חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ועדת רמ"י הכריעה: זוכי המחיר למשתכן בעיר היין ישלמו 120 אלף ש"ח נוספים

זוכי מחיר למשתכן בעיר היין באשקלון נדרשו לאחרונה לשלם עוד 120 אלף שקלים בנוסף לחוזה עליו חתמו. זוכי פרוייקט של ליאם נחמיאס בשכונה גילו כי חתמו על חוזה בעל נספחים שונים הנוגעים למדד תשומות הבניה. הדיירים פנו להכרעה בועדת המכרזים של רמ"י שם הוחלט כי על אף שבחוברת המכרז נקבע כי ישלמו מדד מיום קבלת ההיתר, הם נאלצים לשלם ממועד זכיית הקבלן.

על פי חשיפת כלכליסט, הוועדה קבעה כי רוכשי הדירות ישלמו על הצמדה למדד החל ממועד הזכייה של הקבלן במכרז בנובמבר 2019, ועד ל־20 חודשים ממועד קבלת המגרש – אפריל 2022. משמעות התשלום שהמדינה גזרה עליהם היא התייקרות של כ־10% על מחירי הדירות שרכשו, וכ־120 אלף שקל בממוצע לדירה בפרויקט. הפרויקט כולל 180 דירות, מהן 126 דירות מחיר למשתכן. על אף שלא מדובר באשמתם ולמרות שוועדה מקבילה בקריית טבעון הלכה לקראת הדיירים במקרה זהב הוועדה הנוכחית חייבה את הזוכים בסכום מופרז.

כזכור, חוזה מגורים בעיר היין עליו חתמו זוכי המחיר למשתכן כולל שני נוסחים שונים בנוגע להצמדת המדד – הפרשים של עשרות אלפי שקלים שיושתו על הרוכשים ואף יותר. על פי חוברת המכרז, ההצמדה תתחיל רק עם קבלת היתר בנייה, שעדיין לא התקבל. מנגד, על פי חוזה הבנייה שצורף כנספח, ההצמדה מתחילה ביום בו נסגר המכרז — בסוף 2019. הפער הוא כ־13%, והיזם כך על פי כלכליסט אימץ את הגרסה שמאפשרת לו לייקר את מחיר הדירות.

עוד דווח כי 126 הזוכים גילו בדיעבד על העלויות. דירת חמישה חדרים שהייתה אמורה לעלות 1.19 מיליון ש"ח תעלה 1.327 מיליון ש"ח. דירת 3 חדרים הייתה אמורה לעלות כ־780 אלף שקל, אך המחיר במצגת 868 אלף שקל — הפרש של 88 אלף שקל.

בכלכליסט נכתב כי הבלבול במסמכי המכרז נובע משינוי מדיניות של מועצת רמ"י משנת 2018, ולו השפעה דרמטית על המחירים היום. כשהושקה תוכנית מחיר למשתכן בשנת 2016, כדי לעודד יזמים להתמודד במכרזים שהיו באותה עת חדשים, הוצמד מחיר הדירות למדד תשומות הבנייה מיום סגירת המכרז. בשנת 2018 שר האוצר דאז משה כחלון החליט לשנות את המנגנון הזה ולאפשר הצמדה רק ממועד קבלת היתר בנייה, כיוון שלעתים חלפו חודשים ואף שנים מהמועד שבו נסגר מכרז ועד היום שבו היזם התחיל לבנות.

לאור שינוי המדיניות מבחינת הרוכשים מאשקלון, הטעות היתה בחוזה הבנייה והם ציפו כי ועדת המכרזים תתקן אותה, אך בהחלטה שהתקבלה בסוף מאי הוועדה קבעה בדיוק ההפך. בהחלטתה אישרה אומנם הוועדה את הפרטים בנוגע לרישום הסותר של תנאי ההצמדה למדד תשומות הבנייה בין חוברת המכרז לבין חוזה הבנייה, אך כתבה בהמשך, כי מדובר במעשה עשוי וכי יש להצמיד את המדד למועד הזכייה ועד ל־20 חודשים ממועד קבלת הקרקע, במקרה זה, אפריל 2022. לפי הסעיף הישן, לאחר 20 חודשים, במידה שלא התקבל היתר בנייה, ההצמדה למדד תופסק ותחודש בהמשך עם החתימה על ההסכם עם היזם.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן