חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלוקת שאינה לשם שמיים 📸

ברוח אירועי השבוע סביב בתי הכנסת ותפקידים, הרב שמעון לוגסי מסביר על מחלוקות ותורה 📸


איזו היא מחלוקת שאינה לשם שמים זו מחלוקת קורח ועדתו .

ושואלים, הרי קורח לא חלק על עדתו אלא חלק הוא ועדתו על משה ואהרון באמרם : ״ כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם יְהוָה וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל השם ״.

צריך באמת להבין, ההבדל בין מחלוקת שהיא לשם שמים למחלוקת שאינה לשם שמים , במחלוקת לשם שמים המטרה היא גילוי וחקר האמת ולכן :
״סופה להתקיים״ , אך מחלוקת שהיא באה כדי לבטא גאווה והתנצחות , אף אחד מהצדדים אינו מטה אוזנו לשמוע את חברו אז ממילא ״אין סופה להתקיים".

מחלוקת לשם שמים זו הילל ושמאי שכל מטרתם לבירור חקר ההלכה והאמת לאמיתה וממילא ״סופה להתקיים ״, מה שאין כן אצל קורח ועדתו שהרי המחלוקת אינה עם משה שהרי קיבל הכול מנבואה ובודאי דעתו ישרה ומבוררת יפה , אלא קורח שכוונתו היתה להילחם בכל כוחו כדי להתמנות לתפקיד נשיא השבט כפי שרש״י מפרש: "מה ראה קורח לחלוק עם משה? נתקנא על נשיאותו של אליצפן בן עוזיאל שמינהו משה נשיא על בני קהת, על פי הדבור״.

רעה חולה זו של המחלוקת עדין מבעבעת בקירבנו לצערנו , כפי שאנו רואים ועדים בתקופה האחרונה על מחלוקות ומלחמות כדי לזכות בתפקידים עד כדי שפיכות דמים ( מעלבונות ומהשפלות הדדיות ) , לא באמת נלחמים כדי לזכות בתפקיד בו יוכל האדם להעניק מטובו ולשרת את הציבור , כי אם בשביל כבוד ויוקרה לדאבוננו.

צילום: קרן רפאלי

 

המחלוקת לא פוסחת גם על בתי המדרשות ובתי הכנסיות , שם היינו עדים למלחמת חורמה , בזיונות , העלבות ורכילויות ללא גבולות , קהילות רבות מתקוטטות על מקום בית התפילה , ומדוע ?
למה אנחנו לא יכולים לשבת זה לצד זה בתפילה , ובשיעור ולקיים יחד ״ברוב עם הדרת מלך"?.

בית הכנסת ובית המדרש הנו מקום שבו שוכנת שכינה , אך משנכנסת המחלוקת לא תוכל לשכון שם השכינה , ״אין אני והוא יכולים לדור בכפיפה אחת ״, זו מחלוקת שאינה לשם שמים ״ואין סופה להתקיים".

אדרבה עלינו להרבות בהשכנת שלום ואחווה בין איש לרעהו ולא להיות מאלו המרבים במחלוקת שעליהם אומר הכתוב : ״סורו נא מעל אהלי האנשים הרשעים האלה״ , חלילה שבעלי מחלוקת נקראים רשעים .

את תוצאות המחלוקת מוצאים חז״ל רמוזים בנוטריקון של מחלה זו בעצמה
מכה
חרון
ליקוי
קללה
תכלית ( לשון כליה )
מאהרון הכהן למדים אנו שכדי לעצור את התפשטות המחלוקת ולקרב את השלום הדרך היא השתיקה .
שמכל פרשת קורח לא מצאנו שאמר אהרון ולו מילה אחת, מכאן ששתק !

עלינו לבחור בדרכו של אהרון הכהן , לשתוק ולברוח מהמחלוקת , שאם לא כן חלילה , וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת בָּתֵּיהֶם וְאֵת כָּל הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח וְאֵת כָּל הָרֲכוּשׁ.
״ישמע חכם ויוסף לקח ״.

פרשת השבוע / אביחי דניאלי 📸

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן