חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המבצע הסתיים, לאן ממשיכים מכאן?

11 ימי לחימה, כאלף רקטות לאשקלון ומאה מטחים:מבצע שומר החומות הסתיים הלילה כשארגוני הטרור בעזה יצאו חבולים. אבל לא רק חמאס יצא פצוע מהמערכה, אלא גם תושבי אשקלון.

הנה כמה מהבעיות החמורות שעיריית אשקלון וממשלת ישראל יצטרכו לטפל בהן לפני המבצע הבא:

1.מקלטים: עוד לפני שנדבר על הצורך הדחוף במיגון כולל של הבתים באשקלון, נראה כי אם הסבב הבא יגיע ללא התראה מוקדמת, תושבי אשקלון ימשיכו לשבת במקלטים מוזנחים, מלוכלכים וגם כאלה שמהווים סכנה בריאותית. במהלך המבצע התברר שהעירייה לא הייתה ערוכה כמעט למבצע שכזה שכן המקלטים בשכונות הותיקות התגלו כמחסני גרוטאות של תושבים שהשתלטו עליהם או כאלה שפשוט לא נפתחו ותוחזקו שנים. הגיע הזמן לגבש תוכנית עירונית מיידית לטיפול, שיפוץ וניקוי המקלטים. לא לעולם חוסן.

2.ממ"ד: מי שמתגורר בדירה עם חדר ממ"ד, לא יבין את תחושת הפחד שאחזה בימי המבצע בתושבים שאין בביתם חדר מוגן. חוסר אונים, תסכול, פחד. הממשלה הבינה במבצע שומר החומות, שאשקלון היא היעד האטרקטיבי, החשוב והמטווח ביותר בכל סבב בשנים האחרונות ועל כן, כפי שנמצאו תקציבי בזק לטיפול במגפת הקורונה, כך תצטרך המדינה למצוא תקציב למיגון מיידי ודחוף של עשרות אלפי דירות ובתים באשקלון. התושבים לא צריכים לשאת בהוצאה האסטרונומית.

3.תוכנית פינוי: אלפי תושבים שלא הצליחו להתמודד עם המתח הנפשי, בחרו לעזוב בימי המבצע את העיר. ומה לגבי התושבים שאין להם את האפשרות הכלכלית להתפנות? גם כאן צריכה הממשלה להפעיל תוכנית חירום לפינוי, אם למטרות הפוגה ואם כשהסכנה מתגברת, לתושבי העיר.

4.אוכלוסיה מבוגרת ובעלי צרכים מיוחדים: במהלך ימי הלחימה, שמעתי על לא מעט ילדים בעלי צרכים מיוחדים שפשוט לא הייתה אפשרות לפנות אותם למרחבים מוגנים. גם מבוגרים נשכחו מאחור ולמרבה המזל, המבצע הסתיים עם מינמום נפגעים בגוף אבל הרבה מאוד פצועים בנפש. לאלוכסיה המבוגרת ולילדים עם צרכים מיוחדים צריכה להיות תוכנית פינוי מטעמי סכנה, לפני כולם.

5.פעילויות הפגה: עיריית אשקלון עשתה את המיטב כדי לשעשע את הילדים שבילו את התקופה האחרונה במקלטים עם הצגות מסתובבות וחלוקת משחקים. צרם לי מאוד שמכל אמני ישראל היו אולי שניים-שלושה שהסכימו "לרדת אל העם" ולהגיע לשמח את ילדי העיר. אשקלון שקופה כבר אמרנו?

6.הטבות מס: הסעיף האחרון אבל בעצם הראשון הוא ההבטחות ארוכות השנים להכיר בזכויות תושבי אשקלון כפי שהוכרה שדרות. בחודשי הקורונה, אשקלון הפכה ליעד אטרקטיבי לחובבי הנדל"ן אך אחרי מבצע שומר החומות, כשמדינה שלמה חזתה באטרקטיביות האמיתית של העיר מול ארגוני הטרור, ספק אם הפופולריות של הנדל"ן בעיר תשאר לטווח ארוך. על מדינת ישראל לעודד הגירה לעיר בדמות הטבות מס משמעותיות ויותר מכל, הממשלה צריכה להוקיר תודה לכל התושבים שעומדים בחזית עבור מדינה שלמה וראויים לא פחות מתושבי עוטף עזה להטבות של ממש ולא רק להבטחות סרק. שבת שלום. 

 

 

 

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן