חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דווקא עורך דין פלילי מגן על החברה כולה

קרדיט תמונה FREEPIK

המערכת המשפטית האדברסרית הנהוגה בישראל דורשת שני צדדים ושופט שמכריע ביניהם. במשפט הפלילי הצלע האחת של המשולש היא המדינה, על כל משאביה ומערכותיה ומולה ניצב נאשם, אזרח רגיל, שפעמים רבות שייך לאוכלוסייה מוחלשת. אלת הצדק אוחזת בידה האחת את חרב הצדק, בידה השניה מאזני הצדק לשקול את הטיעונים ועיניה מכוסות. היא איננה עיוורת, אלא מכסים את עיניה כדי שלא תראה את הצדדים ותשפוט ביניהם ללא משוא פנים. במשפט הפלילי המדינה מנסה להרשיע את הנאשם והסניגור צריך גם לוודא שבית המשפט לא יציץ מתחת לכיסוי העיניים.

תפקידו של עורך הדין הפלילי

ראשית, נקודה שחשוב לעמוד עליה היא כי תפקידו של עורך דין פלילי איננו כולל בשום צורה שהיא שקר. עורך דין פלילי – כמו כל עורך דין אחר – לעולם לא ישקר לבית המשפט. הוא גם לא צריך. תפקידו של עורך דין פלילי איננו להמציא מציאות בה הלקוח שלו איננו אשם, אלא להציג בבית המשפט את כל הטענות האפשריות שמקלות עם לקוחו, כדי שבית המשפט יקבל תמונה מאוזנת של האירועים שבבסיס כתב האישום. קחו כדוגמא אדם שנעצר בעקבות הפגנה והוגש נגדו כתב אישום על תקיפת שוטר. על פי עובדות כתב האישום, הנאשם תקף שוטר במהלך הפגנה וניסה להתנגד למעצר. אלא שבכתב האישום לא צוין כי השוטר הפעיל כח נגד הנאשם בלי אזהרה.

במצב דברים כזה, יכול להיות שכל מה שאותו נאשם עשה היה להרים את ידיו כדי להתגונן. יש כאן שאלה עובדתית מהותית שצריך להציג בפני בית המשפט שיפסוק על פי דעתו. עורך דין פלילי טוב יציג את התשתית הראייתית המלאה כדי שבית המשפט יוכל להכריע בין הטענות. בישראל ישנה תופעה של שוטרים אשר אינם מזדהים בפני אנשים שהם רוצים לעצור ומתחילים בשימוש בכח ורק לאחריו הם מזדהים. במצב כזה, מי שיתגונן מפני אדם זר התוקף אותו לא ביצע "תקיפת שוטרים". רק עורך דין פלילי טוב יבטיח שהשופט יבין את המציאות כפי שהיתה ויהיה בפניו המידע הדרוש כדי להכריע.

להעניש את האשמים ולזכות את החפים מפשע

כולם קוראים להעניש את האשמים, אך איך אנחנו יודעים שאדם הוא אשם? מדובר בטענה קצת מעגלית, אולם אנחנו סומכים על בית המשפט שיכריע בין הצדדים. אלמלא עורך דין פלילי – כמו שציינו לעיל – אדם מוצא את עצמו עומד לבד מול מערכת שכולה מוכוונת נגדו. מלבד השוטרים, החוקרים והמשאבים הרבים של המדינה, הרי שפעמים רבות נאשמים באים מאוכלוסיות מוחלשות בחברה. פעמים רבות אדם נעצר באישון ליל ומוצא את עצמו מנסה להתגונן כנגד הטענות נגדו כשהוא נתון במעצר. מלבד היתרון המובהק של עורך דין פלילי שנמצא מחוץ למעצר ומכיר את החוק היטב, הרי שבלי זכות להיוועץ עם עורך דין פלילי היתרון של המדינה הופך להיות סכנה שאדם יורשע בעבירות שלא ביצע, כיוון שלא ידע כיצד להתנהל. את המדינה לא מעניין להרשיע בעבירה פחותה. אדרבא, מטרת המדינה היא להשיג הרשעה משמעותית. רק עורך דין פלילי שיבדוק היטב את כל טענות המדינה יכריח את המדינה לבסס היטב את כתבי האישום שלה ורק כך, נוכל להיות כולנו רגועים כי מי שייענש ושיושת עליו מאסר בפועל, למשל, לא נמצא שם עקב טעות או הגזמה. עורך דין פלילי הוא זה שמכריח את המדינה "להכין את שיעורי הבית" ובמידת הצורך להתאים את כתב האישום לעובדות המקרה עצמו בדיוק.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן