חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עיר בחרדה

מספר הפניות למוקד חוסן שולש בחודש האחרון בשל המצב הבטחוני והאיומים לירי מרצועת עזה | מילן מועלם

במרכז החוסן באשקלון נרשמה עלייה במספר הפונים בעקבות חרדה בשל המתיחות הבטחונית המתמשכת והפיגועים שהתרחשו לאחרונה בשטח ישראל. בנוסף, תושבי העיר חשופים לאיומים מרצועת עזה מה שמוסיף לדריכות והחששות. בהשוואה לחודש פברואר שולש מספר הפניות למרכז.

במרכז החוסן מוסרים כי למרות זאת, רוב האוכלוסייה מגלה חוסן, מתמודדת עם האתגרים של התקופה האחרונה וממשיכה לתפקד ולשמור על שגרת החיים.

על פי המרכז יש תושבים שהחירום הממושך משפיע עליהם והם בעלי פחות משאבי התמודדות והם אלה שפונים לטיפול תמיכה וחיזוק המשאבים בהתמודדות עם מצבי הלחץ שפוקדים אותנו.

יחד עם זאת, מבקשים במרכז מההורים להפחית חשיפה לתקשורת להתאים את המידע לגילו של הילד ולהימנע ממידע מיותר להדגיש את מעגלי ההגנה ולשמור על השגרה ככל הניתן.

אז איך לשמור על שפיות בחירום? 

התמודדות עם מצבי חירום טובה יותר אם המשפחה נערכת אליהם מראש. כשאתם והילדים יודעים מה צפוי לכם, עולה תחושת הביטחון העצמי וכך גם ההתמודדות עם אירועי החירום.

אתם ההורים, מהווים המקור החשוב ביותר להתמודדות ילדכם בעתות משבר.

• חשוב כי אתם כהורים, תהיו קשובים לסימני מצוקה אותם משדר הילד, ותהיו שם בשבילו על מנת לתמוך בו.

• התגובה שלכם קובעת – היו מודעים לתגובותיכם לאירוע – ילדים לומדים כיצד להגיב במצב על ידי צפייה במבוגרים בסביבתם. נסו, עד כמה שאפשר, להפגין התנהגות רגועה ומרגיעה. על מנת לעשות זאת, שתפו חברים או בני משפחה מבוגרים אחרים ברגשות ובמחשבות שלכם בטרם תדברו עם ילדכם.

• תנו להם את תשומת הלב שהם זקוקים לה, הכירו ברגשותיכם – בייחוד במצבים קשים, תשומת לב והקשבה מצדכם מספקות לילד הזדמנות להביע את חוויותיו ולחוש בטחון וקרבה. במידה והילד רוצה לשוחח על רגשותיו עודדו אותו לספר מה הוא חש. הסבירו לו אם הוא חש פחד, כעס ואשם כי אלו תגובות נורמאליות לאירוע ״לא נורמלי״ שכזה

• התאימו את המידע לגילו ולרמת הבנתו של הילד – ספרו רק את האמת, אבל לא את כל האמת! עודף מידע עלול לבלבל ילדים, ולגרום לפחד ולחוסר ביטחון. במידה והילד אינו רוצה לדעת מה שקרה, אל תתעקשו לספר לו. בכל מקרה, חשוב לא לספק מידע לא נכון לגבי מה שקרה.

• הגבילו את חשיפת הילדים למהדורות החדשות – הימנעו מחשיפת יתר של הילד לשידורים חיים וקשים של האירוע. הדבר חשוב במיוחד בגילאי הגן וביה״ס היסודי. השתמשו באמצעים אחרים, כגון קלטות וידאו, סיפורים או משחקים כדי להעסיק אותו בזמן זה.

• נסו לשמור על שגרה נורמאלית וספקו להם דברי הרגעה מציאותיים לגבי ביטחונם – שמרו ככל הניתן על הרגלים קבועים, זמני ארוחות ושינה. הרגיעו את הילדים כי הם בטוחים ואתם לצידם, והעבירו את המסר ״ביחד נתגבר״

• ומה איתכם? שימו לב למצבכם הרגשי – אתם המשענת של הילד, עליכם לשמור על עצמכם. שמרו על קשר עם משפחה וחברים, ופנו לאנשי מקצוע במידה ויש צורך בכך.

חשוב שתדעו כי לאירועי חירום יכולה להיות השפעה על מצבכם הרגשי ועל תפקודכם: התנהגות לא מותאמת לגילו ואופיו של האדם, קשיים בחזרה לשגרת בית הספר/עבודה והימנעויות שונות. מניסיוננו המקצועי שינויים אלו דועכים בדרך כלל עם חלוף הזמן, לאחר מספר ימים עד חודש. אולם לעיתים הם אינם דועכים ואף גוברים . במקרה כזה אנו ממליצים לשקול התייעצות עם איש מקצוע.

מרכז החוסן זמין עבורכם: 
בטלפון 2452* או בכתובת המרכז: הפרדס 18, אשקלון

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

מספר הפניות למוקד חוסן שולש בחודש האחרון בשל המצב הבטחוני והאיומים לירי מרצועת עזה | מילן מועלם
דילוג לתוכן