חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כמה דברים שחשוב לדעת על רשלנות רפואית בלידה

קרדיט תמונה: FREEPIK

לידה היא שלב שיכול לעבור כחוויה מלאת רוגע ובתחושה הרמונית ומנגד הוא עלול להשתבש ולהפוך לטראומה עבור היולדת ובני משפחה. חוויתם מקרה מהסוג הזה? כדאי שתבדקו האם מדובר ברשלנות רפואית בלידה

שלב הלידה הוא השלב האחרון בתקופת ההריון. 9 חודשים (לעיתים פחות) האשה ובני משפחתה מצפים לרגע המיוחל, כאשר ברור שהתקווה היא שהכל יעבור על הצד הטוב ביותר ותהליך ההריון יסתיים בתינוק או תינוקת בריאים. מטבע הדברים, לא תמיד התמונה האופטימית הזו מתגשמת במציאות. יכולות להיות לכך סיבות רבות, אשר חלקן נכללות תחת הקטיגוריה של 'גזירת גורל' וחלקן יכולות היו להימנע לו הצוות הרפואי היה נוהג אחרת בזמן אמת.

כיוון שבמהלך הלידה הצוות הרפואי הוא זה שמנהל את הדברים, כדאי מאוד שבמחלקת היולות יהיה צוות מיומן, אשר יידע ליילד באופן מיטבי וכן להתמודד עם אירועים יוצאי דופן בצורה נכונה. ישנם מקרים אשר בהם הדברים לא מתנהלים כפי שהיה מצופה. בין היתר מקרים בהם מוזרק יותר או פחות חומר הרדמה (אפידורל) מהנדרש, מקרים בהם הצוות הרפואי לא זיהה מצוקה עוברית ועל כן לא העביר את היולדת לניתוח חירום, שימוש בציוד לא מתאים במהלך הלידה, בחירה בשיטת יילוד לא נכונה, אי נוכחות של רופא במהלך הלידה ועוד. כל אלו התנהלויות שעלולות לפגוע ביולדת או בעובר ולהביא לכך שהעובר יוולד פגוע או לחילופין שהיולדת תסבול במהלך הלידה ואחריה.

אצל רן ויונית הדברים התנהלו בדיוק כך. "מהלך ההריון שלנו היה תקין לגמרי", אומרת יונית. "לא היו שום בעיות, כל הבדיקות יצאו תקינות וחיכינו בציפייה לחבק את התינוק שלנו שצפוי היה להגיע לאוויר העולם. כאשר הגעתי לחדר הלידה בוצעו לי הבדיקות השגרתיות ולאחר מכן הופניתי לאחד החדרים. כעבור כמה שעות התחלתי להרגיש מאוד לא טוב והרופאים שמו לב שיש ירידה בדפיקות הלב של העובר. באותו רגע הכניסו אותי לניתוח קיסרי חירום. לא הייתי מוכנה לעניין הזה וביקשתי שימתינו כמה רגעים, אבל לא היה עם מי לדבר. הכניסו אותי לבד, בלי בעלי או מישהו מבני המשפחה שלי, לחדר הניתוח והוציאו את הילד. בדיעבד הסתבר לי שהמיילדת שהייתה במשמרת ראתה את צג המוניטור ונבהלה מהירידה בתנועות ובמקום לקרוא להתייעצות עם רופא הטיסה אותי לחדר ניתוח. זו הייתה חוויה טראומטית ביותר מבחינתי ואחרי הלידה החלטתי לבחון האם מה שנעשה יכול להיכלל כרשלנות רפואית".

"במקרים שאחד מבני הזוג או שניהם חושבים שמשהו בהתנהלות הרפואית של הצוות לא היה תקין, מומלץ לנות לשירותיו של עורך דין", אומר אביגדור שמעניק יעוץ בענייני רשלנות רפואית בלידה. "הרי לא היולדת ולא הבעל או מישהו מבני המשפחה יודעים איך אמורה להתנהל הלידה או איך לקרוא את תוצאות המוניטור. לכן, הם שבויים לחלוטין בידיהם של אנשי הרפואה. אלו צריכים להיות מקצועיים מספיק כדי לנתח את הדברים, להגיב בזמן אמת אבל בה בעת לתת דיאגנוזה נכונה ולא להכניס אשה לחדר ניתוח כאשר העובר בעצם לא הראה שום סימני מצוקה משמעותיים. ההמלצה שלי היא להביא את החומר לעורכי דין או יועצים המתמחים בתחום והם יבדקו אם יש עילה כלשהי להגשת תביעה או שמדובר בהתנהלות רפואית תקינה".

רשלנות רפואית בלידה יכולה להתרחש גם במהלך הטיפול שמקבלת היולדת במחלקת היולדות וכן הטיפול שמקבל התינוק בתינוקיה. "ישנם מקרים בהם היולדת סובלת מדימומים או כאבים יוצאי דופן הדורשים מענה רפואי", מסביר אביגדור. "במידה וסיוע מסוג זה לא ניתן, הרי שהאשה יכולה להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בלידה. הוא הדין גם במקרה שבו התינוק שנמצא בתינקיה ובאחריות הצוות הרפואי נקלע למצוקה כלשהי והצוות לא שם לכך לב או לחילופין לא מעניק את הטיפול המתאים בזמן אמת. גם במצבים אלה יש טעם לבחון האם מדובר ברשלנות רפואית, או שמא מדובר בטעות אנוש שלא ניתן היה למנוע מראש".

חשוב להגיד שיש לא מעט מקרים בהם בני הזוג חושבים כי מדובר ברשלנות רפואית, אולם מבדיקה מעמיקה של הדברים עולה כי לא נעשה שום עוול. "לידה היא סיטואציה מלחיצה, על כך אין חולק", אומר אביגדור. "מהסיבה הזו ישנן פעמים בהן היולדת או בן הזוג מרגישים שהצוות הרפואי לא נהג כשורה ואף מנסים להעיר את תשומת לבם לנושא. לא תמיד המסקנה אליה מגיעים אנשי הצוות הרפואי זהה למה שמצפים ההורים, אבל אין זה אומר שמדובר באירוע של רשלנות רפואית בלידה. יכול להיות שבפני הרופאים עומדת תמונת מצב בריאותית רחבה יותר, והיא אשר הובילה אותם למסקנה אשר אליה הגיעו. חשוב לסמוך על הצוות הרפואי, אולם באותה מידה חשוב לבחון את הדברים לאשורם ואם יש מקון להגשת תביעה, לשקול לעשות כן. אנשי הרפואה הם בסופו של דבר בני אדם שעושים טעויות כמו כל אחד אחר, ואם אכן נעשתה טעות שכזו חשוב שתקבלו את הפיצוי המגיע לכם".

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן