חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גלאם: "תוכניות קצא"א לא יקודמו"

הועדה הלאומית לתשתיות מתכוונת להעניק לקצא"א פטור מהכנת תסקיר על השלכות פעילותה על הסביבה. גלאם ומיטל אמיתי מתנגדים |מילן מועלם

הועדה הלאומית לתשתיות לאומיות, מתכוונת לפטור את חברת קצא"א מהכנת תסקיר כולל של השפעת מתקניה באשקלון על הסביבה, זאת במסגרת הליכים להסדרת המצב התכנוני של המתקנים.

איגוד ערים לאיכות הסביבה, נפת אשקלון קרא לות״ל לקבוע שיש לערוך תסקיר ובין השאר ציין שצעד זה נדרש על רקע ריבוי המפגעים הסביבתיים ממתקני קצא"א בזמן האחרון. תסקיר זה ישמש כלי מרכזי לבדיקת השפעה של תוכניות על הסביבה.

לפני ארבע שנים הסתיים חוק הזיכיון שחברת קצא"א פועלת על פיו והוחלף בחוק תשתיות להולכה ולאחסון של נפט. במסגרת חוק זה נדרשה החברה להסדיר מבחינה תכנונית את כל נכסיה, ובהם המתקנים באשקלון.

החברה הגישה תוכנית להסדרת המתקנים באשקלון לאישור הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). עם מתקני קצא״א בעיר נמנים בין השאר מתקנים גדולים לאחסון נפט, גפ"מ ופרופילן, וכך גם נמל לקליטת מכליות נפט.

לפני שלושה חודשים המליצה ראש הצוות הסביבתי של ות"ל, ד"ר אורית ניר, לפטור את קצא"א מעריכת תסקיר השפעה על הסביבה.

ניר הסבירה שהתוכנית הזאת יוצאת דופן, מאחר שהיא עוסקת ברובה במצב הקיים, שלא מוכנסים בו שינויים גדולים.

עוד סיבה שציינה ניר היא שבמהלך השנים ביצעה החברה בדיקות וסקרים רבים ברוב ההיבטים הסביבתיים של פעילותה, ובין השאר הגישה מסמך מקיף על ההשפעות הסביבתיות של הקמת תשעה מכלי דלק חדשים. לדברי ניר, ההיבט הסביבתי הגדול היחיד שלא נבדק הוא הסיכונים לסביבה הימית, ולכן המלצתה הייתה להכין חוות דעת שתתמקד בהשפעות הפעילות של החברה בים. נכון לעכשיו נמשכים הליכי אישור התוכנית בלי עריכת תסקיר כולל.

מיטל אמיתי 📸 נטלי כהן קדוש

באיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון דוחים בתוקף את עמדת הועדה. לפני שבועיים פנתה מנכ"לית האיגוד, מיטל אמיתי, למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד יהלומי, וביקשה ממנו להורות על הכנת התסקיר כתנאי לקידום התכנית: "צמצום הבחינה הסביבתית רק לסיכונים ימיים אינו עולה בקנה מידה אחד עם העובדה שמדובר בתשתית לאומית בעלת היקף עצום, עם פוטנציאל נרחב מאוד להשפעה על הסביבה", כתבה אמיתי, "בפרט כשתשתית זו כוללת עשרות מכלי דלק, קווי דלק, מסופי פריקה וטעינה של מכליות. כל זאת במרחק של כ–570 מטרים בלבד מהשכונות הדרומיות של אשקלון".

אמיתי ציינה שקצא"א מעולם לא נדרשה להכין תסקיר השפעה על הסביבה הבוחן את מכלול פעילותה, ולכן לא די שערכה בדיקות נפרדות של סיכונים והשפעות סביבתיות לכל מתקן.

לדבריה מתקנים אלו היו נתונים בינתיים לבלאי טבעי, וייתכן שהשפעתם על הסביבה השתנתה. עדות לכך היא העלייה הניכרת באירועים סביבתיים: אמיתי הזכירה עשרות אירועים של מטרדי ריח דלק באזור אשקלון. בשנה שעברה היו שלושה אירועים כאלה שהוגדרו חמורים, ובעקבותיהם התקבלו אלפי תלונות של תושבים שדיווחו על תחושות בחילה, סחרחורות ועוד. בעקבות אירוע נוסף, שאירע לפני כמה חודשים, החליט המשרד להגנת הסביבה לפתוח בחקירה פלילית בנושא.

תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון, ויו״ר איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון: ״לא ניתן לפטור את קצא״א מעריכת תסקיר השפעה על הסביבה, וזאת משום אירועי הסביבה החמורים שהתרחשו במתקני החברה בשנים האחרונות מה שממחיש בצורה שלא ניתנת לערעור בחשיבות הכנסת תסקיר זה. אני אעמוד על כך שתוכניותה של קצא״א לא יקודמו עד שלא יוגש תסקיר זה, לא נסתפק בפחות מכך. חברת קצא״א חייבת להפנים כי חיי תושבי אשקלון אינם הפקר, והם מחוייבים לבצע את הנדרש מהם ולעמוד בסטנדרטים המחמירים ביותר.״

 

 

 

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

הועדה הלאומית לתשתיות מתכוונת להעניק לקצא"א פטור מהכנת תסקיר על השלכות פעילותה על הסביבה. גלאם ומיטל אמיתי מתנגדים |מילן מועלם
דילוג לתוכן