חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חשיבות ההכנה לכיתה א' 📸

הילד עולה לכיתה א'? כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת הרגע המרגש והחשוב 📸 זהבית ברלין,מורה להוראה מתקנת


המעבר משנות הגן והעליה לכיתה א', הוא אירוע מרגש עבור הילד והוריו כאחד.

זה שינוי משמעותי, בעל השפעות עמוקות על חייו של הילד, מבחינה רגשית, קוגניטיבית, חברתית ומשפחתית. כל מה שאתם ההורים צריכים לדעת.

 

פרמטרים למוכנות לכיתה א’

הילדים חייבים להיות מוכנים לשינוי בארבעה תחומים:

  1. יכולת קוגניטיבית: בכיתה א’ הילד צריך להיות מסוגל לחשיבה קונקרטית (לדבר על נושא באופן כללי, ולא לקשר אותו מייד לחוויה אישית). מבחינת שפה נצפה מהילד להתבטא באופן סביר, שהגייתו תהיה מובנת, ושהוא יהיה בעל ידע כללי בסיסי. הילד צריך להיות מסוגל לשמור על קשב למשך זמן, להיות בעל תפיסה חזותית ושמיעתית תקינה, וזיכרון סביר. בנוסף ליכולות הללו, צריכה להיות לילד גם מוטיבציה ללמוד.

יכולת קוגניטיבית כוללת את מכלול היכולות השכליות
של הילד: תפיסה, דמיון, תכנון, חשיבה לוגית, הסקת מסקנות, יכולת סיווג, הבחנה בין עיקר לטפל, יצירת קישורים וכמובן זיכרון.הזיכרון הינו אסוציאטיבי ומבוסס על שלושה שלבים: תפיסה, קידוד ושליפה. לצורך תפיסה יש צורך בקשב ובריכוז כתנאים מקדימים. כל הפעילויות השכליות שלנו, מתבססות בעצם על מגוון
של יכולות קוגניטיביות. 

  1. יכולות פיזיו-מוטוריות: בכיתה א’ נדרשת יכולת מוטורית תקינה, הן במוטוריקה הגסה (ריצה, קפיצה, תנועה במרחב), והן בתחומי המוטוריקה העדינה(יד דומיננטית, החזקת עיפרון, שליטה בקו). 

נצפה מהילד להיות עצמאי במשימות פשוטות (להתלבש, לאכול, ללכת לשירותים), ובעל שליטה בצורך להתנועע

  • 3.בשלות רגשית: ילד בכיתה א’ נדרש להיות “בוגר” – להבין כללים חברתיים, לדחות סיפוקים, לפתור לעצמו בעיות. חשוב שלילד יהיה בטחון עצמי, שלא יהיה ביישן מידי או רגיש מידי.
  1. בשלות חברתית: בכיתה א’ נצפה מהילד להיות מסוגל להתקרב לילדים אחרים ולהתחבר איתם. הוא אמור להבין חוקים חברתיים, לרסן תוקפנות ולדעת לשתף ולהתחלק.

קורס הכנה לכיתה א'

בשנים האחרונות נעשו נפוצים ביותר קורסים להכנה לקראת כיתה א’. הורים רבים מרגישים שעליהם ללמד את הילדים לקרוא ולכתוב עוד בגן, כך שלא “יגררו מאחור” בבית הספר, ולהכין אותם למסגרת החדשה עוד בימי הגן.

כמו במשפט הידוע והמוכר  " אין שני לרושם ראשוני", כך גם בכיתה א'. ילד שיחווה בחודש הראשון ללימודים חוויית כישלון ישא את התחושה לאורך זמן ארוך,ולכן, חשוב מאוד שהילד יגיע לבית הספר כשהוא מוכן מכל הבחינות ויחווה חוויות הצלחה כבר מהרגע הראשון.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן