חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה עובר על אומן עיר הגעגועים?📸

כבר שלושה חודשים שאף מתפלל מישראל לא נראה ברחובות פושקינה באומן. העסקים נסגרו, המלונות מיותמים והמקומיים לא זוכרים תקופה כל כך רעה כבר עשרים שנה 📸 מילן מועלם


רחובות פושקינה שמלאים במטיילים ישראלים בוקר, צהריים, ערב וגם בשעות הלילה הקטנות, ריקים מאדם.

לפני שלושה חודשים נחסמה הדרך לציון הקדוש של רבי נחמן בעיר אומן שבאוקראינה ומאות אלפי הישראלים שהיו רגילים לטוס לרבנו לאורך כל השנה, מתגעגעים.

בתי העסק של הישראלים שמתגוררים באומן סגורים, המלונות נעולים והקהילה היהודית המצומצמת שנותרה שם, מתמודדת עם קשיים כלכליים וקושי להסתגל לשקט הכפוי.

בתחילת המשבר ערכו המקומיים גיוס המונים, ומהמתפללים שרגילים לטוס לרבנו פתחו את הלב והכיס וסייעו להם לעבור את חג הפסח. עכשיו שהסוף עדיין לא נראה באופק, חלק מהמקומיים כבר שוקלים לחזור לישראל וחלקם עדיין מאמינים שבקרוב יחזרו התיירים לאומן.

השבוע הייתה אמורה אוקראינה לפתוח את הגבולות לתיירים מישראל אלא שברגע האחרון, החליטו האוקראינים להגדיר את ישראל כמדינה אדומה לאור העלייה שחלה בתחלואה בשבועיים האחרונים.

אחד מאנשי קהילת אומן סיפר: "הסדר יום כאן לרוב משעמם. אנחנו משתדלים להיפגש ולא לעזוב את הציון של רבנו לרגע אחד לבד אבל זה כבר שוחק. יש פה שקט לא בריא. אנחנו לא זוכרים שקט כזה כבר עשרים שנה. אווירה עצובה אבל רבי נחמן אומר 'אין ייאוש בעולם כלל' ואנחנו מאמינים שבראש השנה הרחובות יהיו שוב מלאים במתפללים.

ראש השנה היא גם סוגיה כואבת ומדאיגה. מידי שנה מגיעים לחגוג את ראש השנה בצוואת רבנו, עשרות אלפי מתפללים מכל רחבי העולם. בשלב זה של השנה נותרים כרטיסים בודדים לקיבוץ השנתי, אלא שעד כה בודדים ספורים רכשו כרטיסי טיסה לאומן בעקבות הנגיף שמאיים להשבית גם את החג החשוב ביותר של השנה.

הפגיעה בעסקים באומן אנושה. בעלי המלונות נעלו את השערים כבר בתחילת המשבר באמצע חודש מרץ ופספסו את הפרנסה של חג פסח ושבועות. בקיץ, מגיעים לאומן עשרות אלפי ישראלים לנפוש עם המשפחות ליד הצדיק וגם זה כבר לא יקרה השנה.

כל בתי העסק של הישראלים שמתגוררים באומן סגורים גם הם: המסעדות, חנויות המזכרות והספרים.

אחד מבעלי העסקים וחסיד ברסלב  שחזר לישראל בתחילת המשבר, מסכם: "כולי תקווכ שהעיר תחזור לשגשג בקרוב. הדבר העצוב ביותר הוא שרבנו התרחק מאיתנו. כל אחד צריך לעשות חשבון נפש ולחשוב במה חטאנו שקיבלנו גזירה כל כך קשה. קשה בלי רבנו, כולנו תפילה שנחזור לאורו הגדול בקרוב" .

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן