חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"התחלואה באשקלון צריכה להדאיג את כולם"

חבר המועצה, עו"ד איתי סהר, נלחם כמעט לבד בזיהום האוויר בעיר מול מערכת שלמה שבוחרת לשמור על שתיקה. בראיון חג לסקופ מספר סהר על  התקווה שחברי מועצה נוספים יתגייסו למאבק ועל הפוליטיקה שפוגעת בבריאות התושבים: "אין עמדה ברורה בעירייה, מצפה מכולם להתגייס ולשים את האינטרסים בצד" | מילן מועלם

עו"ד איתי סהר, ממקומו באופוזיציה המצומצמת במועצת העיר, יצא למאבק על בריאות תושבי אשקלון ועד כה, נראה שחברי מועצת העיר שנבחרו על ידי הציבור, לא ממהרים להתגייס.

ראש העיר, תומר גלאם, נמצא בניגוד עניינים בכל הנוגע לחברת חשמל, עובדה שגורמת לעירייה לפעול באיטיות ולשמור על השערורייה הגדולה, הרחבת תחנת הכח דוראד, מתחת לראדר. 

אף פוסט בנושא לא עלה בעמוד הפייסבוק העירוני וגם לא בעמוד של ראש העירייה שכזכור, התבקש כבר לפני למעלה משנה להצהיר על ניגוד עניינים אך העביר סמכויות לסגניתו, מיריי אלטיט, רק אחרי שהועדה במשרד המשפטים הורתה על כך. 

איתי סהר. צילום: ראובן קפוצינסקי

 

מאז הצהרתה של שרת האנרגיה, קארין אלהרר, על הכוונה להרחיב את דוראד, חברי המועצה שומרים על שתיקה לא ברורה. אף אחד מהם לא ניסה לרתום את הציבור למאבק על הבריאות של כולנו והיחיד שכאמור העלה את הנושא ויצר שיח ברשתות, הוא סהר. 

בראיון חג לסקופ מבטיח חבר המועצה לא להתייאש עד אשר ימנע אסון ההרחבה ומספר על אוזלת היד העירונית ועל יוזמות של רשויות אחרות, שאשקלון צריכה ללמוד מהם. 

"בכל הארץ מי שהוביל מאבקים נגד מזהמים הם ראשי העיר, הם מפספסים את הקרב הזה בענק וזה חמור, אעשה כל מה שביכולתי", פותח סהר את דבריו.

מאיפה הכוחות לפעול כשאף אחד אחר לא מגוייס לטובת העניין?

"אני מאמין בהתמדה, זאת המשמרת שלנו ובסוף היא תיגמר ונצטרך לבדוק בסוף אם מה שהיינו צריכים לעשות עשינו. יש פה עניין רציני של חיים או מוות ואני לא חושב שאנחנו או הילדים שלנו צריכים לחלות ולמות בגלל צריכה של מישהו אחר".

שלחת מכתב לראש הממשלה והשרים, ניסית לייצר שיח עם הממשלה. יש חדש?

"בינתיים לא קרה כלום, כשתגיע התגובה שלהם ושל הוועדה נפעל הלאה לפי הצורך. לא יכול להיות ששרה בממשלה פועלת לא כדין ומסכנת את חיי תושבי אשקלון ואיש לא עושה דבר. אני מצפה מהגורמים האחראיים להתבטא ברור ולהתנער מעמדת שרת האנרגיה כדי ששיקול דעת הוועדה חלילה לא יושפע. השרה פעלה לא כדין ואת זה לא אמרתי אלא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה".

אתה חושב שאנשים מבינים בכלל את המשמעות של הרחבת דוראד?

"ההסבר הוא מאוד פשוט. על הפרק יש אירוע שהוא מסכן את חיי תושבי אשקלון וילדיהם ואין שום סיבה וסיכוי שניתן לזה לקרות. אני מרגיש שהפעם אנשים יותר מעורבים, הרבה יותר מבמקרים קודמים".

איזה תגובות קיבלת עד כה?

"אנשים מבינים כמה זה חמור וקיבלתי לא מעט שיחות מתושבים שמספרים לי על בני משפחה ושכנים שחלו בסרטן ומחלות נוספות, בעיקר בשכונות הדרומיות בעיר שקרובות למזהמים. יש שם תחלואה שאי אפשר להתעלם ממנה. התחלואה צריכה להדאיג את כולם".

מה העירייה הייתה צריכה לעשות אחרת?

"מי שיש בידיו את המנגנונים והתקציבים צריך להרים מאבק ציבורי ועבודה אמיתית, משאבים שאין בידיו של חבר מועצה מהאופוזיציה. הרשות צריכה לעשות עבודת שטח עמוקה ולהבין שחיי התושבים שלה בסיכון".

כמה זה פוגע שראש העיר לא יכול להתעסק בנושא בגלל ניגוד עניינים?

"מיריי יכולה לעשות עבודה מצויינת שלא תגרע מהאפקטיביות אבל משום מה אני לא רואה יותר מידי עשיה גם לא מהדרג המקצועי. חודשים אני קורא לראש העיר והעירייה לגבש עמדה והם טוענים שיש להם אבל הם שומרים אותה לעצמם. אם העמדה הייתה ברורה ומוצהרת, אז גם שרת האנרגיה הייתה יודע שבאשקלון עומדים על הרגליים האחוריות ואין טעם בכלל להמליץ על הרחבת דוראד. כנראה הרגלנו את המערכות האלו לקלות ביחס לתושבים. אם החיים שלנו חשובים צריך לסיים עם זה".

אם היו בידייך התקציבים, איך היית מנהל את המאבק?

"צריכים להקים מטה שטח, עם גיוס הציבור, דיונים רציניים, יש מה לעשות בנושא. לדוגמא בראשון לציון מתקיים עכשיו מאבק ציבורי של העירייה והתושבים נגד הקמה של מפעל מזהם בשפדן. הציבור נדרש לבחור את הסיסמאות שיתלו על שלטי חוצות בכל העיר ולתלות שלטים נגד הקמת המפעל במרפסות. זה כל כך מתבקש ופשוט". 

חברי המועצה שותקים.

"אני מצפה מהמערכת העירונית לעמוד כאיש אחד, אין פולטיקיה פה. כל חברי המועצה מסכימים כשאנחנו נפגשים בוועדת ביקורת אבל לצערי אני מרגיש שיש כאן התעסקות פוליטית שמונעת מהם לפעול. לא אמורה להיות כאן פוליטיקה. לא הייתי רוצה לקום לבוקר שיתברר לנו שהפסדנו את המאבק בגלל ויכוחים פוליטיים. אני מקווה מאוד שגודל האחריות ברור לכולם ואני לא חושב שמיריי תעשה עבודה פחות מתומר אבל צריכה להיות מוטיבציה מתוך המערכת לנהל מאבק אמיתי. הזהרתי שזה יחזור לדפוק בדלת כבר לפני מספר חודשים והנה זה קורה".

מה היעד הסופי?

"היעד הסופי הוא להגביל את יצור החשמל באשקלון. אנחנו לא צריכים להסתפק בכך שלא תורחב תחנת הכח אלא להקטין את נפח יצור החשמל לפי הצריכה באזור. קווי המדיניות האלה מקובלים גם על הועדה לתשתיות לאומיות שקבעה שחשמל צריך לייצר סמוך למקום הצריכה". 

התושבים מגוייסים לדעתך?

"קודם כל אני מאחל לכל תושבי אשקלון חג שמח ומזמין אותם לעקוב אחרי ההתפתחויות בעמוד הפייסבוק שלי. יש סיכוי מצויין שהמאבק הזה יהפוך למחאה ציבורית ואני קורא לכולם להתגייס". 

מעיריית אשקלון נמסר: "עיריית אשקלון פועלת בכל המישורים מול חברות האנרגיה הפועלות בדרום העיר על מנת לצמצם את היקפי פליטת המזהמים הגורמים נזקים סביבתיים ובריאותיים. העירייה פועלת גם נגד בקשת תחנת הכוח דוראד להרחיב את פעילותה בעיר, ותנקוט גם בצעדים המשפטיים הנדרשים כדי למנוע את המהלך. מצופה מכל נבחר ציבור להיות שותף מלא למאמצים הללו ולא להפנות את האנרגיות ליצירת כותרות סרק שאינן מועילות לא לעיר ולא למאבק המתנהל נגד החברות המזהמות."

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

חבר המועצה, עו"ד איתי סהר, נלחם כמעט לבד בזיהום האוויר בעיר מול מערכת שלמה שבוחרת לשמור על שתיקה. בראיון חג לסקופ מספר סהר על  התקווה שחברי מועצה נוספים יתגייסו למאבק ועל הפוליטיקה שפוגעת בבריאות התושבים: "אין עמדה ברורה בעירייה, מצפה מכולם להתגייס ולשים את האינטרסים בצד" | מילן מועלם
דילוג לתוכן