חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"תוכנית הרסנית": התנגדות נחרצת להקמת פארק הגולף באשקלון

עמותת אדם טבע ודין הגישה ערר כנגד הכוונה לאפשר את בניית פארק הגולף – תוכנית שאפתנית שאמורה לקום בצפון העיר בשטח שבין שכונת עיר ימים לבין שמורת הטבע ניצנים.

בערר נכתב: "בצפון אשקלון, בין העיר לשמורת ניצנים, מקודמת תכנית על מצוקי הכורכר למלון ולפארק גולף שיהיה סגור לציבור – כל זאת על שטח ציבורי שהיה אמור להיות פארק פתוח לכולנו. התכנית הינה תיקון לתמ"א (תכנית מתאר) הקיימת אשר תאפשר בניית מלון ופארק גולף, וכן מתחמי דיור. הגשנו ערר דחוף על החלטת הוועדה לשמירת הסביבה החופית לאשר את התכנית ההרסנית הזו".

לקריאת העררערר-תמא-39-3-מוגש-על-ידי-יעל-דורי

עוד נכתב: "מרחב החולות שבין אשדוד לאשקלון הינו שריד רציף ומשמעותי לחולות אשר כיסו בעבר את כל מישור החוף בישראל, וקיים בו בית גידול של אזור החולות שכבר כמעט ולא נותר לו זכר. בשנת 2005 אושרה תמ"א 39 "תכנית מתאר ארצית חלקית למרחב ניצנים וצפון אשקלון". למרות שמטרת התכנית היתה להסדיר ייעודי קרקע בעקבות תכנית ההתנתקות מרצועת עזה, בפועל שולבו בה היבטים נוספים כדוגמת הקמת כפר נופש במרכז חולות ניצנים. כעת מקדמים תיקון לתמ"א, כך שייעוד השטח הענק שבין העיר אשקלון לשמורה ישתנה מייעוד ל"פארק נופש חופי" לשטח בנוי, על יותר ממחצית ממנו, ואילו את מה שנשאר מתכוונים להפוך למתחם גולף".

"לתכנית המוצעת לתיקון התמ"א השלכות שליליות על השטח שיעמוד לרשות הציבור בעשרות השנים הבאות ועל אופן הפיתוח שלו. מדובר במקרה מובהק שבו יש העדפה ברורה של אינטרסים כלכליים בתכנון – החל משימוש בבינוי כמנוף כלכלי לשיקום שטח מופר, וכלה בהסבת שטח ציבורי לשטח פרטי – וזאת על פני אינטרסים ציבוריים וסביבתיים".

פארק הגולף. הדמיות באדיבות עיריית אשקלון

לטענת העותרים, התוכנית המוצעת גוזלת מהציבור שטח ציבורי פתוח רחב היקף "ומעניקה אותו במתנה ליזמים, על חשבון תושבי אשקלון והסביבה שגם לא יוכלו להשתמש בשטח וגם יאלצו לממן מכיסם את תחזוקת השטח הציבורי. התכנון להקים בפארק החופי מגרש גולף הוא שימוש מקומם במיוחד שאין לו מקום בשטחי מדינת ישראל הקטנה, וזאת עקב בזבוז משווע של קרקע וכן עקב אי התאמה לאקלים הישראלי. במקום להקים פארק חופי אמיתי ופתוח שישמש את כלל הציבור, ולא רק קומץ זעום של בעלי יכולת, ושישולבו לאורכו ולרוחבו שבילי הליכה והסברים למטיילים – התכנית המוצעת מדירה את הציבור מהשטח הפתוח הערכי ומהסביבה החופית".

עוד נטען כי מדובר בפגיעה סביבתית בלתי מידתית: "התכנית המוצעת מצמצמת את השטחים הפתוחים ומסכנת שטחים ערכיים רבים – הן את חולות ניצנים והן את מצוקי הכורכר. חלקו הצפון-מערבי של השטח המיועד לפארק הגולף נמצא כערכי במיוחד, והתכנית המוצעת מאפשרת בינוי נרחב ובנוסף גם לגדר את השטח, זאת ללא כל מגבלות של גובה או כמות בינוי בסביבה רגישה זו, ובכלל זה בסביבה החופי. ניתן בהחלט למנוע הן את הפגיעה הסביבתית והן את הדרת הציבור".

פארק הגולף. הדמיות באדיבות עיריית אשקלון

כזכור, במרץ 2021 הודיעה עיריית אשקלון כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה המליצה לוועדה המחוזית, על התוכנית להקמת פארק הגולף בצפון העיר אשקלון.

בהודעת העירייה נכתב: "המדובר בתכנית, המהווה חלק מתוכנית האב לתיירות הגולף בישראל, שהוכנה ביוזמת עיריית אשקלון במתחם מ-9 המוגדר כפארק נופש חופי ומיועד להקמת מתחם תיירות לפעילות פנאי ונופש בשטח פתוח. המתחם מחולק לשטחי תיירות הכוללים קומפלקס מלונאי של כ-650 חדרים, שטח למגורים (בנייה רוויה ובנייה צמודת קרקע) בהיקף של כ-760 יחידות דיור ושטח למסחר, נופש וספורט בהיקף של כ-30.5 אלף מ״ר בנייה.

מטרת העל של התוכנית הולמת את חזון ראש העיר למיצוב העיר אשקלון כעיר תיירות ונופש והיא התוכנית הראשונה בישראל שמקודמת מאז הקמת מתחם הגולף בקיסריה כאשר באשקלון מדובר על שטח הנהנה מסמיכות גדולה לים ולרצועת החוף".

תומר גלאם בכנסת

ראש העיר, תומר גלאם מסר: ״מדובר ברגע היסטורי לאחר עשרות שנים בהם מדברים על הפרויקט. היום עשינו צעד חשוב בדרך למימושו וליישומו כחלק ממיתוג ומיצוב העיר כיעד תיירותי לאומי ובינלאומי. הפרויקט יהווה נקודת מפנה במעמדה של אשקלון, הן ברמה הלאומית והן ברמה הבינלאומית. הפרויקט יכלול עירוב שימושים של מגורים, מלונאות ומסחר, כדי ליצור את הכדאיות הכלכלית האופטימלית ביותר עבור קידומו והצלחתו. באמצעות הפרויקט, שיימשך מספר שנים, אנחנו משקמים את השטח המדובר, מחזקים את האטרקטיביות של העיר ומעמידים את העיר אשקלון בשורה אחת עם מדינות מתקדמות ברחבי העולם שמציעות בתחומן פארק גולף רחב היקף בקרבה לים ועם נוף מרהיב. כך, אנחנו יוצרים רצועת חוף אחת ארוכה הכוללת מוקדי בילוי, נופש ותיירות מהגן הלאומי בדרומה של העיר ועד מתחם הגולף בנקודה הצפונית של העיר. מעבר לכל אלו, הפרויקט יסייע ליצור מאות מקומות עבודה חדשים לתושבי אשקלון וימנף את המענה התיירותי לאורך כל השנה, על ידי משיכת תיירים מכל הארץ ומרחבי העולם״.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן