חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בזכותם: סיורי הנצחה ללא עלות לכבוד יום הזיכרון 

מיהי רות מוריץ ז"ל  ומה היה סיפור גבורתה? למה קפץ נתן אלבז ז"ל  על רימון ונהרג? מה הפך את האחים אוריאל ואלירז פרץ ז"ל לסיפור של מדינת ישראל | מילן מועלם 

כמדי שנה ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, ארגון "אשכולות" בשיתוף המשרד להשכלה גבוהה והאגף לתרבות יהודית , יקיים סיורי הנצחה לזכר הנופלים כחלק ממיזם "בזכותם". הסיורים יתקיימו ביום שישי, כ"ז בניסן, 9/4/21 ב-12 מוקדים שונים ברחבי הארץ וללא עלות. כחלק מהמיזם, המשתתפים יוכלו לסייר ולשמוע סיפורי גבורה בין היתר בתל סאקי שברמת הגולן, בית העלמין בחיפה, הר הרצל והר הזיתים וכן בניצן (ניצנים הישנה). במסגרת המיזם ישולבו בסיורים משפחות שכולות, נבחרי ציבור מהרשויות הרלוונטיות ולוחמים.

לכבוד יום הזכרון לחללי מערכות ישראל, ארגון "אשכולות", בשיתוף האגף לתרבות יהודית במשרד להשכלה גבוהה ומשלימה, מזמין את הציבור הרחב ליטול חלק בסיורי הנצחה המספרים את סיפורי הגבורה של הנופלים באותם מוקדים ואשר יתקיימו ביום שישי הקודם ליום הזכרון, ה- 9 באפריל, כ"ז ניסן בשעה 9:00 ב-12 מוקדים הפזורים ברחבי הארץ, בעקבות הלוחמים שבזכות הקרבתם הנצחית למעננו אנו עדיין כאן. כל הסיורים יועברו על ידי מדריכים בכירים מטעם הארגון, ללא עלות ובחלקם ישתלבו נציגי משפחות שכולות שיספרו על בני משפחותיהם שנפלו בקרב, לוחמי צה"ל ונבחרי ציבור מהרשויות המקומיות. 

סיורים אלו מהווים מבחינת ארגון "אשכולות" את חוד החנית שבמועדי השנה. כארגון שאהבת הארץ ומורשתה עומדות בראש מעייניו, המחבק את צה"ל וחייליו ומלווה אותם, החל משלב המכינות הקדם-צבאיות וכלה במהלך שירותם הצבאי, "אשכולות" נותן דגש מיוחד לסיורים והפעילויות סביב היום המשמעותי הזה, ושם בראש סדר העדיפויות שלו את חשיבות ההנצחה והזכרון של מורשת הגיבורים אשר נפלו במאבקם למען עמנו, מדינתנו ובטחוננו. 

אדיר וישניה, מנכ"ל ארגון "אשכולות": "יום הזכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה הוא אחד מהמועדים המשמעותיים לעם שלנו. אנחנו נרגשים להוציא סיורים ההולכים בדרכם של הגיבורים והלוחמים שלנו ומנציחים אותם ואת הקרבתם הנצחית למען הארץ הזו, זאת כחלק ממדיניות ארגון אשכולות- לטעת שורשים הנטועים באהבת הארץ וגיבוריה, וענפיו נוגעים בכל החברה הישראלית. אני תקווה שהמיזם יגיע לאוכלוסיה רחבה שתלמד את המורשת, תשמע את הסיפורים מבני המשפחות השכולות, ותסיק מהם את המסקנה הפשוטה והברורה- ללא העוז והגבורה של החיילים שלנו, של הלוחמים, לא היינו זוכים להתיישב בארץ הזו בשקט ובטחה". 

הסיורים יתקיימו לפי הנחיות התו הירוק. 

מצ"ב פירוט הסיור ברחבי הארץ:

אזור הצפון: 

  1. תל סאקי, רמת הגולן – מדרשת הגולן – סיפור גבורתם במלחמת יום הכיפורים של לוחמי המוצב מנחם אנסבכר, יאיר פרגון, יצחק נגארקר, ליזי אגסי וניר עתיר.
  2. חדרה – מרכז סיור ולימוד "בשבילנו"- סיור בעיר חדרה בעקבות נופלי העיר במהלך הסיור יסופר סיפור הקמת העיר ועצירה באתרי הנצחה שונים בעיר.
  3. בית העלמין בחיפה – מרכז סיור ולימוד "מעיינות" – סיור בבית העלמין אשר יעסוק יספר את סיפורם של צביקה קפלן ז"ל הטמון בו ושעל שמו הוקם מרכז סיור ולימוד גלבוע מעיינות וכן סיפורים נוספים על אלדד רגב, שון מונדשיין, גיל טל, ברוך שטרן ושון כרמלי זכרונם לברכה.
  4. חיפה – מרכז סיור ולימוד "בשבילנו" – סיור בעיר חיפה ובתוכה אתרים היסטוריים הקשורים לשחרורה של העיר במלחמת העצמאות, ביניהם גם גשר הגיבורים, האנדטרטה לזכר הנרצחים בפיגוע המזעזע שהתרחש בקו 16 וכן בקברו של הרמטכ"ל הראשון – יעקב דורי ז"ל.
  5. נהלל -מרכז סיור ולימוד גליל – סיור המספר את סיפורה של נהלל ואת של הגיבורים הטמונים בה כמו חנה מייזל וישראל שוחט, הרב התימני של נהלל, זאב עמית (סלוצקי) אשר עליו נכתב ככל הנראה השיר "אנחנו שניים מאותו הכפר", משה דיין ואסף ואילן אמון זיכרונם לברכה.

אזור המרכז: 

  1. בית העלמין נחלת יצחק, תל אביב – מרכז סיור ולימוד שומרון – סיור בעקבות סיפורם של לוחמי המחתרות וצה"ל שנפלו בתקופת טרום המדינה ובימי תקומתה הראשונים. אישיות מיוחדת שתיקח חלק בסיור: נינט מונדשיין, אימו של שון שנפל ב"צוק איתן".
  2. בית העלמין קרית שאול, תל אביב — מדרשת חברון – סיור בעקבות דמויות מופת אשר חלקן מעוטרות בעיטורי העוז והגבורה כמו מרדכי (מוטה) גור, אביגדור (ינוש) בן גל, נתן אלבז בעל אות המופת אשר קפץ על רימון על מנת להציל את חבריו שישבו איתו באוהל וברות מוריץ שנהרגה לאחר שסרבה להפקיר חיילת בשטח אויב.
  1. מזכרת בתיה – מרכז סיור ולימוד ציוני דרך– סיור בעקבות סיפורה של המושבה וייחודו של בית העלמין והגיבורים הקבורים בו.

אזור הרי יהודה:

  1. קרית ענבים – בית ספר שדה שער הגיא – סיור בעקבות לוחמי חטיבת הראל אשר נפלו במאבקם בדרך לירושלים במלחמת העצמאות. כמו כן, הסיור יספר את סיפור הקמת הקרייה והלוחמים שהגנו עליה ובהם ניצולי שואה.
  2. הר הרצל – ראשית ירושלים – סיור על גבורתם של אבשלום פיינברג, חנה סנש, יובלים הראלים, אוריאל ואלירז פרץ, עמנואל מורנו ושיר חאג'ג' זכרונם לברכה.
  3. הר הזיתים, ירושלים – עיר דוד– סיור בעקבות גיבורים ונפגעי פעולות איבה מתקופות שונות במורשת של מדינת ישראל. בין הגיבורים עליהם יסופר הם מנחם בגין, מאיר פיינשטיין, משה ברזני, ישראל שינדלר זכרונם לברכה.

אזור הדרום: 

  1. ניצנים הישנה – מדרשת הדרום – סיור בעקבות סיפורו של הקיבוץ ועל מבצע ההעפלה של הספינה שושנה המיתולוגית. סיור שעוסק ברובו בגבורה נשית ובייחוד של מירה בן ארי ז"ל.

ארגון "אשכולות" מהווה ארגון גג חינוכי מוביל לכ- 33 מרכזים חינוכיים ברחבי הארץ. הארגון מספק מערך הדרכות עם היקף פעילות נרחב למגוון אוכלוסיות וקהלים: בתי ספר, מכינות קדם צבאיות, משפחות, מבוגרים ועוד. "אשכולות" ומרכזיה מקדמים שיח חינוכי, חברתי, סביבתי עדכני ברחבי ישראל באמצעות כלים חינוכיים, חווייתיים ועכשוויים של הכשרה, הדרכה ואירוח המותאמים לרוח הזמן ולכלל ישראל. 

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן