חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החיים והמוות ביד הלשון 📸

אנו עדים לפליטות הפה של חלקים מהציבור בישראל.

זו יכולה להיות פליטת פה מאדם מהשורה , מאזרח/ית, משדר/ת רדיו או כל תוכנית , ממראיין/ת , מכתב /ת, מאנשים בעלי עוצמה ו/או בעלי תפקידים וכולם יכולים להיות מכל סוגי המגזרים .

כשאנו קוראים את הפסוק : ״מָ֣וֶת וְ֭חַיִּים בְּיַד־לָשׁ֑וֹן וְ֝אֹֽהֲבֶ֗יהָ יֹאכַ֥ל פִּרְיָֽהּ“ , אנו משייכים אותו מיד לאותו אחד שפלט משפט או אפילו מילה שלא במקום או אמירה לא ראויה כנגד מגזר מסויים .

אך אותה לשון שלה החיים והמוות מסורים , יכולה להיות הלשון שתעצור את חייו של מי שאמר את אותו משפט או את אותה אמירה .

לפני שבדקנו האם המילה או המשפט אולי יצאו מהקשרם או פשוט לא הובנו , אנו צדים את אותו אדם שפלט מפיו ומעלים אותו כקורבן על המזבח , פושטים את עורו ומנקזים את דמו , לא בסכין , לא בגרזן !
במקלדת המחשב או הנייד .

צילום: קרן רפאלי

 

אך ראו זה פלא , אם הדובר , האומר או הפולט את המילה או המשפט אינו חובש כיפה או שומר תומ״צ יצאו כולם להגנתו , יסבירו , יפרשנו ויעטרו את מילותיו בכוונות טובות , ואם דבריהם לא יתקבלו , אולי יוציאו התנצלות קטנה בשורה אחת בדף האחרון באחד העיתונים .

אך אם חלילה האומר דבר יהיה חבוש כיפה , דתי , חרדי , בטח אם הוא רב , אוי לו , אוי לנפשו ! זהו לא קורבן להשם כי אם קורבן לעזאזל!

פרצופו ימרח על שערי העיתונים כולם , עם שמו יפתחו את מהודורות החדשות של הבוקר בכל אתרי התקשורת , זעקות שבר ומחאה יושמעו בכל הצמתים , והפגנות ענק יסגרו לנו את הכבישים .

מה אמר הדובר ? ציטט פסוק או קרא מהתלמוד , הביע דעת חכמים או פסיקת ראשונים . מה חידש הרב ? מה אמר הרב שאנו לא יודעים ?
אך לא יעזור כל הסבר ופרשנות , עד שלא יראו אותו תלוי בכיכר העיר , לא ירפו , לא יוותרו !

צילום: קרן רפאלי

 

לעיתים שומעים אנו את פליטת הפה של אלו שיושבים מול המקרופונים בתוכניות החדשות וכד׳ מפיהם ייצאו מילים טבולות בהרס ובחורבן נגד ציבור שלם , יטבחו וישחטו , וכשיעירו להם על צורת הדיבור , יבוא הסבר קצר או התנצלות קטנה שרק תעלה את חמתם של השומעים .

היינו עדים לפגיעה בציבור החרדי בזמן האחרון בעקבות נגיף הקורונה , ראינו את הצלמים רצים אחר כל אחד ואחת שנראים כחלק מהציבור הזה ומנסים בכל מאודם לצלם תמונה אחת כדי שהתקשורת תוכל לפתוח עוד תוכנית אקטואליה .

שמענו אנשים רבים הנחשבים כבעלי דעה , פרופסורים למינהם , אנשי תקשורת , זוכי פרסים , ״נשיאי עדה״ , ״קריאי מועד״ , ״אנשי שם״ ועוד .. שפערו את פיהם וחורצים את לשונם של מאות ואלפים .

אז לא קמו כל הנאורים והמשכילים כדי למחות , להשתיק , להסביר , ממש לא ! ההיפך כל מהדורת חדשות תפתח את התוכנית בפליטת הפה של אותו שהוציא מפיו .

השבוע התבשרנו על איש יקר שמסר ומוסר עצמו להצלת נשמות של נערים רבים והחזרתם למוטב ואל הדרך העולה במעלות של דרך ארץ ואהבת הארץ .
רץ ומקפץ , מדלג ממקום למקום אוסף עוד נערים , לומד ומלמד , משתעשע איתם ומתלוצץ כדי שבשעה זו יהנו מהרגעים היפים וכדי שיהיו שם מסביבו ולא חלילה זרוקים ברחובות או במקומות מוסתרים רחמנא ליצלן.

בלשונו הוא משתעשע ופיו שחוק וקצת ליצנות כדי לקרב את ליבם אליו ובס״ד הצלחתו אדירה !
אך פליטת הפה שלו תעלה לו ביוקר רב , לא כעת , לא היום , לא דחוף !

בעוד מס׳ שנים כאשר דרכו תיסלל אל בית המחוקקים אל כנסת ישראל , אופס עכשיו זו שעה קשה , זה מסוכן , האיש הזה יחולל מהפיכות , הוא ״יקלקל״ את הנוער הטועה חלילה וישיב אותם להוריהם ! אסור!

מיד נוברים ומחטטים ואוספים את מילות ההלצה או הדוגמאות שהזכיר כדי לשעשע את הנערים , יחפשו בארכיון שנים אחורה עד שיעלו בחכתם משהו שיעצור אותו !

לא ויתרו ! כך עשו , עד ששמעו שהגיש מכתב התפטרות מהכנסת , או אז "וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה.

אלו שעליהם נאמר רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם“, אלו שפוגעים , משפילים , מפירים את כל המוסכמות והכללים , אינם מתחשבים בדעותיהם של השונים , אלו שדנים ושופטים אחרים מבלי לבדוק היטב למה הייתה כוונת המשורר , יעלו עוד ועוד מרואיינים כדי שיסכימו עם דעתם ויחזקו את חרצובות פיהם באותם דעתניים שעבורם כל דבר שבקדושה הוא ׳מוקצה מחמת מיאוס׳ .

אין ספק שדרך התורה היא השלום ואהבת האחר , כך אנו מצווים ״ואהבת לרעך כמוך״, חכמינו לימדונו״ ולָשׁוֹן רַכָּה תִּשְׁבָּר גָּרֶם״, אך לעיתים ישנם רבנים שמדברים מתוך כאב ומתוך דאגה ומדגישים שאנו בני אדם ובצלם אלוקים ברא אותנו ועלינו לשמור על זהותינו שלא יאמרו עלינו ״כבהמות נדמו״ !

קדושת האדם הנו ערך עליון ואנו עם הבחירה נצטוונו לשמור על צניעות גופינו מיום שאדם נולד ועד שנפטר והולך לעולם שכולו טוב .

בימים אלו אנו עדים לאמבוש שעשו כל יפי הנפש לאותו רב שעושה לילות כימים להזהיר את הדור הצעיר שלא יפול לבור שחת , כמה תודה והוקרה חייבים אותם הורים ליהודי הזה שהציל רבבות מתהום הנשייה , אותו צדיק שמזכיר לנערים ולצעירים שיש בורא לעולם ועלינו לקיים ״וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ״.

אז לא זכינו שהרב ברוך גזהיי שליט״א יכהן פאר כחבר כנסת , אך זכו דור הצעירים והנערים שהוא ימשיך לכהן פאר בבית הכנסת ובבתי מדרשות וימשיך בהצלת חייהם וישמיע קול שופר התורה והיראה , דרך ארץ ומוסר , צניעות וענווה . עד שיאמר השם לצרותינו די .

מחלוקת שאינה לשם שמיים 📸

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן