חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מתחילים חומש דברים

ערב שבת קודש, פרשת דברים. ידוע שכל ימות השבוע שואבים את כוחם משבת קודש וקריאת הפרשה, והלימוד שלומדים בשבת קודש הוא התמצית של כל ימות השבוע. וככל שהאדם דבוק בתורה ויורד לעומק התורה, הנפש שלו משיגה השגות יותר גדולות והכח לפעול בעולם לשבוע הבא לקראתו הוא גדול יותר, שבת היא מקור כל הברכה.

והנה עומדים בשבת שלפני תשעה באב, זמן של חורבן מתמשך בנפש של כל יהודי ירא השם. חורבן בית המקדש לא היה חורבן שחלף ועבר ונוחמנו על חורבן הבית, אלא חורבן בית המקדש הוא ממשיך לחיות עם עם ישראל ולהיות איתנו רגע רגע.

ומי שחושב שחורבן הבית היה לפני אלפי שנים והדבר התרחק מאיתנו ונבנה עולם חדש וזה זכרון של העבר, טועה טעות קשה מאוד. זו טעות שבמשך הדורות ניסו הערב רב למחוק בעם ישראל, למרוד במלכות שמים ולבנות עם ישראל חדש, עם ערכים חדשים, עם תורה חדשה, עם הנהגות חדשות.

איך לשנות את הטבע שברא הקב״ה, אי אפשר. כן אפשר לחיות תקופה בזיוף ובחוסר אמת, וזו הסכנה הגדולה שנכנסים לדור שגדל על עולם וערכים חדשים עם השפעות קשות שנעשות על ידי הס״מ ושותפיו.

ומיום ליום ההדרדרות והריחוק מהמקור הולכים וגדלים, ועל כל מי שירא השם חייב לעמוד בפרץ ולזכור ימות עולם ולהסתכל לאחור ולראות את כל מסלול ההיסטוריה שאין חדש תחת השמש, ומה שהיה זה שיהיה ורק השמות משתנים והדברים שהיו הם שיהיו עד ביאת משיח צדקנו.

השבת הבאה עלינו לטובה היא שבת שמתחילים פרשת דברים, שהוא הספר החמישי בחמישה חומשי תורה, שאותו כתב משה רבנו בשלושים וששה ימים האחרונים לחייו, ובו טמונים מוסר, יראת שמיים, הנהגה לדורות הבאים, סגולות רמות וכח לפתוח את השערים בשמים.

משה רבנו ע״ה מסכם את כל אשר היה בעבר בספר דברים, והטעם לכך משום שהגאולה השלמה תהיה בכח שער החמישים, שעם ישראל צריך להגיע לשם.

משה רבנו הגיע למ״ט שערים ובסוף חייו השלים והגיע לחמישים שערים. ובספר דברים שנאמר בימים האחרונים לחייו, זרע משה רבנו בתוכו את כח החמישים שערים, ובו בספר דברים סוד של הגאולה וסוד של התיקון של כל מצב שבו האדם נמצא.

כאשר נתבונן בכל אשר קרה לעם היהודי בשנים האחרונות בכל המובנים, כל מי שמבין יודע שהקב״ה מסמן סימנים ברורים לעולם. דע מה למעלה ממך, מתי שאתה רוצה לדעת מה למעלה בשמים, תרגיש ממך, תביט ותסתכל מה קורה אצלך ומסביבך. ומה שקורה בעולם, זה סימנים של ביאת המשיח ושינוי סדרי עולם.

על כל יראי השם להיות דבוקים יותר באמונה ובבטחון בהקב״ה. השטן וחילותיו נלחמים בקדושה בכל דרך אפשרית, וככל שנחזק את התורה והעבודה וגמילות חסדים ואהבת חינם אמיתית ולא מדומה, ונראה כל אחד מעלת חברנו ולא חסרונו, כך נאיר את העולם ונמתק את הדינים ונביא את העולם להיות מוכן יותר לביאת המשיח, שתהיה בצורה קלה, בלי יסורים וחולאים ואסונות.

מובא בספרים הקדושים שהנס הגדול שהיה לבני ישראל ביציאתם ממצרים (הנס הגדול יותר מעשר המכות ויותר מקריעת ים-סוף ויותר מהמן ובארה של מרים וענני הכבוד) הוא הנס שכל עם ישראל כאיש אחד ובלב אחד עמדו במתן תורה ועשו תשובה בלב שלם, וקיבלו באהבה את התורה הקדושה בהר סיני. וזה הנס הגדול, כי אם לא היו בתשובה ובאהבה ויראה, לא היו זוכים להגיע לרגע הנשגב שהיה בעולם, שהקב״ה ירד להר סיני ואמר ״אָנֹכִי ה׳ אֱלֹהֶיךָ״.

והנה להגיע להשגה כזאת, היו צריכים יראי השם במשך מאתים ועשר שנים, לאורך כל השעבוד בארץ מצרים, להלחם על טהרת הקודש, על התמימות על האמונה הצרופה שירשו מאברהם אבינו שהיה יחיד בעולם, שמאמין כנגד כל העולם.

היו לאברהם תקופות ארוכות בחייו כאדם הרדוף והשנוא בעולם. אברהם העברי, הוא מעבר אחד של הנהר וכל העולם מעבר שני. וכן יצחק אבינו בדרכו הקדושה וכן יעקב אבינו.

ויראי השם שהיו בשעבוד בארץ מצרים נלחמו נגד דתן ואבירם, נגד אותם שמתו בימי מכת החושך שעשו הכל לטשטש את הייחודיות של בני ישראל ולהתבולל, ולעשות אותנו ככל העמים. ויראי השם עמדו ונלחמו ושמרו על הגחלת עד הרגע הנשגב שהקב״ה האיר לעם ישראל הארת פנים במתן תורה.

כל שנה בימי בין המצרים, כל יהודי צריך לעצור ולחשוב מה היה לנו ומה נחרב לנו, ומדוע ולמה דוד המלך בנה את היסודות של בית המקדש ושלמה המלך השלים ובנה את הבית.

ומעשים רעים ושנאת חינם וירידה מהמסלול שהקב״ה סלל לעם הנבחר החריבה את הבית הראשון וכן את הבית השני, ומבית שני בכל כמה דורות עם ישראל בונה יציבות שניראת נוחה, אך כאשר מגדישים את הסאה בדברים שהביאו את חורבן הבית הראשון והשני, מביאים אותנו שוב לחורבן. וכך הכל חזר על עצמו עשרות ומאות פעמים בצורה פרטית וכן בצורה כללית.

הזמן הרגיש של חשבון נפש מתחיל בי״ז בתמוז ומסתיים ביום תשעה באב, שאז בשעת חצות נולד משיח השם (כל שנה ביום תשעה באב ניצוץ המשיח מתחזק) ומיד בסיום ט׳ באב נכנסים לימים נוראים, אלול, ראש השנה ויום הכיפורים. וכל הכלים ביד האדם להגיע באופן פרטי ובאופן כללי להשיג השגים רוחניים עצומים.

הימים ימים של מלחמה רוחנית קשה. המלחמה הזאת לא מנצחים אותה עם כלי מלחמה, מנצחים אותה רק בדרך אחת, להגביר ולהאיר את העולם באור גדול יותר של אהבת חינם ושל תורה ומצות. האור, דוחה הרבה מן החושך.

עם ישראל נמצא במצב של חוסר ידיעה וחוסר בהירות, והעתיד נראה בערפל גדול ודמדומי חושך כבדים ירדו ויורדים לעולם. והכח של יראי השם זה להיות גיבורים עומדים בפרץ ולהחזיק בדרך אבותינו ורבותינו הקדושים.

ב״ה בקהילת קודש ״שובה ישראל״ עומדים אנשים במסירות נפש, אוחזים במעשי האבות שעמדו איתנים ומחזיקים את היסודות, שהם הכלים להילחם בחושך החדש שירד לארץ.

ספר דברים בכל שבת, הלימוד היומי, הזוהר הקדוש, התורות, ההלכות, ההנהגות והמנהגים. ונלחמים בחושך רגע רגע, יום יום בכל העולם כולו. והקב״ה נוהג עמנו בחסד וברחמים מרובים מאוצר מתנת חינם, ובכל מקום אשר מזכירים את שמו, מברך ומושיע. וגם אם לא זוכים לראות את ההשגחה ודרכי השם בהבנתינו, אחרי זמן רואים כמה רחמים וכמה חסד נהג איתנו הקב״ה גם בדברים שנראו קשים ומרים, ״אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא״.

עלינו לדעת שכל יהודי שהולך בדרך השם בונה את בית המקדש של מעלה, וח״ו אדם שמקלקל את דרכיו, מוריד חורבן וחושך לעולם.

בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו, ובכל דור הכלים משתנים. פעם בחרב, פעם בגזרות קשות, ״אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם ה׳ אֱלֹקינוּ נַזְכִּיר״ והקב״ה מצילנו מידם.

על כל יהודי ירא השם לדעת, ״וְעֵת צָרָה הִיא לְיַעֲקֹב וּמִמֶּנָּה יִוָּשֵׁעַ״ אין פשרות בעבודת השם, אין פשרות בהנהגה, אין רוח הזמן, ״חדש אסור מן התורה״ זה זמן של ״מִי לַה׳ אֵלָי״ לצאת ולהאיר את העולם באור האמיתי באור התורה ויראת שמים ועבודת השם, להתרחק מן הכיעור ומן הדומה לו, כל מקום שיש מחלוקת, לשון הרע, ״אַנְשֵׁי דָמִים וּמִרְמָה״ לא להיות חלק מהם בלי רב ומחלוקת, להסתגר בארבע אמות של הלכה. ואם ראית רשע שהשעה משחקת לו, אל תתגרה בו, הגל יעבור ומה שישאר הוא רק דבר השם, משה אמת ותורתו אמת.

ומול עינינו נזכור בכל יום את דברי הקב״ה ״זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי״ לנצח את החושך על ידי אור ולקרב את הגאולה השלמה על ידי בנית הלבבות, להיות מוכנים להשראת השכינה באהבה ואחוה.

רבותינו לימדו אותנו שיש זמנים שמתעברות באנשים נשמות של חוטאים מדורות קודמים, והם מובלים על ידי אותם נשמות להזיק ולהחריב כל חלקה טובה. אך מצד שני, גם נשמות של צדיקים וקדושים יורדות מהשמים ומתעברות באנשים, לאזן את העולם. ובימים טרופים אלו כל אחד יכול להשיג השגות עצומות ולעבר בנפשו נשמות רמות, ולהשיג דברים נשגבים.

מַעֲשֶׂיךָ יְקָרְבוּךָ וּמַעֲשֶׂיךָ יְרַחֲקוּךָ ערב שבת קודש שבת חזון, כולנו צריכים לרתום את עצמנו ואת נפשנו עם קבלות חזקות והכנה נפשית, ולהבין את המצב האמיתי שבו אנו נמצאים, הסתר פנים, ואין לנו על מי להשען אלא על אבינו שבשמים.

שבת היא מלזעוק מעומק הלב, עם ספר דברים ועם כל הקבלות ועבודת השם הזכה והברה שכל בני הקהילה קשורים ושזורים רגע רגע בדרך הישר והאמת.

ובמוצאי שבת להיכנס לתשעה באב, לאבל על החורבן שנחרב בית השם, שעל זה בוכים עד היום הזה. ובימים אלו צריכים לבכות יותר, כי החורבן מורגש מלא עוצמתו.

עלינו לדעת שכל המגיפה שמתעתעת בעולם וכל חוסר היציבות בעולם, מסמלים לנו שיש שינויים בשמים שיורדים בהדרגה לארץ, ועלינו להיות קשובים ומרוכזים ומוכנים לקבל את מה שיורד מהשמים, ולדעת לקבל את דרך השם ולנתב אותה למקום הנכון ולצורה הראויה.

ננצל בכל הכח את שבת חזון, להשיג בה את כל הסודות הטמונים בה וכן את תשעה באב, להוציא מיום קשה זה את כל ההבנות וההשגות של יום זה, ולהכין את עצמנו ״הִכּוֹן לִקְרַאת אֱלֹקיךָ יִשְׂרָאֵל״ לימים הנוראים.

בע״ה ״וְקוֹיֵ ה׳ יַחֲלִיפוּ כֹחַ״ וכאיש אחד בלב אחד נקבל על עצמנו עול מלכות שמים, ונדבק באור הגדול המאיר והמנחם מהתורה הקדושה ומהשותפות של כל בני הקהילה הקדושה ״שובה ישראל״ שכולנו כאיש אחד בלב אחד מקבלים עלינו הכל באהבה ובמסירות, ובוכים וצועקים מעומק ליבנו רגע רגע, נעשה ונשמע.

באהבה רבה המצפה לישועה,
יאשיהו יוסף.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן