חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אל תפגעו בילדים | עו"ד שרון קולסקי

אסור למדינת ישראל לחזור על הטעות ההיסטורית ולפיה קצבאות שונות אותן מעניק המוסד לביטוח לאומי לילדים (בנוסף לקצבת הילדים) מקוזזים עם דמי המזונות. המענקים שמקבלים הורים על ילדיהם בעקבות הקורונה ככלל להעבירם במלואם לטובת הילדים עצמם . דעה.

אל סימני השאלה הנובעים מתקופת הקורונה, התווספו לאחרונה גם לא מעט שאלות בנושאי המענקים אותם מחלקת הממשלה לילדים. אם מדובר כמובן בזוג נשוי, הכסף עובר ישירות לחשבון הבנק של ההורים, לטובת הילד.

אלא שכעורך דין לענייני משפחה אני נתקל השכם והערב בשאלות מלקוחות רבים ולא רק, "מה דינם של המענקים? למי הכסף בדיוק הולך?", ישנם הורים שלא ממש מבינים מדוע הכסף מועבר לחשבון הבנק של בן/בת זוגם ולא לחשבון הבנק שלהם וכן הלאה.

אז ראשית אבהיר, כמו בנושאים רבים הקשורים ב – "קורונה" רב הנסתר על הגלוי, ואי הבהירות רבה, כך גם בכל עניין חלוקת הכספים לילדים להורים שאינם חיים יחד.

כרגע הדעה הרווחת היא, שהמענק יגיע לחשבון הבנק של ההורה המשמורן על פי החלטה ו/או פסק דין ובמקרה של משמורת משותפת, המענק יתחלק בין ההורים בחלקים שווים. אך לדעתי, זוהי לא הנקודה "הבעייתית" במתן המענק הזה ואני אסביר.

ישנה ביקורת על ההלכה בכל הנוגע לקיזוז קצבאות המגיעות לילדים (כמו קצבאות נכות וכו') מדמי המזונות. ביקורת זו מקבלת משנה תוקף בתקופה זו שאולי תגרום לתיקון… . כיום, בכל מקרה שבו זכאי ילד לקצבה מהמוסד לביטוח לאומי, ככלל, קצבה זו "מקוזזת" מדמי המזונות שאמורים להשתלם לילד ומי שנפגע אלו למעשה הילדים, שכן, הקצבאות נועדו לטובת טיפול בילד הנכה ומימון ההוצאות שישנם בשל נכותו ודמי המזונות כשמם הם, לטובת כלכלת הילד והזנתו, בלי קשר לנכותו ככל וקיימת כזו.

הקיזוז יוצר מצב אבסורדי לפיו, לצורך העניין, במקרה של קצבת נכות לילד בסך 1,500 שקלים, וסכום מזונותיו נפסק לסך של 2,000 שקלים, כספי המזונות מתקזזים עם הקצבה ולמעשה האב ישלם 500 שקלים בלבד דמי מזונות.

השאלה הגדולה היא מדוע ? הרי עיוות זה זועק לשמים ! מדוע ילד עם צרכים מיוחדים המקבל קצבת נכות מהמדינה, כאשר הסיבה המרכזית היא "נכותו" בזכות אותה קצבה, אביו לא ישלם לו את דמי המזונות הרגילים ?  מציאות זו יוצרת מצב שהנפגע העיקרי, הוא אותו ילד !

נראה, שככלל, יש להגיע להבנה הבסיסית ולפיה, קצבאות או המענקים נועדו לרווחת הילדים ואין מקום לקזזם ובכך לגרום לעיוות. במילים אחרות, ככלל, את המענקים המשתלמים לטובת הילדים אין לקזז מתשלומי המזונות.

יש לתת את אותם מענקים בנוסף לדמי המזונות ולקבוע ש"דינם" כדין קצבאות ו/או מענקים שאינם מקוזזים מדמי המזונות (כדוגמת "מענק לימודים").

הרי ככלל, לא הגיוני שטובת הילד תיפגע מאחר והוא מקבל קצבה כזו או אחרת, אשר מופנית באופן ישיר לצרכיו המיוחדים ולטיפול בו, מבלי להיכנס כלל לוויכוחים בין ההורים בנושא הכלכלי. כך המדינה תבצע את "תפקידה", תדלג  על המחלוקות בין בני זוג, ותפנה את המשאבים לטובת הילדים ולרווחתם.

זה ישים , זה אפשרי ויפה שעה אחת קודם.

*הכותב הוא עורך דין לענייני משפחה, רחוב העצמאות 85 אשדוד 08-6900331*

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן