חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"הולכים שולל אחרי מסע שקרים": המכתב של שר האוצר סמוטריץ' לסרבנים

יו״ר הציונות הדתית שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ במכתב פתוח לטייסים ולאנשי חיל האוויר. 

אחיי הטייסים, מפקדים ואנשי המטה בחיל האוויר, אנשי המילואים ביחידות המ"מ והטכנולוגיה, כולם כולם, קודם כל חשוב לי לומר לכם שאני אוהב אתכם. אני משוכנע שכמוני הרוב המוחלט של העם בישראל, אוהבים, מוקירים ומעריכים את עשרות השנים שאתם משקיעים את מירב זמנכם וכשרונכם בביטחונה של ישראל.

אנחנו חייבים אתכם וממש לא יכולים ולא רוצים להסתדר בלעדיכם. חייבים אתכם כדי להמשיך לפתח את החזון והמפעל הציוני המשותף שלנו. אנחנו חייבים אתכם כמו שאנחנו חייבים את המכונאים והחי"רניקים והשיריונרים, וכמו שאנחנו חייבים את ההייטקיסטים והמורים והחקלאים והמתיישבים, אנשי העיר והכפר, דתיים, חילונים וחרדים. כולנו רקמה אנושית אחת ואנחנו פשוט לא יכולים להסתדר בלי אף אחד מאיתנו. יש לנו היסטוריה משותפת ומורשת משותפת, והווה משותף ובעזרת השם עתיד משותף מזהיר.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

אני מסתייג בכל ליבי מאלו המכנים אתכם בכינויי גנאי בעת כעס ומשדרים זלזול ומשטמה. ואחרי שאמרתי את זה, אני חושב שאתם טועים טעות מרה. אתם חייבים לחשב מסלול מחדש.

אתם טועים כי אתם פוגעים במדינה שאתם וכולנו כל כך אוהבים. אני יודע שאתם לא מתכוונים לזה, שאתם אפילו חושבים שאתם מצילים את המדינה. אבל איך אומרים אצלינו הדתיים "כוונות בתפילה" – עובדתית אתם פוגעים במכנה המשותף הכי רחב שלנו. אתם פוגעים בביטחון ובלכידות החברתית שעליה מושתת צה"ל, וזה משהו שייקח לכולנו הרבה מאוד זמן לתקן.

אתם טועים כי אתם הולכים שולל אחרי מסע שקרים והפחדות שמובילים גורמים חסרי אחריות בכוונת מכוון. משהוא שהם עובדים עליו כבר מזמן ובלי כל קשר לרפורמה. סוג של שטיפת מוח שמובילים משרדי פרסום ויח"צ מהגדולים בישראל, בקמפיין הגדול והיקר ביותר שהיה בישראל אי פעם. קמפיין ציני ומרושע, שמבוסס על שקרים ומשחק לכם בראש וגורם לכם לפחד ממציאות מדומיינת שפשוט לא קיימת. אתם באמת מאמינים שהמיצג ההזוי של "סיפורה של שפחה" מייצג את איך שהבית והמשפחה של חבריי ושלי נראים?! יש לכם הרי חברים ומכרים ולוחמים בצוות דתיים ואתם יודעים שאין דבר רחוק יותר מהם מהשטות הזו, שאם היא לא היתה עצובה כל כך היינו כולנו מתפקעים מצחוק ממנה. אתם באמת מאמינים שעם עילת סבירות מצומצמת, כמו שהיתה לנו כאן עד לפני כשלושים שנה וכמו שיש בכל המדינות המתוקנות בעולם המערבי, ישראל תחדל להיות דמוקרטית?! עזבו שזה מעליב אותי ממש שאתם חושבים שאני לא רוצה דמוקרטיה והגנה על זכויות. כחלק ממיעוט שנכווה ונפגע מרמיסת זכויות לא פעם ולא פעמיים אני רגיש לזה ומחויב לזה בדיוק, ואולי לפעמים יותר מכם.

אתם טועים כי אתם פוגעים בסיפור המשותף שלנו, הסיפור שהוא ומה שאנחנו בונים כאן ביחד על בסיסו הם הרבה יותר גדולים מכל אחד ואחת מאיתנו ומכל מחלוקת שיכול ותהיה בינינו. אני מבין את הכאב שלכם ואת החשש ממה שאנחנו עושים. אני כמובן משוכנע בכל ליבי שאנחנו עושים את הדבר הנכון כדי לחזק את המדינה שלנו ולתקן עוולות. אני באמת מאמין שהתיקונים שאנחנו מבקשים לקדם במערכת המשפט ובאיזונים שהופרו בינה לבין הכנסת והממשלה יחזקו את הדמוקרטיה ואת ההגנה על הזכויות והחירויות של כולנו בצורה שווה. אבל אני יודע שאתם מסתכלים על זה אחרת וחוששים מזה. אני מבין את זה ומאוד רוצה שנמצא דרך בה תמשיכו להרגיש שעולם הערכים שאתם מאמינים בו נשמר. בדיוק כמו שאני רוצה שעולם הערכים של ציבור גדול בישראל שאני נמנה עליו ישמר. גם הציבור הזה מודאג מאד ומתוסכל ואף מרגיש נרמס כבר שנים ארוכות. חשוב שנמשיך לחיות כאן יחד איש באמונתו, תוך כבוד הדדי כי הסיפור המשותף שלנו גדול וחשוב.

לכן אנחנו עושים את זה עכשיו הרבה יותר לאט, באחריות, בחשיבה והקשבה, מתקנים ומשנים הרבה ממה שחשבנו שנכון לעשות בראשית הדרך. גם אם אנחנו לא רואים יד מושטת כפי שאתם יכולים לראות ממה שקורה בכנסת. פשוט כי אנחנו מקשיבים לכם, לחששות שלכם, לדעות והרצונות שלכם.

ויש גם דגש חשוב נוסף: אנחנו לא יכולים להיכנע לאיומים של חלקים מכם. וזו טעות נוספת שלכם. גם אם אתם מאמינים באמת שכלו כל הקיצין ומה שאנחנו עושים זה הרס הדמוקרטיה, ולכאורה אין ברירה, כשאתם פועלים כפי שאתם פועלים אתם משיגים את התוצאה ההפוכה.

במצב שהבאתם אותנו אליו, גם אם היינו רוצים להניח לחקיקה ולעצור, אנחנו פשוט לא יכולים – מדינה שתיכנע לאיומי גנרלים תהיה למעשה מדינה שנשלטת בידי חונטה צבאית וזה הדבר הכי רחוק מדמוקרטיה שיכול להיות. אני משוכנע שגם אתם לא רוצים לחיות במדינה כזו. אתם יודעים שראש הממשלה צודק באמירה שלו שבדמוקרטיה הצבא כפוף לממשלה ולא להיפך. מספיק להתבונן מסביבנו במזרח התיכון ולראות אין נראות מדינות שבהן זה לא כך. אנחנו לא רוצים להידמות להן.

אז אחים יקרים ואהובים ומוערכים של כולנו, בבקשה מכם חשבו מסלול מחדש. חיזרו לנהל את הויכוח הדמוקרטי בינינו בדרכים המקובלות. תחזרו להתנדב ולהגן עלינו ועל המדינה של כולנו. אנחנו צריכים אתכם ורוצים אתכם ומקווים שדברים היוצאים מן הלב יכנסו אל הלב. שבת שלום של אחדות ואהבת חינם לכולנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן