכורכר של העיר אשקלון והמאפיין של איזורים אלו הוא קשיי ניקוז ידועים. הפתרון המוצע כולל בורות החדרה מאד עמוקים החוצים את שכבות החרסית ומאפשרים החדרת מי הנגר לתווך החולות התת קרקעיים. מפרט הבורות אמור לכלול נהלי אחזקתם על מנת לשמר את כושר החידור של בורות אלו, פעולות אחזקה יהיו חלק משגרת התפעול העירונית. כמובן שבורות אלו סגורים הרמטית ואין בהם כל סכנת נפילה מכל סוג. חשש המים העומדים גם הוא נבחן תכנונית ויושמו פתרונות אשר לדברי המתכננים אמורים לתת פתרונות.  הפתרונות כוללים משאבות אשר יסנקו את המים תוך שעות למערכת הניקוז ללא כל חשש למים עומדים. חשוב להדגיש כי בעיית הניקוז ברצועת החוף בישראל  קיימת ברשויות רבות והפתרון שבוצע הינו חלק מסל הפתרונות להחדרת מי הנגר למניעת הצפות בחורף". 

הבטחות OUT

הסדרי תנועה חדשים בבתי ספר

נכשלים בטסט

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

העבודות להקמת האמפי שינקז את הגשמים מרחוב הנמר ויתן מענה להצפות, בשלבי סיום, אך השכנים מתנגדים ודורשים מעיריית אשקלון להחזיר את הפארק ולמצוא פתרון תת קרקעי: "העירייה העתיקה בעיה ממקום אחד לאחר". הכתבה פורסמה בסופ"ש בעיתון סקופ | מילן מועלם   
דילוג לתוכן