חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

זיהום האוויר באשקלון: האם תחנת הכח תעבור לגז כבר בחודש הקרוב?

חברת החשמל הודיעה לאחרונה כי לא תסב את כל היחידות בתחנת הכח רוטנברג לגז. לדברי החברה, הגז יקר וישנו חשש כי יהיה מחסור בגז כך שהתחנה הפחמית לא תיסגר לחלוטין. אם זאת, בישרה כי ממש בקרוב אחת מהיחידות ברוטנברג תעבור לשימוש בגז.

הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל, בראשות ח"כ לימור סון הר-מלך, קיימה דיון מעקב בנושא המעבר מייצור חשמל בפחם לייצור בגז טבעי, בהשתתפות מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר.

הדיון בכנסת. צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה, ח"כ סון הר-מלך, פתחה את הישיבה ואמרה: "ע"פ החלטת ממשלה, בחודש יוני 2022 היו צריכות להיסגר היחידות הפחמיות 1-4 בתחנת הכוח אורות רבין, ובמקומן היו צריכות לפעול שתי יחידות בגז טבעי. נכון להיום המעבר טרם התרחש. בעניין ההסבות, בדו"ח רבעוני של השנה מטעם חברת החשמל, הועלו לא מעט ספקות ביחס להתקדמות הפרויקט".

מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר: "כאשר החליטו להקים את שני המחז"מים 70 ו-80, היה צפי של לוח זמנים ממוצע של 42 חודשים, כולל הרצה והפעלה מסחרית מלאה. בפועל, חברת החשמל התחייבה לעד 30 חודשים. מלכתחילה התחייבות ללוח זמנים שכזה מבטאת משהו שלא אופייני לעולם הזה".

שפיגלר לקח אחריות על עיכוב החברה בהסבה לגז ובישר כי אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, תושבי אשקלון יכולים לנשום לרווחה, אם כי חלקית.

"אני לא רוצה לתרץ, גם לחברת החשמל יש חלק בזה שאנו לא עומדים בלוחות הזמנים. הקורונה והמלחמה באוקראינה היו דברים שלא נצפו מראש וגרמו לעיכובים. צריך לומר שאנו נמצאים בהתנהלות בעייתית מאוד מול חברת GE, לרבות 3 ריקולים ומעל 420 ריג'קטים. על אף כל אלו, אנו נעמוד בלוח זמנים של 48 חודשים. בנוסף, אנו מקווים להפעיל את מחז"מ 70 לקראת סוף החודש הזה, והפעלתו המסחרית לא תחרוג מדצמבר 2023. לגבי ארבע התחנות באתר רוטנברג, אני מקווה שעוד החודש היחידה הראשונה תעבור לפעילות בגז".

תחנת כח

שפיגלר הדגיש כי לחברת החשמל יש אינטרס כלכלי ותדמיתי בהפעלת התחנות: "אנו עושים הכול כדי לקצר את הזמנים כך שבסוף שנת 2025 לא תהיה תחנת חשמל אחת שעובדת על פחם. אנו רוצים להיות שותפים אמיתיים לכל הפעילות במדינה להפחתת הפליטות שפוגעות ביכולת שלנו לשרוד לאורך זמן".

ראש מחלקת סטטיסטיקה וחיזוי בחברת נגה, נתן צור: "המדיניות של נגה היא כמובן לעבור לגז. התחייבנו שעד 2026 כל התחנות תהיינה מוסבות. ממה שידוע לי, הבדיקות המסחריות של תחנות גזיות תהיינה בין חודש לחודשיים, כך שזה אלמנט שולי. לוח הזמנים שתלוי בעיקר בכניסה של המחז"מים. ברגע שמחז"מ 70 יכנס נשבית שתי יחידות מבין 1-4 באורות רבין. כאשר מחז"מ 80 יכנס – נשבית 2 נוספות. השבתה פירושה בעצם שימור".

תחנת כח

ביחס לשאלתו של בוטוש האם היו מקרים שבגלל בגלל מחסור בגז, ביקשה נגה להפעיל תחנות פחמיות, ענה צור: "יש שני מצבים – שרצו גז ולא היה או שרצו גז והייתה תקלה שבגינה אי אפשר היו להזרים את הגז. היו תקלות במערכת הגז, אבל אנו לא מכירים הרבה כאלו. כרגע אין בעיה של גז במדינת ישראל. המקורות יכולים להידלדל רק אם לא יפתחו מאגרים נוספים, הבעיה יכולה להתעורר עוד 20 שנה, אבל אז מן הסתם יהיו מאגרים נוספים". לדבריו, אם יחידות 70 ו- 80 היו עומדות במועד המקורי הן היו מופעלות על גז למן הרגע ראשון.

יו"ר הוועדה, ח"כ סון הר-מלך, סיכמה את הדיון: "אני רוצה לברך את פועלה המבורך של חברת החשמל בצמצום השימוש בפחם. ניכר שזה משמעותי וחשוב לכם ושאתם חושבים גם על העתיד. רשמנו לפנינו שחברת חשמל התחייבה להפעיל במהלך החודש הקרוב את היחידה הראשונה – מחז"מ 70 בגז טבעי".

דנים על מקורות האנרגיה. צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

כמו-כן, הוסיפה היו"ר: "הוועדה גם רושמת את ההתחייבות להסב תחנות נוספות כך שעד סוף שנת 2025 לא יהיה שימוש כלל בפחם. הוועדה תוודא שבמידה שתהיה תביעה מצד חברת החשמל בגין העיכובים – כספי הפיצויים יועברו לציבור לטובת הוזלת מחירי החשמל. שמחנו לשמוע היום על נכונות חברת החשמל להיות שותפה אמיתית בכל הנושא של הפחתת פליטות והפחתת זיהום האוויר".

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן