חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האשקלונים החדשים (ואלה שעזבו)

רגע לפני אכלוס שכונת עיר ימים, יצאנו להכיר את התושבים החדשים, את אלה שכבר השלימו את המעבר וגם קיבלנו הצצה לחיים של התושבים שבחרו לעזוב | מילן מועלם, סקופ אשקלון

אשקלון מככבת כבר שנה שלמה בראש הערים המבוקשות בישראל ועניין תושבי החוץ בעיר רק הולך וגודל. תושבים מהערים הסמוכות וגם ממרכז הארץ, מצאו באשקלון יעד נדל"ן אטרקטיבי במיוחד ובמקביל גרמו לזינוק של ממש במחירי הדירות והבתים הפרטיים בעיר. 

בסוף החודש הקרוב צפויים להתאכלס בניינים ראשונים בשכונה הכי יפה בעיר על פי כל הדעות, עיר ימים. השכונה ששווקה במסגרת מחיר למשתכן, ממוקמת בסמוך למחלף החדש בצפון העיר, ונהנית מהקרבה לחוף המוכרז החדש שהולך לקום בחודשים הקרובים. על פי ההערכות, שכונת עיר ימים תהפוך לשכונת המגורים המבוקשת והיקרה ביותר באשקלון, תואר ששמור כרגע לשכונת ברנע החדשה.

עיר ימים. צילום: אדי ישראל

לרגל קבלת התושבים החדשים בשכונה שזוכה למיקום המיוחד ביותר בעיר, יצאנו לבדוק מי הם התושבים החדשים ומה הוביל אותם לקנות דירה דווקא באשקלון, הכתבה פורסמה בסוף השבוע בעיתון סקופ.

הכירו את אליהו ופטריסיה כהן. בני 45 והורים לארבעה ילדים: ליאל בן 12, רינת בת 10.5, אורי בן 2.5, אוריאל בן 1.5. לאשקלון הם מגיעים מהעיר השכנה, אשדוד אחרי שזכו במחיר למשתכן בעיר ימים.

אליהו עו"ד במקצועו מעל 11 שנה בתחום המסחרי-אזרחי ובעלים של משרד עורך דין אליהו כהן באשדוד, פטריסיה עבדה לאחרונה במשרד עורך דין באשדוד כמנהלת משרד ואולם לאחר לידת 2 הילדים הקטנים, היא נותרה בבית לגדל אותם. כהן נולד בתל אביב ובשנת 2008 הזוג נישא והתמקם באשדוד. 

מאז התגוררו בדירה בת שלושה חדרים ברובע י"א היוקרתי והיקר, שם הם גרים עד היום כאשר בדירה הקיימת נולדו ארבעת ילדיהם. 

מאשדוד לאשקלון. משפחת כהן

 

למרות שבשכונה בה הם מתגוררים, לא חסר כלום, מחירי הדיור הכריעו את הזוג שהחליט להירשם להגרלת המחיר למשתכן וזכה באחד הפרוייקטים המוצלחים של עיר ימים. דירה מרווחת עם מרפסת גדולה, דירה שבאשדוד הייתה עולה להם לפחות 2 מיליון שקלים, באשקלון עלתה כמיליון ש"ח בלבד, והמיקום, פשוט חלומי.

"המעבר לאשקלון הינו מהלך מרגש מחד, ומנגד מלווה בחששות כבדים בכל הנוגע להתאקלמות של בני משפחתי בעיר החדשה", סיפר אליהו לסקופ והוסיף: "אני מבקש לציין שבמפגשים האישיים שיזם כבוד ראש העיר מר תומר גלאם ביחד עם בעלי התפקידים הבכירים בעיריית אשקלון היה ניתן להרגיש שהוא עושה ככל שעל ידו תוך התגייסות מלאה מצד כל הכפופים לו בעירייה לסייע בקליטת המשפחות החדשות בעיר ימים. ראוי לציין שמפגשים אלו בנוכחות כבוד ראש העיר מסייעים המון ומעניקים הרגשה של ביטחון ושלווה בכל הנוגע לאוזן הקשבת מצד העיריה בקליטת המשפחות החדשות".

למה בחרתם לעבור דווקא לעיר אשקלון?

"הבחירה שלנו לעבור לעיר אשקלון הינה ראשית בעקבות זכייתנו בפרויקט 363 של הקבלן יואב את רמי במסגרת מסלול מחיר למשתכן ולפיכך אני מבקש להודות תחילה לבורא עולם אשר זיכה אותי ואת משפחתי לזכות בפרויקט הזה, ותודה נוספת יש להפנות לכבוד שר האוצר לשעבר מר משה כחלון אשר פעל ודאג הלכה למעשה להשגת דיור בר השגה לזוגות צעירים ובמיוחד לאור עליית המחירים המטורפת של שוק הנדל"ן בכלל ערי הארץ משנת 2008 בשיעור של 100% ומעלה. כבוד השר לשעבר מר משה כחלון במסגרת מסלול מחיר למשתכן סייע רבות לזוגות הצעירים חסרי הדיור הציבורי בנוסף בכל הקשור למשכנתא מאחר שבמסלול מחיר למשתכן ניתן לרכוש דירה באמצעות 10% הון עצמי בלבד , לעומת השוק הפרטי ששם המימון העצמי הינו בשיעור של 25%-30% דבר אשר הווה מחסום בלתי עביר ללא עזרה של הורים עבור אלפי זוגות צעירים שנותרו ללא דירות והמצוקה הלכה והחמירה".

מה אתם אוהבים בעיר?

"למען ההגינות אני חייב לציין שמאחר ואנו לא ילידי אשקלון , המפגש עם העיר היה מצד אישתי בעבר בהיותה רוקדת סלסלה עם חבריה הרקדנים במתנ"ס כצנלסון באשקלון. המפגש הנוסף עם העיר אשקלון היה בלידת 2 הילדים הגדולים שלנו, ליאל ורינת בבית החולים ברזלי באשקלון. מעבר לכך לא נחשפנו לגבי יתר המקומות שאנו יודעים שיש בעיר אשקלון כדוגמת הטיילת ורצועת החוף בעיר, מקומות הבילוי, אזורי המסחר והתעשיה, וכו'".

אלו יתרונות זיהיתם בעיר?

"היתרונות שיש בעיר אשקלון שאנחנו יכולים למנות היא מול העיר אשדוד שיותר קל לי להשוות, כאשר אשדוד גדולה יותר מאשקלון ולמרות זאת ניתן לציין היתרונות הבולטים בעיר אשקלון הינה בראש העיר מר תומר גלאם שהעיר זכתה בו מאחר ומדובר וזאת מהיכרות קצרה שלנו עימו, שמדובר בראש עיר שמדבר אל תושביו "בגובה העיניים" ושדלתו תמיד פתוחה לציבור בכל פניה ובקשה. בנוסף היתרונות של העיר אשקלון הינה ברצועת החוף והטיילת בעיר אשר מצויה בהליך של פיתוח. בנוסף יש אתרי מורשת בעיר לאור ההיסטוריה העתיקה של העיר. יש גם מוסד אקדמיה בעיר שזה חשוב. בנוסף העיר אשקלון מצויה בהליכי בניה גדולים ונבחרה ככל שזכור לי במקום ה-1 בארץ בהתחלות בניה. היתרון המשמעותי עבורנו הינו במחלף החדש אשר מגיע ישירות לאור המגורים שלנו בעיר ימים דבר אשר מסייע רבות בכניסה במיוחד לעיר ואף ביציאה מהעיר לעבודה".

אם חברים מתייעצים איתכם לגבי מעבר לעיר, מה אתם אומרים להם?

"ראשית אני אשמח מאוד להמליץ לחברים על מעבר לעיר אשקלון ככל שיחפצו לבצע מעבר דירה ובלי קשר לדירה אפילו לפתוח משרד או להשקיע בעיר. מעבר לכך אמליץ על מעבר לעיר חרף "הטראומה" לאחר מבצע "שומר החומות" אשר הוביל את העיר אשקלון למקום 1 בכמות הרקטות ששוגרו לעיר, דבר אשר מוביל לשאלות רבות מצד חברים אשר ירצו בעתיד לעבור לעיר, כאשר אני נותן את התשובה האמיתית שקיימת והנה "שכל הארץ חזית", כבר לא נותר מקום בארץ שאינו חשוף לטווח הרקטות ואני מדבר בכובע של יליד תל אביב-יפו במקור שאף ספגה במבצעים רבים רקטות מעזה. לפיכך אני אמליץ בחום על מעבר לעיר אשקלון ובתקווה שהמעבר שלנו כמשפחה יהווה סנונית ראשונה למעבר של עוד זוגות צעירים לעיר מכלל רחבי הארץ".

———–

חיים והודיה אוריאל, בשנות העשרים לחייהם והורים לארי ובר רפאל. חיים עצמאי בתחום המזגנים, הודיה מורה במצפה ימים.השניים הגיעו לאשקלון מחולון. אחרי החתונה התגוררו אצל ההורים וכשרצו לצאת לשכירות והבינו את מחירי הדירות, החליטו לשנות כיוון.

"את אשקלון הכרנו דרך יוסי ומור לחיאני, המשפחה שלנו שנמצאת באשקלון כבר 7 שנים. באחת השבתות שהוזמנו אליהם שוחחנו על הקשיים בלמצוא דירה במחיר סביר במרכז. רצינו דירה שבה נוכל לגדל את ילדנו במקום טוב ובאזור טוב ומבלי להחסיר מהם דבר.  יוסי ומור הציעו לנו לעבור לאותה שכונה בה הם מתגוררים, שכונת אגמים, שכונה חדשה וצומחת בעיר אשקלון עם מחירים סבירים ביחס למרכז, אשר יכולה לענות על כל צרכנו כזוג טרי".

חיים והודיה אוריאל, מחולון לאשקלון

היו חששות?

"תחילה חששנו עקב המצב הביטחוני באזור, אך הבטחנו לעצמנו שננסה שנה אחת לראות איך אנחנו מסתדרים, עשינו גם התייעצות עם הרב יצחק ברדא שליט"א שבירך על המהלך. כיום, לאחר שנתיים באשקלון אנחנו מאוד מרוצים שעשינו את המעבר והכרנו את אשקלון מזווית אחרת. אנו שוכרים דירה חדשה ומרווחת המתאימה לנו באזור טוב עם אנשים טובים. מרכזי קניות סובבים אותנו, פארק אגמים לילדים ממש בקרבתנו, הילדים לומדים במוסדות חינוך דתיים כמו שרצינו וכמובן שאי אפשר לשכוח את המרינה המדהימה שיש לנו בעיר, אנחנו אוהבים לצאת אליה הרבה לבילוי משפחתי".

מה לדעתכם חסר בעיר?

"לדעתנו מה שחסר בעיר זה עוד מעונות תמ"ת. הכל עמוס ואנחנו צריכים לנסוע חצי עיר כדי לשים את הילד. חוץ מזה ממש היינו רוצים שיהיו פה עוד מסעדות טובות בכשרות מהודרת וגם רשתות ביגוד גדולות כמו 'זארה' שלא נצטרך לנסוע מחוץ לעיר לחפש".

תמליצו לחברים לגור באשקלון?

"כששואלים אותנו על העיר עם זה משפחה או חברים אנחנו תמיד ממליצים עליה ומשבחים. מקווים שיבואו עוד צעירים לעיר, כיף פה בסך הכל". 

———–

ועם כל הכבוד לנהירה, על ההגירה מהעיר, איש כמעט לא מדבר. בשנים האחרונות עזבו אלפי תושבים את אשקלון, בעיקר בגלל המצב הבטחוני והזינוק במחירי הדירות בעיר. לא לכולם היה את המזל והיכולת לרכוש דירות במסגרת למחיר למשתכן.

אריאל והדס קשטן, הורים ליאיר, משה ונועה, עזבו את אשקלון לטובת ירושלים. אריאל סמנכ"ל חברת אקספרס אינפורט היבואן הרשמי והדס עובדת סוציאלית בעיריית מודיעין. לדבריהם, עזבו את העיר בעקבות הצטברות של מספר נושאים שהטרידו אותם כשבראש, הנושא הבטחוני.

"המשפחה לא גרה לידנו, לא מהצד שלי ולא מצד אשתי וחיפשנו יותר שקט. גם מבחינה בטחונית לא היה לנו פשוט בכלל עם שלושה ילדים קטנים".

דבר נוסף שהטריד את המשפחה הוא מפגעי הריח מכיוון קצא"א: "היינו גרים באגמים והריח היה לא נורמלי. הייתה הרגשה שלאף אחד לא איכפת. צריך להוציא את קצא"א מהעיר".

משפחת קשטן, עזבו לירושלים

ולמרות החסרונות, משפחת קשטן זוכרת את העיר לטובה: "אין כמו תושבי אשקלון. החום והחיבור למסורת האשקלונית ולמשפחתיות והחום שאתה מקבל בעיר הזאת, אין את זה בשום מקום אחר בישראל ובעולם. האמת היא שיש געגוע. רק היום אנחנו מבינים מה הערך של ראש העיר שעשה כל שביכולתו כדי שהעיר תראה טוב ותצליח. אין ספק שבתוך חמש שנים אשקלון תהיה בין חמשת הערים המרכזיות והמוצלחות בארץ. בהזדמנות זאת אני רוצה לומר תודה לריקי לרר ובעלה אבי לרר מעמותת ושמחת. אבי הוא מלאך אמיתי".

מה צריך לקרות כדי שתחזרו או שהעזיבה היא מוחלטת?

"לעולם אני לא אומר לא למקום שיהיה בשבילי בית חם ואוהב. כששואלים אותי על העיר אני אומר שהעיר מדהימה וזה רק הולך וישתפר".

——–

קרולין וירון בוניאל, עזבו את העיר לטובת שדרות הסמוכה. הם הורים לשישה ילדים. השניים החליטו לעזוב בעיקר על רקע מחירי הדיור. 

"הדירות היו ממש יקרות כאן. דירת ארבע חדרים עלתה כשעזבנו 3,500 ש"ח באשקלון ודירה דומה עלתה בשדרות רק 2,100 ש"ח".

עוד דבר שהוביל לעזיבתם היא העובדה שדירות רבות בעיר אינן ממוגנות בניגוד לשדרות שממוגנת לחלוטין ובנוסף לטענתם: "העיר לא מנוהלת כמו שצריך מאז השלטון האחרון. חסר פנאי, חסר תרבות, חסרים ממד"ים לתושבים. בתקופה שלפני, ראש העיר היה פתוח לדבר עם התושבים ולצערי כיום זה לא קורה. אין יחס ואין הקשבה".

ירון וקרולין בוניאל. עזבו לשדרות

עזבתם לתמיד?

"טוב לנו מאוד בשדרות. שדרות זה בית, כולם כאן משפחה אחת גדולה ויש לנו ראש עיר מדהים. אין מה לחפש באשקלון ובטח שלא כרגע עם הערייה שקיימת עכשיו. אני מכירה הרבה שעזבו את אשקלון ובאו לגור בשדרות וממש מרוצים. הדבר היחיד שהם מצטערים עליו זה שהם לא עשו זאת קודם. באשקלון כשהיו אזעקות היינו צריכים לרוץ למדרגות, כאן יש לנו בטחון ואנחנו מוגנים בבית. זה חסרון חמור באשקלון".

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

רגע לפני אכלוס שכונת עיר ימים, יצאנו להכיר את התושבים החדשים, את אלה שכבר השלימו את המעבר וגם קיבלנו הצצה לחיים של התושבים שבחרו לעזוב | מילן מועלם, סקופ אשקלון
דילוג לתוכן