חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אשקלון מטפסת בתחלואת הסרטן

נתוני תחלואת הסרטן מדאיגים, בדיון בכנסת דרש ראש העיר תומר גלאם מהמשרד להגנת הסביבה להוסיף עוד 3 תחנות ניטור לפחות ולהגביר את האכיפה כנגד המזהמים

עשרות תלונות על מטרדי ריח הוגשו מתחילת השנה על ידי תושבי אשקלון והסביבה לאיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, כך עולה מנתונים שהציגו היום יו"ר האיגוד וראש עיריית אשקלון תומר גלאם ומנכ"לית האיגוד, מיטל אמיתי בדיון שנערך בוועדה המיוחדת לפניות הציבור בכנסת.

הדיון, בהובלת ח"כ אלון טל מסיעת 'כחול לבן' ובהשתתפות נציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, רשויות מקומיות ותושבים, התמקד בפניות הציבור הרבות שהתקבלו כנגד חברת קצא"א ומתקניה באשקלון ובאילת והעלייה במפגעי הריח והתחלואה באזור. עוד עולה מהנתונים כי במהלך שנת 2021 נרשמו למעלה מ-30 תלונות על מטרדי ריח שמקורם ממתחם קצא"א בלבד, זאת לצד 3 אירועים סביבתיים חמורים שהתרחשו במתחם.

במשרד הבריאות טענו בדיון כי אין להם מנדט לבדוק חשיפה לחומרים מסכנים שנמצאים באוויר והאחריות נמצאת בידי המשרד להגנת הסביבה. ד"ר איזבלה קרקיס, מנהלת המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית במשרד הבריאות הוסיפה: "במחוז אשקלון אנחנו רואים רמת תחלואה משמעותית במחלות הסרטן באופן יחסי לממוצע הארצי. אנחנו לא יודעים להגיד האם זה קשור לזיהומי האוויר שמגיעים מחברת קצא"א".

יו"ר האיגוד וראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, הציג את מטרדי הריח הבלתי פוסקים לאורך שנים ממתחם קצא״א ודרש מהמשרד להגנת הסביבה לשפר את מערך הפיקוח על החברה.

עוד ציין גלאם כי בעקבות בקשתה של קצא״א לבטל את היתר הרעלים הנותן סמכויות פיקוח לאיגוד, הגישו לאחרונה האיגוד והעירייה בקשה למנוע את ביטול ההיתר ולא לחדשו ללא הוספת תנאים סביבתיים מחמירים.

קצאא

 

"תושבי אשקלון סובלים לעיתים קרובות מדי ממפגעי הריחות והמדינה חייבת להתערב. אנחנו נמשיך להעלות את הנושא על סדר היום הציבורי והממשלתי", אמר גלאם.

מיטל אמיתי, מנכ"לית האיגוד ציינה: "לצערנו, בשנים האחרונות, נרשמה עלייה בהיקף ובחומרת תלונות הציבור הנוגעות למפגעי ריח בנפת אשקלון. מגמה זו נמצאת בהלימה עם עלייה בהתרחשות אירועים סביבתיים, כאשר מדובר על עשרות אירועים של מטרדי ריח שהתרחשו לאחרונה באשקלון, בזיקים ובסביבה הקרובה ליישובים אלה. האיגוד ימשיך לאכוף ולהעניש באופן בלתי מתפשר את הגורמים שפוגעים באיכות חיי התושבים בכלל ובאיכות הסביבה בפרט". 

באיגוד קוראים למשרד להגנת הסביבה לאפשר הוספת שלוש תחנות ניטור נוספים סביב מתחם קצא"א לצד הגברת האכיפה והפיקוח.

ורד דפנה, מנהלת מחלקת תעשייה באיגוד ערים לאיכות הסביבה: ״יש קושי באיתור אירועי ריח שכן הם תלויים בעונות השנה ובכיווני הרוח, עם זאת ישנם אירועי ריח אשר שויכו לקצא״א בעזרת כונני הסביבה שמפעיל האיגוד הפועלים 24/7 ומגיעים לאירוע באופן מיידי. באיגוד קוראים למשרד להגנת הסביבה לאפשר תוספת תחנות ניטור נוספות סביב מתחם קצא״א והגברת אמצעי הפיקוח והבקרה בתנאי רישיון העסק של קצא״א. ורד הדגישה כי סמכויות האכיפה נמצאות בידיים של המשרד להגנת הסביבה. ללא תוספת תנאים סביבתיים מחמירים כפי שדרש האיגוד לא יחודש רישיון העסק והיתר הרעלים של החברה.

בתום הדיון, קיבלה הוועדה את עמדת העירייה ואיגוד הערים והנחתה להחמיר ולהגביר את הפיקוח של כונני האיגוד והמשרד להגנת הסביבה על קצא"א ופעילותה.

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

נתוני תחלואת הסרטן מדאיגים, בדיון בכנסת דרש ראש העיר תומר גלאם מהמשרד להגנת הסביבה להוסיף עוד 3 תחנות ניטור לפחות ולהגביר את האכיפה כנגד המזהמים
דילוג לתוכן