חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רווח לתלמידים 📸

לקראת פתיחת שנת הלימודים, יו"ר הנהגת ההורים העירוני, אברהם רווח, בראיון בלעדי, מספק הצצה להכנות לשנה החדשה וגם מתייחס לפרשת האונס המזעזע באילת 📸מילן מועלם


שנת הלימודים שתפתח בשבוע הבא, הכניסה לכוננות גבוהה גם את הנהגת ההורים העירונית, והעומד בראשה, יו"ר ההנהגה אברהם רווח.

רווח (52) נשוי ואב לארבעה ילדים וסב לנכד, שימש כיו"ר פורום ההורים בבתי הספר ישיבת צביה אולפנת צביה ואסף מימון כאשר לפרקי זמן אף היה היו"ר של כל שלושת בתי הספר יחדיו, והיום לצד היותו יו"ר הנהגת ההורים העירונית משמש אף כיו"ר פורים ההורים בישיבת צביה ובית הספר התורני אסף מימון.

הוא היה חבר בפורום ההורים העירוני ועם פרישתה של יו"ר פורום ההורים סופי חוטבלי מתפקידה, נבחר רווח לעמוד בראש הנהגת ההורים העירונית. עוד בטרם תחילת הראיון היה חשוב לו לציין את המנהלים ואת בתי הספר בהם שימש כיו"ר פורום ההורים ומהם שאב את ההשראה ולמידה של שקיפות פתיחות ודיאלוג איתן לטובת המערכת .

אנחנו עתידים לפתיחת שנת לימודים קצת אחרת, שתף אותנו איך נערכים בהנהגת ההורים למציאות זו?

"ברור לכולנו כי אנו נמצאים במציאות שונה לחלוטין מכל מה שהכרנו עד עתה. העולם מתמודד עם אתגרים אשר רק דרך הסקת מסקנות ניתן להתקדם שלב אחר שלב כאשר הלמידה מטעויות העבר הן אשר מטוות לנו את הדרך כלמידת לקחים.

אנו בהנהגת ההורים הארצית והעירונית עדיין בוחנים מידי יום ביומו מהו הפתרון הראוי ביותר מבחינתנו, אשר מחד יאפשר חזרה לשיגרה לימודית שהיא העוגן החשוב ביותר לשמירה על הילדים ומאידך תאפשר גם את הצמיחה הכלכלית המתבקשת עם חזרתם של ההורים למעגל העבודה. חשוב לי להדגיש כי לרגע קט לא ניזנח את האחריות שלנו לשלומם ובריאותם של הילדים ודאגתנו להם היא בראש מעינינו. אנו נהיה שותפים מלאים ונטה שכם אחד לצד הרשות ומינהל החינוך בעיר על מנת לצלוח כראוי אתגר אדיר זה. אני יכול להבטיחכם נאמנה כי הנהגת ההורים העירונית שמה לה למטרה לתת מענה מיטבי לתלמידים ולהורים בפתיחה ראויה של שנת הלימודים".

איך אתה צופה שתתנהל השנה החדשה במערכת החינוך לצד מגבלות הקורונה?

"משרד החינוך מבין היטב את החשיבות של למידה רציפה בכל שכבות הגיל.

טוב עשו ראשי מערכות החינוך אשר הנחילו בידי ראשי הערים את היכולת לתמרן בתוך מצב מורכב זה מתוך הבנה שהראוי והמתאים לרשות אחת לא בהכרח נותן מענה ברשויות אחרות.

המצב הסוציואקונמי של אוכלוסיית כל עיר ועיר כמות המבנים המאפשרת חלוקה לקפסולות, מספר הלומדים ומשאבי העיר הקיימים נהירים רק לראשי הערים היטב. בהחלט ראוי שיהיה מתווה כולל עם גדרים ברורים בהנחיית משרד החינוך אך חשוב עוד יותר שהסייגים הנ"ל יהיו גמישים להחלטת הרשויות.

📸 דוברות עיריית אשקלון

 

מאחר והעולם מתקדם בצעדי ענק הרי היה ברור לחלוטין שיש לבחון דרכי הוראה חלופיות ומוטות עתיד והקורונה רק החישה תהליכים אשר ממילא היו עתידים להתרחש. ברור לחלוטין כי לעולם לא יהיה תחליף למורים בכיתה, למילה הטובה הנאמרת על ידם, לעידוד והתמיכה לכל תלמיד ותלמיד, וכן לאופן בו מורה מכיר בחסרונות וביתרונות של כל ילד אשר הוא עולם בפני עצמו, ולכן שילוב של למידה באמצעים דיגיטליים לעיתים הוא כורח הנסיבות והמציאות שנכפתה עלינו. משאב זה של למידה דיגיטלית הופך לחלק בלתי מבוטל מאפשרויות ההוראה של המורים ואין ספק שעוד יעשה בו שימוש רב במצב הנתון".

נתבשרנו על עליה במחירי ההסעות. מדוע הורה שהילד שלו לומד רק פעמיים בשבוע נדרש לשלם מחיר מלא על הסעות?

"ללא ספק הנושא מורכב הרבה יותר מאשר תשובה במספר מילים. צריך לדעת אני בראש ובראשונה מטרתי היא לשרת את התלמידים וההורים ואני רואה בתפקידי שליחות גדולה ועל כן אני מעולם לא אסכים להיות שותף למהלך בו תיתכן פגיעה בציבור הילדים וההורים. חשוב לומר כי נושא זה עדיין בבדיקה. אנו מחויבים לדעת מאחר ומספר ימי הלמידה יהיו שונים בין בית ספר אחד למשנהו וזאת בגין כמות מרחבי הלמידה המאפשרים חלוקה לקפסולות בכל בית ספר, פועל יוצא של הדבר שצריך לדאוג למערך תשלומים עבור כל בית ספר בנפרד ביחס לימי הלמידה שלו ובתוך כל בית הספר עבור כל כיתה לפי מספר ימי הלמידה שלה עד לרמת התלמיד. איני אומר שהדבר אינו אפשרי, אך דבר זה בהחלט מורכב. אל לנו לשכוח כי מערכות אשר הורגלו למציאות מסוימות זקוקות לזמן ולמרחב תמרון על מנת לאתר חלופות. כמובן שיש כאן נתונים נוספים כגון הסכמים שנחתמו אל מול חברות ההסעות ועוד, ולמרות זאת סמוך ובטוח אני שראש העיר יחד עם ראש מינהל חינוך עמלים למצוא את הדרך למנוע גבייה לא מוצדקת מההורים".

איך אתה רואה את מערכת החינוך מכובעו של יו"ר הנהגת ההורים?

אנו כהורים צרכני החינוך מבינים יותר מכולם את ערכה של מערכת חינוך איתנה ומשובחת.

מאחר ומשרד החינוך מסור לכוחות פוליטיים הרי שעדים אנו לתחלופה בלתי פוסקת של שרים במשרד, עוד בטרם זוכים אנו להטמיע את רעיונות העומד בראש המערכת, נבחר שר אחר אשר משנה סדרי בראשית וחוזר חלילה. חינוך הוא המשאב היקר ביותר שיש למדינה כשלנו. ברגע שכלל המערכות גם הארציות וגם המקומיות יבינו כי ככל שנשקיע יותר בחינוך הרי שהרווח שלנו יגדל בעשרות מונים בכל דבר ועניין. איני חסיד של קלישאות אך סמוך ובטוח אני באמיתותם של הדברים כי חינוך טוב מפחית את הפשיעה, חינוך טוב משביח את המדע והטכנולוגיה, הוא ממעיט תחלואה באמצעות חינוך לאורח חיים בריא, חינוך טוב מגדל דור של אנשי אקדמיה עתירי ידע הוא מסייע בפיתוח המערך הצבאי ותחושת הביטחון ועוד כהנה וכהנה דברים. על אחת כמה וכמה וביתר שאת כאשר אתגר הקורונה הפך לחלק אינטגרלי מחיינו, דבר זה מחייב את כולנו להיות רתומים בכוחות משותפים לטובת האדרת חשיבותה של מערכת החינוך".

למידה מרחוק הפכה לשיח ציבורי. האם אתה מאמין בלמידה מרחוק?

"המילים 'מאמין בזה' יפות הן לסלוגן פרסומי. אין ספק כי חלק לא מבוטל מדרכי ההוראה שנעשו בזמני הקורונה התאפשר אך ורק באמצעות למידה מרחוק וזוהי עובדה מוגמרת בין לטב ובין למוטב. אל לנו לשכוח ולו לרגע שהדבר חדש לכולנו וכמו כל דבר חדש דרוש זמן סביר על מנת להכיר את החסרונות והיתרונות של הלמידה מרחוק.

נחשפתי לקולות שונים העולים מהשטח, חלקם מצדדים בלמידה מרחוק משבחים ומהללים את האפשרות לשמר את הנחיות משרד הבריאות בלי לפגוע ביכולת הלמידה, את האפשרות שבמתן שיעורים למספר לא מוגבל של לומדים ללא צורך במרחבי למידה וכן את היכולת הווירטואלית של הנגשת מידע בצורה יחודית. אך מנגד עומדים בפרץ אחרים הטוענים שהלמידה מרחוק לא יעילה, שהמערכת לא ערוכה די הצורך לאתגר מורכב שכזה, שהילדים לא לוקחים ברצינות למידה זו, שלא ניתן לספק מענה למשפחה עם מספר לומדים בבית אחד כאשר להם מחשב אחד, שילדי בתי הספר החרדים של המוכש"ר אשר אינם חשופים למדיה דיגיטלית לא מקבלים מענה מותאם ועוד כהנה וכהנה רבות וטובות.

לכן סביר להניח ששאלה של 'מאמין בזה' תהיה ראויה להישאל רק ברגע שנתגבר על כל המכשולים הקיימים ורק לאחר שהמערכת תפעל במלא הודה והדרה כנדרש. לעת עתה במציאות הקיימת ובהעדר כל פתרון אחר ובפרט אם חלילה נצטרך לימי סגר וכדומה הרי שלמידה מרחוק זה בהחלט מעט המכיל את המרובה".

כיו"ר הנהגת ההורים,  אשמח לשמוע מה דעתך אודות אונס הקטינה תושבת העיר? 

מקרה קשה זה העסיק אותי רבות בשבוע האחרון. בכל מקום שנשאלתי ונתבקשתי לחוות דעתי אודות המקרה השבתי שמעשה מזעזע זה מוכיח מעל לכל ספק עד כמה חיונית וחשובה מלאכתנו כרודפי חינוך ראוי. בדף הפייסבוק של הנהגת ההורים העירונית כתבתי מתוך אמונה גדולה את דבריו של יאנוש קורצ'ק *שתיקון העולם משמעו תיקון החינוך*. על כתפי כולנו מוטלת אחריות כבדה לעשות כל אשר לאל ידנו על מנת להשפיע בכל תחום ביצירת חברה חינוכית ערכית אשר נר לרגליה האמירה כי האדם הנברא בצלם הוא ערך מקודש ועליון.

מקרה זה מזעזע את אמות הסיפים ומחייב כל אחד ואחת מאיתנו לעבוד ביתר שאת למען חינוך כלל ילדי ישראל לנורמות התנהגותיות אחרות.

מצוינות לימודית פרותיה מתוקים אך ערכים ומידות טובות הן השורשים הנטועים היטב ברגבי האדמה ומאפשרים את צמיחת העץ ואת היבול הראוי. אל לנו להקל ראש ויחד כולנו שכם אחד נעשה הכל מכל כל למען מקרים דוגמת זה לא יבואו בנחלתנו".

אלו תהליכים תקדמו כהנהגת הורים ?

גדולים וראויים ממני העידו כי אין הנחתום מעיד על עיסתו אך כלל מכירי יעידון כי מטרתי היא אחת להיטב עם התלמידים וההורים. אין היום כמעט בית בעיר שאינו צורך חינוך באופן ישיר או עקיף, החל מגני הילדים דרך בתי הספר היסודיים, התיכוניים אונברסיטאות ועד לתרבות וחוגים באמצעות החינוך הבלתי פורמלי, מאחר וכך הם פני הדברים הרי שההנהגה העירונית חייבת להכיר בחשיבות הדבר. אנו נדרוש בכל תוקף להיות שותפים מלאים בתהליכי החינוך המתרחשים בעיר ולהשמיע את קולנו מתוקף תפקידנו כהנהגת ההורים העירונית. אל להם למקבלי ההחלטות לשגות כי אנו נהיה מובלים כצאן אחר הרועה בהחלטות שיתקבלו שלא על דעתנו. אנו חפצים לפעול רק בדרכי נועם כאשר פנינו לשותפות ותמיכה מלאה מתוך אמונה כי לכולנו מטרה משותפת.

אנו נפעל למעורבות ולא להתערבות בכל דבר שקשור לחינוך, אך מאידך לא נהסס ולו לרגע קט להראות את נחישותינו בהשגת המטרות. איני עובד לא בעיריית אשקלון ולא במינהל החינוך והיחידים שאני מחויב להם זה ילדי העיר, אנו נקדם ונתמוך במצוינות לימודית לצד הנחלת מידות וערכים. ראי כמה נחת ואושר עם פרסום תוצאות אחוזי הבגרות החברתית עת מביטים במעורבות בני הנוער בפרויקטים של תמיכה ועזרה בכל מרחבי החיים. אני וכל חברי הנהגת ההורים העירונית אשר עושים מלאכת קודש ועמלים לילות כימים לטובת ילדי העיר מבחינתנו הדבר החשוב ביותר הוא להיות לאוזן קשבת ולשליחי אמת של התלמידים וההורים בכל שיידרש".

הזכרת את מבחני הבגרות, מה דעתך על התוצאות שפורסמו השבוע ?

"כפי שהדגשתי לא אחת במהלך הראיון, אני חושב שאל לנו להביט רק על אחוזי הבגרות בלי לבחון את מכלול הנתונים. חשוב לא לשגות בנתוני טעות המפורסמים בלא לבדוק היטב את הדברים. כפי שפורסם בתמונה החינוכית ישנה עליה בזכאות לבגרות בכל ממד ופרמטר וכן בזכאות לבגרות חברתית וכמובן שאסור לנו להתעלם מהתוצאות מדהימות של מספר בתי ספר דוגמת ישיבת צביה האוחזים ב-מאה אחוזי בגרות. מטרת ומגמת מינהל החינוך היא לשיפור מתמיד, עלינו להמשיך במסורת המבורכת של העלייה באחוזי הזכאות בכל תחום ועניין לרבות אחוזי הבגרות המצטיינת".

מה דעתך בכלליות על מערכת החינוך העירונית?

" אחד מהדברים החשובים ביותר להצלחת מערכות היא שאיפה לשיפור מתמיד. ההצלחה נעוצה במרכיב משואתי מאוד פשוט יש לשמר את הדברים הטובים ולשפר את הטעון שיפור.

השבוע נחשפנו למידע אודות הפרסים הכספיים שמשרד החינוך העניק לשבעה בתי ספר בעיר. חשוב להביט היטב בין השורות ולראות כי הפרס מוענק לאו דווקא על הישגים לימודים אלא גם על הישגים ערכיים-חברתיים דוגמת שיעור הגיוס לצה"ל או לשירות אזרחי/לאומי, וכן עבור עשייה מתמדת של הכלה ומניעת נשירת תלמידים, ומעל הכל עבור הדבר החשוב מאין כמוהו של קליטת תלמידי החינוך המיוחד ושילובם בבתי הספר.

אנו מצדיעים לעובדי מינהל החינוך, לשדרה הניהולית בבתי הספר ולסגל המורים על הזכייה אך בד בבד אנו גם מאחלים כי קנאת סופרים תרבה חכמה ונזכה בע"ה לראות עוד רבים טובים המצטרפים לרשימה זו.

יש בעיר מערכת חינוך מצוינת אך אל לנו לשקוט על השמרים יש לבחון את הטענות העולות מהשטח ולקיים שיח חינוכי אמתי לשם מתן מענה בכל דבר ודבר. כבר נוכחנו לדעת שכאשר הנהגת העיר חפצה לקדם תהליכים ולתת מענה היא עושה זאת בצורה ראויה לשבח ואנו כולנו מכוונים לחתירה מתמדת של שיפור והתקדמות".

אנחנו עדים לרוח אחרת המנשבת מזו שהנחילה קודמתך בתפקיד סופי חוטבלי? 

" מצד של הכרת הטוב, חשוב לי מאוד להודות לסופי על פרק הזמן הבלתי מבוטל שלה כיו"ר פורום ההורים העירוני. סופי הייתה החלוץ שלפני המחנה וזכיתי להיות אחד מחברי הפורום תחת הנהגתה והיה לי זה לכבוד. לשאלתך הרי ברור שכל אדם המגיע לתפקיד מסוים ובפרט לתפקיד שכזה בא הוא עם אג'נדה חינוכית מאוד ברורה אני מאוד חסיד של דע מאין באת ולאן אתה הולך. 'מאין באת' בראיה של המערכת בעברה, 'ולאן אתה הולך' בבחינת מה אתה חפץ לשנות. זה יהיה יומרני מידי מבחינתי לצאת בהצהרות כבדות משקל אך דבר אחד אני יודע מעל לכל ספק באתי להשפיע ולקדם ואני מאמין כי בדרכי להשגת המטרות עוד רבים וטובים יצטרפו".

מה מאחל אתה לתלמידי העיר עם פתיחת שנת הלימודים? 

שנת הלימודים עתידה להיפתח בע"ה בעוד מספר ימים כאשר אנו נכנסים לתוך מציאות שונה לחלוטין מזו שהכרנו בשנים עברו.

ילדי העיר אתם ההון האנושי החשוב ביותר. אנו מבחינתנו נעשה את המיטב על מנת לתת לכם את הכלים המגיעים לכם לשם התקדמות עד לכדי הגשמת חלומותיכם. כל שנדרש מכם הוא להיות שותפים מלאים לתהליך להאמין בעצמכם לשאוף תמיד להתקדמות ולעשות זאת בקצב שלכם והכי חשוב להיות מעורבים חברתית ולפעול למען אחדותה של החברה בה אנו חיים.

אני מברך את ראש העיר את חברי הנהגת העיר את ראש מינהל חינוך ועובדי המינהל, את חבריי להנהגת ההורים העירונית שעושים כל אשר לאל ידם למען הילדים, לכלל העמלים למען חינוך ילדי העיר החל ממנהלי בתי הספר וסגלי ההוראה המאבטחים אבות הבית והמזכירות ואחרונים חביבים תלמידי העיר בברכת שנת לימודים פורייה. עשו חיל ושאו ברכה".

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן