חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סופר וקידר VS ראש העיר   

השניים טוענים כי גלאם נמצא בניגוד עניינים מובהק בזמן שמכהן כראש עיר, יו"ר איגוד ערים ונמצא בחל"ת מחברת חשמל. סופר למשרד הפנים: "אבקשך לפעול ע"פ הוראות החוק ולהורות לעיריית אשקלון להעביר לעיוני את הסדר ניגוד העניינים שנערך לראש העיר". קידר:" גלאם צריך להעלות את הנושא מיוזמתו" | מילן מועלם 

המאבק בחל"ת של ראש העיר, תומר גלאם, מחברת חשמל מחריף.

בשבועות האחרונים נעשו מספר פניות לועדה לניגוד עניינים של משרד המשפטים בנושא ונפתחה בדיקה מול עיריית אשקלון.

חבר המועצה רמי סופר פנה גם לממונה על מחוז דרום במשרד הפנים בעניין ולטענתו היועץ המשפטי לעירייה, עו"ד אייל איזמן, מסרב לפעול ע"פ חוק ולמסור את הסדר ניגוד העניינים שכפי שנטען, נערך לראש העיר עקב היותו עובד חברת החשמל במקביל לתפקידיו בעיריית אשקלון.

במכתבו כתב סופר: "בתאריך 1.3.2021 פניתי לראש העיר, למנכ"ל העירייה וליועץ המשפטי וביקשתי לעיין בהסדר ניגוד העניינים שנערך לראש העיר מר תומר גלאם עקב היותו עובד חברת החשמל במקביל לתפקידיו בעירייה.

בתאריך 8.3.2021 ענה לי היועץ המשפטי של העירייה מר אייל איזמן וטען שכדי לעיין בהסדר עליי להגיש בקשה לפי חוק חופש המידע.

כפי שידוע לך, סעיף 140א' לפקודת העיריות נועד לאפשר לחברי המועצה סמכויות עצמאיות וזכות עיון רחבה יותר והוא בא בנוסף לכל חוק אחר כגון חוק חופש המידע.

לא יעלה על הדעת שחבר מועצה, שעושה עבודתו ללא קבלת כל תמורה כספית, יאלץ לשלם כספים ואגרות כדי לעשות עבודתו ולעיין במסמכים, וזאת בכדי לבקר את התנהלות העירייה.

בנוסף, סעיף 140א' מורה כי על העירייה להעביר את המסמכים המבוקשים לעיון חברי המועצה בתוך 72 שעות, להבדיל מחוק חופש המידע שמאפשר לעירייה להעביר מסמכים לעיון עד 60 יום, ללא כל נימוק.

בפקודת העיריות לא צויין מעולם כי מסמך שכפוף לחוק חופש המידע אינו נכלל בהוראות סעיף 140א' , כפי שטוען באופן תמוהה היועץ המשפטי, ולראיה יומן ראש העיר הנחשב כמסמך שכפוף לחוק חופש המידע, נמסר לעיוני ע"פ בקשתי במסגרת סעיף 140א' .

בנוסף ובהמשך לתשובתך מיום 17.2.2021 בו ציינת שהיועץ המשפטי פעל בעניין ניגוד העניינים ע"פ חוק וכי את לא רואה צורך להתערב בשלב זה, אסב את תשומת ליבך על כך שהעירייה לא פעלה כפי שהייתה אמורה לפעול ע"פ הקוד האתי של משרד המשפטים לראשי רשויות, סעיף 27.

היועץ המשפטי מעולם לא טרח למסור הודעה בעניין לחברי מועצת העיר ומעולם לא העביר את חוות דעתו בעניין ואף הגדיל לעשות ומסרב לענות תשובות ענייניות על שאילתות בנושא שהגשתי בישיבת המועצה.

אבקשך לפעול ע"פ הוראות החוק ולהורות לעיריית אשקלון להעביר לעיוני את הסדר ניגוד העניינים שנערך לראש העיר וכמו כן לבדוק את התנהלות העירייה בעניין העברת המידע לחברי המועצה וזאת ע"פ הקוד האתי לראשי רשויות".

גם עו"ד תמר קידר, הצטרפה למאבק והגישה בקשה לבדיקה בועדה ניגוד עניינים במשרד המשפטים.

קידר פנתה גם למבקר העירייה, אריאל גמליאל שהפנה אותה בעצמו לועדה במשרד המשפטים:

" נושא ניגוד העניינים הינו בסמכות היועץ המשפטי לעירייה .כמו כן באפשרותך (כפי שפעלת ) לפנות לוועדה לניגוד עניינים במשרד המשפטים.לשם ההגינות אני מעדכנך שאני חבר בוועדה לניגוד עניינים במשרד המשפטים. כמובן שבנושאים הקשורים לעיריית אשקלון לא אוכל לדון".

קידר השיבה לגמליאל: "יובהר כי במסגרת פנייתי נתבקשת לבחון בנוסף, את מחדליהם של ראש העיר הנכבד והיועץ המשפטי הנכבד, ככל שאכן כך הם פני הדברים, לפעול בהתאם לקוד האתי של ראשי רשויות מקומיות. מאחר והינך חבר הועדה לניגוד עניינים במשרד המשפטים, הוחזקת כמי שמודע לקוד זה, ולהוראותיו באשר הוא מהווה נספח לחוות הדעת של הועדה מס' 5.0000.

ועד היום לא נמסרה הודעה למועצה כנדרש לא על ידי ראש העיר ולא על ידי היועמ"ש הנכבד, ובהתחשב לקביעות בית המשפט לפיהן הסמכות לבחון מקרים אלו, נתונה בידי מבקר העירייה, נא עדכן מדוע הינך מוצא לנכון שלא לבחון את הדברים או מדוע הינך סבור כי הסמכות אינה בידיך.

יודגש, ככל שהנושא לא הודגש בפנייתי – הינך נדרש לבחון האם החובה של ראש העיר ו/או היועמ"ש לפי סעיף 27 לקוד האתי מולאה ולא האם קיים בנסיבות העניין ניגוד עניינים (שכן הבהרת שהנושא בסמכות הוועדה למניעת ניגוד עניינים).

עו"ד תמר קידר 📸 אדי ישראל

עוד יודגש, כי בנסיבות העניין הסמכות לבחון נושא העמידה בקוד האתי, אינה נתונה בידי היועמ"ש , שכן המחדל, לכאורה רובץ לפתחו. הוא זה אשר אמור לייעץ לראש העיר כיצד לפעול במקרה כגון דא, והוא זה אשר אמור להביא בפני חברי המועצה או בפני גורמים נוספים, את את חוות דעתו בשאלת קיומו או העדרו של ניגוד עניינים (סעיף 27 (ב) (3) לקוד האתי. בהעדר קיום חובה המוטלת על היועמ"ש או על ראש העיר, אין מקום לקבוע כי היועמ"ש הוא המוסמך לבחון האם הוא כיועמ"ש פעל או לא פעל לפי הקוד האתי.

לבסוף אחזור ואבהיר בהתאם להודעתי, כי מבקר העירייה הוא הגורם המוסמך כשומר הסף, ומתוקף תפקידו על פי פקודת העיריות לבחון את ההתנהלות האתית והמקצועית ושל הנ"ל כן הוא הגורם המוסמך, לבחון האם הם פעלו לפי הקוד האתי. הימנעות מבחינת הדברים הינה בבחינת התחמקות מחובתו החוקית של המבקר הנכבד לפעול בהתאם לתפקידו.

ככל שתודיע כי אינך מוסמך לבחון גם את הדברים הללו, הרי שהינך מתבקש להודיע מי הוא הגורם המוסמך לחייב את ראש העיר, או היועמ"ש או את המבקר הנכבד – לפעול בהתאם לחובתם החוקית".

מהועדה לניגוד עניינים של משרד המשפטים שבוחן בימים אלו גם את מינויה של חבר המועצה פאני לוי, לדיקרטורית בחכ"ל בשל העובדה שבעלה עובד בחברה, מסר השבוע:"ביחס לפנייה בעניין ראש עיריית אשקלון, מר גלאם, הפנייה נמצאת בבירור עם הגורמים הרלבנטיים וכן נשלחה בקשה לקבל את התייחסותו של היועץ המשפטי לעיריית אשקלון וכן התייחסותו של ראש העיר. בעניין חברת המועצה פאני לוי, התקבלו ההתייחסויות הרלבנטיות וכעת המענה לפנייה נמצא בשלבי גיבוש.

ביחס לפנייה בעניין ראש עיריית אשקלון, מר גלאם, הפנייה נמצאת בבירור עם הגורמים הרלבנטיים וכן נשלחה בקשה לקבל את התייחסותו של היועץ המשפטי לעיריית אשקלון וכן התייחסותו של ראש העיר".

מעיריית אשקלון נמסר:"ראש העירייה פועל ביחס לחברת חשמל בהתאם להנחיות הייעוץ המשפטי, בליווי הייעוץ המשפטי ועל פי כל דין".

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

השניים טוענים כי גלאם נמצא בניגוד עניינים מובהק בזמן שמכהן כראש עיר, יו"ר איגוד ערים ונמצא בחל"ת מחברת חשמל. סופר למשרד הפנים: "אבקשך לפעול ע"פ הוראות החוק ולהורות לעיריית אשקלון להעביר לעיוני את הסדר ניגוד העניינים שנערך לראש העיר". קידר:" גלאם צריך להעלות את הנושא מיוזמתו" | מילן מועלם 
דילוג לתוכן