חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בירת הנדל"ן של ישראל

למרות האיום הבטחוני והעובדה שהממשלה לא ממש סופרת את אשקלון, העיר ממשיכה לעמוד בראש הערים המבוקשות בישראל. מה מושך את תושבי החוץ לעיר ומתי כבר נראה את השכונות הותיקות מתחדשות? | מילן מועלם | צילום: תומר אלעד, סיון מטודי

אשקלון שומרת על יציבות ועל פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, העיר ניצבת בראש רשימת הערים המבוקשות בישראל.

בחצי הראשון של שנת 2021 נמכרו בעיר 2,084 דירות, ובסגנית הטבלה, תל אביב, נמכרו כ-1,500 דירות.

על אף האתגרים הביטחוניים והעובדה שהתעסוקה בעיר מצומצמת, תושבי חוץ ממשיכים להשקיע בעיר ובשכונות המוקמות בימים אלו, עיר היין, עיר ימים ואגמים. עוד שכונה שמככבת בטבלת המכירות בעיר היא ברנע ששומרת על יציבות ונחשבת לשכונה המבוקשת ביותר באשקלון.

אחד היתרונות המשמעותיים שהציבו את העיר בראש הרשימה, הם מחירי הנדל"ן בעיר שנותרו אטרקטיביים וזולים משמעותית מערים אחרות כמו יבנה הקרובה ואשדוד הסמוכה.

לשם ההשוואה, דירת 4 חדרים באשדוד עולה כ-1.8 מיליון ש"ח בממוצע לעומת 1.4 מיליון ש"ח באשקלון. דירת חמישה חדרים בעיר השכנה עולה כ-2.1 מיליון ש"ח ובאשקלון, המחירים עדיין בגדר הריאלים ועומדים על 1.65 בממוצע בשכונות החדשות.

רון שמעון, בעלי משרד אבניו נדל"ן שמתעסק בתיווך ושיווק פרוייקטים חדשים, מעריך שהסיבה המרכזית שאשקלון מהווה מוקד משיכה לתושבי חוץ, רבים מהם משקיעים, הם מחירי הדיור השפויים:"המון תושבי חוץ מגיעים לאשקלון דווקא מהערים שקרובות אלינו יחסית, שם דירה עולה עשרות אחוזים יותר מאשקלון".

רון שמעון

לדבריו, למרות העליה המשמעותית במחירי הדיור בעיר בשנה החולפת, אשקלון זולה יותר בכשלושים אחוזים מאשדוד ולפחות בחמישים אחוזים מתל אביב: "משקיעים מגיעים לאשקלון כי הם מזהים את המגמה ומעריכים שהמחירים עוד יעלו בהתאם. אציין גם שמחירי השכירות באשקלון נמצאים בעליה חדה וההשקעה בדירות בעיר משתלמת יותר מבעבר".

משרד התיווך אנגלו סכסון של דרור אלמלם ועמי ברון, התרחב משמעותית בשנה החולפת. בעקבות הביקוש שרק הולך וגדל, נוספו למשרד סוכנים רבים שפרוסים בכל רחבי העיר ומעניקים ייעוץ ושירותי תיווך לתושבי חוץ רבים.

אלמלם שכבר התראיין לא אחת בנושא, לא הופתע גם השבוע מהנתונים של הלמ"ס ואמר ל'סקופ':"תמיד אמרתי ואומר שאשקלון מבחינתי זה הריביירה הכי יפה בישראל. יש לנו את רצועת החוף הכי יפה, המרינה שלנו מדהימה והמרחבים שעוד ישנם בעיר תורמים המון. יש ריאות ירוקות והבניה ביחס לערים אחרות לא צפופה, זה מהווה יתרון משמעותי. אשקלון רק הולכת ומתפתחת ואין לי ספק שעם הזמן היא תעלה על ערים אחרות".

ראש העיר, תומר גלאם, שעוקב מקרוב אחר תנופת הבניה בעיר ומשקיע מאמצים לשיפור פני העיר ולהשגת תקציבים בשנים האחרונות, אמר בגאווה:"כל מי שמגיע לעיר אשקלון בשנה האחרונה לא יכול שלא להתפעל מעוצמתו של יער המנופים במזרח העיר שמתכתב בצורה הרמונית עם קו הרקיע של העיר וממחיש כיצד הפכה אשקלון לעיר המבוקשת ביותר בישראל למגורים, פעם חמישית ברציפות. עשרות המנופים פועלים יחד לבנות ולהקים את שכונת ׳עיר היין׳ ובמקביל, את שכונות ׳עיר ימים׳ ו׳אגמים׳ מזרח, כחלק מהגשמת החזון הציוני באשקלון. כראש העיר, אין גאה ונרגש ממני לראות כיצד פעם אחר פעם אשקלון מובילה את רשימת הערים המבוקשות על ידי זוגות צעירים ומשפחות, שבוחרים לרכוש בעיר את דירת החלומות שלהם, להקים בה את ביתם ולגדל בה את משפחתם. כבר היום אנחנו עושים הכל כדי שידעו שבחרו נכון".

ויש גם חסרונות 

ובמעבר חד מהאופטימיות לנושאים הטעונים שיפור בעיר, נמצא את חוסר התעסוקה העצום באשקלון, נושא שלא באמת מעניין את המשקיעים שמגיעים לקנות דירה ולהוציא אותה לשוק ההשכרה הלוהט בעיר. על פי ההערכות, מרבית הדירות שנרכשו במהלך השנה החולפת בעיר, היו על ידי משקיעי חוץ שאין בכוונתם לעבור להתגורר בעיר.

היתר שאכן עוברים לאשקלון, ככל הנראה ימצאו עצמם מידי בוקר על כביש 4 או משתמשים בשירותי הרכבת היישר לאזור המרכז על מנת לעמוד ביוקר המחיה ולהרוויח משכורות גבוהות שלא ניתן למצוא בתחומי העיר.

בנוסף, האיום הבטחוני הוא שמרתיע לא מעט תושבי חוץ ומונע מהם להתגורר בנכסים שרכשו. המציאות הקשה והאיום שמרחף כדרך קבע, הוא אחד החסרונות המשמעותיים בעיר ואם נוסיף לכך את העובדה שככל הנראה, לחברי הכנסת אין שום כוונה להעניק הטבות מס לתושבי העיר, שוק השכירות בעיר ימשיך לבעבע וההשלכות הפיננסיות יפלו דווקא על המשכירים, תושבי העיר בעיקר.

"אין כאן יותר מידי מקומות בילוי ותעסוקה וזה חבל", אומר שמעון ומוסיף: "בעיר שעומדת להפוך לאחת הגדולות בישראל עם כ-250 אלף תושבים, חובה לפתח את הנושא התעסוקתי ולתת לצעירים שגרים כאן ועתידים לעבור לעיר, מענה שימנע מהם לצאת מהעיר. הרבה מאוד צעירים עדיין עובדים בתל אביב או בבאר שבע שם ישנה תעסוקה בשפע בפארק ההייטק. כל עוד לא ינתן מענה תעסוקתי, נמשיך לראות את צעירי העיר יוצאים מידי בוקר לעבוד באזורים אחרים".

תקועות בעבר: השכונות הותיקות מוזנחות, מחירי הדיור עולים

ובין כל המחמאות שמקבלת אשקלון לאור היותה בירת הנדל"ן של ישראל, קשה להתעלם מההזנחה הקשה והנראות העצובה של השכונות הותיקות בעיר.

תוכניות תמ"א 38 ופינוי ובינוי עדיין לא יצאו לדרך באשקלון, בזמן שבאשדוד הסמוכה ישנה תנופה אדירה של פרוייקטים מסוג זה.

ביקור בכל הרובעים הותיקים באשדוד מוכיח את חשיבות קידום הפרוייקטים שמצד אחד יספקו מענה בטחוני חשוב לתושבים ומנגד יאפשרו גם לעתיקות, שיכונים ורמת אשכול, להתברג ברשימת השכונות האטרקטיביות.

על פי ההערכות בעירייה, פרוייקט ראשון של תמ"א 38 צפוי לצאת לדרך ברחוב שפירא בעוד כשנה ומשם השמיים הם הגבול.

"יש פערים מאוד רציניים בין התשתיות בשכונות הישנות לאלה שבשכונות החדשות. יזמים ובפרט אשקלונים שאיכפת להם מהעיר, חייבים לקחת את המושכות לידיים ולהקדם תוכניות תמ"א 38. יש את זה בכל עיר וכיום מדובר בפרוייקטים כלכליים כך שלא אמורה להיות התלבטות. העירייה אמנם משקיעה באזורים הציבוריים בשכונות הותיקות, אך השטחים הפרטיים בשכונות מאוד מוזנחים ואין פתרון אחר מלבד תמ"א ופינוי בינוי שיוסיפו מעליות, חדרי ממ"ד ויעניקו יופי ויוקרה לשכונות", אומר אלמלם.

דרור אלמלם ועמי ברון

"עתיקות נושקת לאגמים ובצילומי רחפן ניתן לראות את ההבדלים בין התשתיות בין השכונות. זה צורם מאוד".

למרות זאת, גם ברחובות הישנים נרשמה עליה במחירי הנדל"ן ואם עד לפני שנה היה ניתן למצוא בהם דירות בכחצי מיליון ש"ח, היום מחירי הדירות נושקים כבר ל-700 אלף ש"ח והמשקיעים מסתערים.

אנשי הנדל"ן בעיר מעריכים כי כיום, מרבית הדירות שנמכרו בשנים האחרונות שייכות לתושבי חוץ שקנו את הדירות להשקעה במחירים שכבר לא קיימים.

"לדעתי לפחות שישים אחוזים מהדירות בשכונות הישנות נמצאות בבעלות משקיעי חוץ. אנחנו זוחלים מאחור בפינוי בינוי ובפרוייקטים של תמ"א 38. ברגע שהשכונות יעברו שינוי חזותי אני מאמין שגם תושבי העיר יתחילו לקנות דירות ולהתגורר בדירות משלהם בשכונות הללו. זה עשוי להוזיל או לפחות לעצור את עליית המחירים שמתרחשת בעיר בימים אלו", מסכם שמעון.

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

למרות האיום הבטחוני והעובדה שהממשלה לא ממש סופרת את אשקלון, העיר ממשיכה לעמוד בראש הערים המבוקשות בישראל. מה מושך את תושבי החוץ לעיר ומתי כבר נראה את השכונות הותיקות מתחדשות? | מילן מועלם | צילום: תומר אלעד, סיון מטודי
דילוג לתוכן