חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

זמני כניסת ויציאת צום תשעה באב באשקלון והסביבה

צום ט' באב יחול הערב. לפניכם זמני הצום, הלכות, למה צמים ואיך תצליחו לעבור את הצום בשלום תחת החום הכבד שפוקד את ישראל בימים אלו.

למה צמים בתשעה באב (באדיבות אתר כיפה) 

חמישה אירועים היסטורים ארעו לעם ישראל בתשעה באב עליהם אנחנו מתאבלים בצום: נגזר על דור המדבר שלא להיכנס לארץ ישראל בגלל חטא המרגלים, נחרב בית המקדש הראשון, נחרב בית המקדש השני, העיר העתיקה ביתר נכבשה על ידי הרומאים, מאורע זה סימל את כשלון מרד בר כוכבא, ירושלים נחרשה בידי טורנוסרופוס הרשע.

מנהגים בתשעה באב – באדיבות הרב שמעון לוגסי

טיול: בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא, כתב, שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. לכן, אין לטייל בערב תשעה באב.

סעודה מפסקת: ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין ונהגו בזה איסור אפילו באכילת בשר ודגים וכן נוהגים שלא לשתות שכר (בירה) או שאר משקאות חריפים בסעודה זו. והנוהג לשתות תמיד אחרי סעודתו מעט משקה חריף כדי לסייע לעיכול (כגון וויסקי) יש לו על מה שיסמוך לנהוג כן גם בסעודה המפסקת.

שני תבשילין: וכן אסרו חכמים לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. ואפילו שתי ביצים, האחת רכה ואחת קשה, נחשבות לשני תבשילים לענין זה. אבל שני תבשילים שנתבשלו בקדירה (סיר) אחת, וכן הדרך לבשלם בכל ימות השנה, כגון מרק ירקות, או פלפל ממולא באורז וכדומה, נחשבים לתבשיל אחד ומותר לאכלו בסעודה המפסקת. וכן לא אסרו חכמים אלא שני מיני תבשיל, אבל מאפה כגון לחם, אינו נחשב כתבשיל לענין זה וכן מותר לאכול כמה מיני פירות וירקות חיים (לא מבושלים) בסעודה זו.

מנהגי סעודה מפסקת: יש נוהגים לאכול פת עם אפר (שעושים מנייר שרוף וכדומה) בסעודה המפסקת, ואמרו רבותינו (תענית ל.) שרבי יהודה ברבי אלעאי היה נוהג לאכול פת חריבה (יבשה) במלח, ויושב בין תנור לכיריים (מקום הבזוי שבבית), ושותה עליה קיתון של מים, והיה נראה כמי שמתו מוטל לפניו. וכעין זה ראוי לנהוג.

נהגו לשבת על הקרקע בסעודה המפסקת, וראוי שלא לשבת על הקרקע ממש, משום שיש אומרים שעל פי דברי המקובלים אין לנהוג כן, אלא ישב על הקרקע ויניח תחתיו שמיכה או שטיח, ולא ישבו שלושה אנשים ביחד בסעודה המפסקת, כדי שלא יתחייבו בזימון, אלא ישבו כל אחד במקום אחר. ומרן זצ"ל היה יושב בסעודה מפסקת על הקרקע לבדו, ודומה כמי שמתו מוטל לפניו.

כל האמור לעיל אינו אלא בסעודה שאוכל אחר חצות היום, והיא סעודה מפסקת, כלומר, שהיא הסעודה האחרונה שלפני הצום, אבל אם אוכל אחריה עוד סעודה, אפילו אם אוכלה אחר חצות היום, אינה נחשבת לסעודה המפסקת. וכן אם אוכל קודם חצות היום, אפילו אם אין בדעתו לאכול סעודה נוספת עד הצום, אינה נחשבת לסעודה מפסקת. ונזכה לבנין בית המקדש במהרה.

הלכות: בבית הכנסת נהגו שלא לשבת על הספסלים אלא על הרצפה, יש שנהגו לעמעם את התאורה בבית הכנסת. בליל תשעה באב, ובבוקרו נוהגים לאמר קינות על החורבן. בבוקר, לאחר תפילת העמידה, נוהגים לקרוא בבית הכנסת את מגילת איכה. נוהגים שבתשעה באב בתפילת שחרית לא מתעטפים בטלית ולא מניחים תפילין, כדרך האבלים. האשכנזים נוהגים להניחם בתפילת מנחה. בתפילת שמונה עשרה מוסיפים בברכת "בונה ירושלים" בכל הקהילות את תפילת נחם, העוסקת בציפייה שבית המקדש השלישי יבנה במהרה.

מה אסור ומה מותר בתשעה באב

אסור לאכול ולשתות בתשעה באב (חולים, עוברות ומניקות יעשו שאלת רב), כמו כן, בתשעה באב אסור גם להתרחץ ולא משנה אם מדובר במים חמים או קרים, מי שידיו מלוכלכות יכול להעזר במים כדי להוריד את הלכלוך. אסור לנעול נעליים או סנדלים של עור, אבל נעליים של בד וגומי מותרים, בגלל שתשעה באב חל בקיץ צריך לשים לב לא ללכת בסנדלים בתשעה באב. גם ללמוד ולעסוק בדברי תורה אסור בתשעה באב, אפילו מי שרגיל לומר בכל יום "פרקי תהלים" "סדר מעמדות" או "חק לישראל" לא יאמרם עד אחרי השקיעה במוצאי תשעה באב, וישלים ביום שאחריו.

בגלל אופיו של היום, אסור לשאול בשלום חברו בתשעה באב, וגם לא יאמר "בוקר טוב" ומי שאמרו לו ישיב בשפה רפה, כדי לא לפגוע. לגבי עבודה בתשעה באב, נהוגים שלא לעשות כלל מלאה בלילה וביום, אבל מותר לעשות כל מלאכת דבר האבד כל יום תשעה באב.

המלצות מד"א – כך תעברו את הצום בשלום

ארוחה מפסקת: יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום, ולהפחית בשתיית משקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, משקאות אנרגיה, תה). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא, ולהימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, דוגמת חמוצים ופיצוחים, הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא. על ילדים שאינם רגילים לצום ואינם נחים מספיק במהלך הצום, להקפיד על שתייה מרובה טרם הצום, ושהות באזורים מוצלים במהלכו.

חולים וקשישים: מד"א ממליץ לחולים ולקשישים להתייעץ עם הרופא המטפל לפני הצום. על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, מחלות לב, טרשת עורקים, בעיות בעורקים כליליים, חולי סרטן, מושתלי כליות, לב או כבד להמשיך ליטול תרופות כבשגרה, בשל החשש שהמחלה תחמיר עקב הפסקת נטילת התרופות. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה ופעילות יתר או חוסר של בלוטת התריס.

נשים בהריון: מד"א ממליץ לנשים הרות להיוועץ עם הרופא המטפל טרם הצום, ולפעול עפ"י המלצתו.

התייבשות: צום תשעה באב חל במהלך חודשי הקיץ החמים ובעיצומו של גל חום כבד, לפיכך טמפרטורות גבוהות מאוד. שהייה בחום והימנעות משתייה ומזון, עלולים לסכן את הצמים, במיוחד תינוקות, ילדים וקשישים. בכל מקרה בו מורגשת חולשה כללית ומופיעים סימני התייבשות (חולשה, סחרחורות, טשטוש בראיה, בחילות והקאות) יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א בטלפון החירום 101. במגן דוד אדום קוראים לציבור לשמור על קשר עם בני משפחה מבוגרים, על מנת לוודא שהם מרגישים טוב לאורך הצום.

יציאת הצום: מומלץ לשבור את הצום בארוחה קלה. יש להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מדי) מלווה בפרוסת עוגה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן